top of page
Pieter Bouckhout

Week van de Belgische muziek | Door het oor van ...

Tijdens de Week van de Belgische muziek – van 8 t.e.m. 14 februari – slaan VI.BE en VRT de handen in elkaar met verschillende spelers uit de brede muzieksector en diverse media om muziek van eigen bodem en haar zwaar getroffen sector volledig in de spotlights te zetten. De hele week wordt één grote liefdesverklaring aan de Belgische muziek. Vanzelfsprekend dragen ook wij ons steentje bij.


La Jungle

Bandleden: Mathieu Flasse: gitaar, Rémy Venant: drums


Ik vond dit duo uit Mons van meet af aan beregoed en begrijp niet goed waarom dit geen Belgische topband is. Misschien omdat ze van over de taalgrens komen? Misschien omdat hun muziek te hard en te repetitief is? Hun remixen openen mogelijks nieuwe deuren in Vlaanderen, waardoor ze op termijn krijgen, wat ze verdienen: meer airplay!


Hey Ha Hey Ha (original and live)

Hey Ha Hey Ha (Madmadmad Remix)

La Jungle is het type band waar de meest doorgewinterde platenlabels groen van jaloezie van zouden moeten worden. Ondanks de pandemie en de gezondheidscrisis gaat er geen maand voorbij zonder te praten over de bandleden en hun overvloedige ideeën...


Sinds de zomer van 2020 hebben huisgitarist Mathieu Flasse en drummer Rémy Venant niet stilgezeten. Ze richtten hun eigen label op, Hyperjungle, waarvan de eerste release een split was met het Zwitserse duo Hyperculte. Ze brouwden hun eigen bier en brachten "Coucou Beuh!!!" uit, een dubbel live-album dat vorig jaar in Lyon en op het Dour Festival werd opgenomen en waarvoor ze een Octave de la Musique wonnen voor hun uitstekende Past // Middle Age // Future.


Omdat sommige mensen hun stijl definiëren tussen techno, trance en dance, kwamen ze op het idee om enkele persoonlijkheden uit het milieu (in de breedste zin van het woord) te vragen de nummers van hun derde album te bewerken. De rage was zo groot dat ze een driedubbel vinyl uitbrachten, sober genaamd "Past // Middle Age // Future // Remixes". Zes kanten met in totaal niet minder dan vierentwintig remixen en evenveel verschillende visies.


Het minste wat we kunnen zeggen is dat er een aantal geweldige mensen achter de mengtafels en samplers zitten: Pierre van de Fuse, Techno Thriller, DC Salas, Calling Marian maar ook Why The Eye, Choolers Division, Rraouhhh! en zelfs Rodolphe Coster voor een experimentele free jazz visie op "You Say Amen I Say Sword".


Onder de geslaagde of meest verrassende, noemen we "In The Trance" (Almeeva) met zijn onstuimige synthetische lagen, de dub-visie van "Iltapealaidedos" getekend door Clarence N'Bari III Jr. en de speedy techno toegekend aan "The Knight The Doom" door Françoise Pagan en Order & Tremble. Maar DC Salas' valse disco-poot ("Iltapealaidedos x The Invisible Child"), Osica's cinematografische aspect ("Hey Ha Hey Ha") en Rraouhhh's gedurfde noisy pop! ("You Say Amen I Say Sword") zijn ook de moeite waard om naar te luisteren.


Dat gezegd hebbende, gaat de prijs voor originaliteit naar Tabasse Rumba & The Choolers Division MCs die "And The Serf Caresses The Head Of His Lord" overstijgen met een waanzinnige hip-hop flow waar zij het geheim van kennen. Even verderop brengen The Angstromers & Citizen Ledge een waanzinnige trip naar de Prodigy op "The Knight The Doom". Wat Pierre betreft, hij slaagt erin om "Lost In Transition", oorspronkelijk een 90-seconden intermezzo, met onthutsend gemak om te toveren tot een tien minuten durend ambient techno stuk. Een track ook bejubeld door Sawt die hem herijkt voor een horrorfilm aan het einde van een reis waarvan de etappes de kleinste hoekjes van de dansvloer zullen hebben onderzocht.


(Bron: Music in Belgium (artikel La Jungle on the Dancefloor - 02/09/2020)


Luister


Lees

While definitely a child of noise rock, La Jungle takes bits-and-bobs from the whole music spectrum and loop them live with the aim to create compulsive and repetitive sequences. Hypnotic, spontaneous and willingly throbbing, sometimes bordering on an endless groove, their music may even include brief oriental doom pulses or metal diversions bang in the middle of some kraut rock epic trip.




bottom of page