Tijdens de Week van de Belgische muziek – van 8 t.e.m. 14 februari – slaan VI.BE en VRT de handen in elkaar met verschillende spelers uit de brede muzieksector en diverse media om muziek van eigen bodem en haar zwaar getroffen sector volledig in de spotlights te zetten. De hele week wordt één grote liefdesverklaring aan de Belgische muziek. Vanzelfsprekend dragen ook wij ons steentje bij.
Humanity Defiled en Déhà
Multi-instrumentalisten die materiaal uitbrengen alsof er bij de creatie een vijfkoppige band mee gemoeid was. Het internet staat er bol van. En het geweldige eraan is dat veel van die projecten ook echt de moeite zijn. Op vrijdag 12 februari 2021 zag het split-album van Humanity Defiled en Déhà So Humanity Burns het levenslicht. Déhà geniet ondertussen al enige bekendheid. Zijn discografie bijhouden is, zeker in 2020 zo bleek, haast een voltijdse jobinvulling. Voor wie hem toch niet kent, staan we even kort stil bij slechts enkele van de projecten waar de beste man zoal bij betrokken is naast het zeer diverse werk dat hij onder eigen naam uitbrengt: Acathexis, Aurora Borealis, Maladie, Imber Luminis ... Hij werkte ook samen met Wolvennest en de doom superband Clouds, maar wellicht is zijn bekendste project in onze Lage Landen Slow.
De man achter Humanity Defiled, Iwein, mag dan een iets minder bezige bij zijn, zijn werk liegt er ook niet om. Humanity Defiled bracht eerder al twee albums uit vol heerlijk smerige death metal. Daarnaast heeft hij met zijn atmosferische black metal project Doodsangst ook al mooi zes releases op de teller. Zijn werk bereikte misschien minder mensen, maar lof kwam hem van over heel de wereld toezwaaien. Volkomen terecht. Zijn muziek is niet enkel goed geschreven, je voelt zijn creaties ook tot in elk zenuwuiteinde.
Dat beide heren samen iets uitbrengen via het Nederlandse Back From the Grave tapes is voor undergroundvolgers een evenement op zich. Muzikaal gezien passen de vier tracks van Déhà en de drie van Humanity Defiled heel goed bij elkaar. Rechttoe rechtaan loeiharde death metal waar sporadisch een vleugje thrash doorheen loopt. Je krijgt het tintelende gevoel een boksbal te zijn waar al die brutaliteit zich op botviert. Thematisch gezien hakt deze split echter genadeloos hard in op de minder fraaie kant van ons mens zijn. Neem de teksten en samples van de tien minuten durende afsluiter Ringed by Dark - Engulfed in Light erbij en het lijkt alsof een stralende zon zich zonder enige aanleiding verduistert. Ook de enige echte creatieve samenwerking op deze split, Hell Graduate, is niet bepaald wat je noemt vrolijk. Déhà zorgde voor de tekst op dit nummer van Humanity Defiled. Deze split is niet enkel muzikaal dik in orde, het is ook een relevante en, jawel, inspirerende release.
Daar wij door de kwaliteit van So Humanity Burns behoorlijk benieuwd waren naar het hoe en het wat achter deze samenwerking, konden we niet anders dan de virtuele deur bij Iwein intrappen. Was er bijvoorbeeld enige betrokkenheid bij elkaars creatieve proces?
Iwein: De muziek van Humanity Defiled is volledig van mijn hand. Voor Hell Graduate was ik met Déhà aan de praat geraakt over de inspiratie van die song. Het moest een nummer worden over de beruchte Elan School. Daar kwamen onhandelbare tieners terecht voor een niet zo alledaagse therapie. En dat is een understatement. Déhà ging vervolgens wat research doen, was behoorlijk onthutst door wat hij vond en had een paar uur later de tekst én de vocals al klaar. 's Mans inspiratie en werklust is fenomenaal! Voor de rest hebben we muzikaal niets bij elkaar in de pap gebrokt. Het voorstel om alle vocals op mijn songs te doen, kwam van hem zelf. Ik was uiteraard enorm vereerd. Ik heb geen enkele invloed gehad op zijn nummers. We hebben enkel afgesproken dat we beenharde death metal gingen maken. Déhà had zijn nummers eigenlijk heel snel klaar. Hij heeft voor Above Seasonal Norms nog een gastzanger uitgenodigd, met name Arno Strobl.
Op de Bandcamp-pagina van Humanity Defiled lees ik dat jullie die songs nog hadden liggen. Klopt mijn interpretatie dat het eigenlijk om nummers uit vorige sessies gaat?
Iwein: Dat van die leftovers heb ik eigenlijk niet zo goed omschreven op Bandcamp. Oorspronkelijk was het de bedoeling om wat restmateriaal door te spelen aan Martijn van Back From The Grave. Die laatste had nog wat lege tapes die hij wilde vullen met materiaal van ons beiden. Voor de samenwerking gaf Martijn het startschot. Hij vroeg of ik iemand kende die te vinden zou zijn voor een release. Ik kwam toen heel snel bij Déhà uit en die was meteen enthousiast. De rest ging vanzelf. We kwamen met z'n drieën heel snel tot de conclusie dat we deze samenwerking wat meer cachet wilden geven. Dus, helemaal geen leftovers maar echt nieuwe songs speciaal voor deze split release. Déhà en ik gingen dus meteen aan de slag. De nieuwe nummers werden gemaakt 'from scratch'. Het gaat effectief om een release die qua speelduur tegen een full length aanzit. Vier korte en krachtige nummers van Déhà en drie van Humanity Defiled, waaronder een klepper van 10 minuten. Als je daar dan nog eens de instrumentale versies van mijn songs bij rekent (ook te vinden op de Bandcamp pagina van Humanity Defiled, red.), zit je aan meer dan 50 minuten muziek. Niet slecht voor iets wat startte als een zot idee. Zoals altijd steken onze harten en zielen in deze release. We zijn twee mensen die bijna uitsluitend componeren als we ons emotionele ei kwijt willen. Het enige verschil is dat zich dat bij Déhà vertaalt in een veel grotere output dan bij mezelf, haha.
Je hebt zelf nochtans ook je bezigheden naast Humanity Defiled, bijvoorbeeld Doodsangst. Staat er voor je projecten iets te popelen intussen?
Ik ben in mijn hoofd altijd wel aan het spelen met nieuwe ideeën, maar door mijn drukke job en gezinsleven komt het er zelden van er effectief iets mee te doen. Wat ik in de nabije toekomst op solo-vlak zeker wil proberen, zijn nieuwe Doodsangst-nummers en/of een funeral doom project. Maar de absolute voorrang gaat naar de band waarin ik speel, xburnedx. De straightedge is nog niet dood hier. Samen met een paar vrienden uit Limburg, zijn we van plan wat beenhard straight edge lawaai voort te brengen. Als alles goed gaat en de omstandigheden laten het toe, komt er zelfs een compilatie met vier of vijf straight edge bands met bijhorende release show. Voorlopig krijgt Humanity Defiled dus wat rust. Als ik zo intensief zitten werken heb aan nummers, kan ik niet meteen aan nieuw materiaal beginnen. En ook, als de nood om te musiceren er niet is, dan begin ik er niet aan.
Hoewel het anno 2021 de evidentie zelve is om mensen van alle uithoeken van de wereld aan je contacten toe te voegen, zijn we toch benieuwd naar hoe jij en Déhà elkaar hebben leren kennen.
We kwamen een aantal jaar geleden voor het eerst in contact toen ik verzendkosten wilde besparen op muziek van de man. Ik woon niet zo heel ver van hem vandaan en ben soms in de buurt. Ik ben mijn gerief bij hem gaan ophalen en we hadden meteen een klik.
Sinds dan spring ik af en toe eens binnen en praten we over muziek en alles wat er mee te maken heeft. We vinden vooral gelijkenissen in het feit dat we onze muziek gebruiken als therapie; het ventileren van verdriet, kwaadheid, rouw, angst,... Het klinkt cliché, maar het helpt ons overleven. Ik moet wel nog toevoegen dat Martijn van Back From The Grave een zalige kerel is waarmee het fijn samenwerken is. Net zoals wijzelf, doet hij alles op z'n eentje. Topkerel!
Anders gezegd: wanneer drie topkerels de handen in elkaar slaan, krijg je een geweldig product. Dank voor je tijd, Iwein! Much appreciated!
So Humanity Burns is verkrijgbaar op tape, CD en uiteraard digitaal via de bandcamp pagina van Back From The Grave. Wie death metal in zijn puurste vorm lust, is na deze woorden daarheen. Sterk aanbevolen!
Luister