Venom Prison. Een naam die ik de afgelopen dagen geregeld voorbij zag komen op social media. Op 3 december was de release van hun single Pain of Oizys. Ik hechtte er geen belang aan maar toen ik deze naam in de mailbox zag staan werd ik toch wat nieuwsgierig en raakte ik geprikkeld om toch eens te luisteren. Alvorens te luisteren deed ik toch even een kleine research naar de band. Heel kort: extreme death metal uit Wales met een ‘female vocalist’. Op 4 februari 2022 komt hun derde album ‘Erebos’ uit via Century Media Records. Meer vooronderzoek hoefde ik niet te verrichten. Eerdere ervaringen leerden me dat dit zo mijn ding niet was. Toch legde ik de vooroordelen naast me neer en een paar seconden later weerklonk de jongste single van Venom Prison door m’n headphones.
Met een open blik laat ik Pain of Oizys binnensijpelen. (De tweede keer kwam dit nog intenser binnen wanneer ik de videoclip erbij bekeek.) Ruim een minuut heerst er een rustige sfeer. Een opbouw naar een moment dat het losbreekt lijkt er niet aan te komen. “Is dit het echt, Venom Prison?” heb ik gedurende die ene minuut toch minstens twee keer gedacht. Maar dan, uit het niets… BAM! Hard geweld, right in the face!
Kort. Krachtig. Om dan terug te grijpen naar de zacht wiegende melodie waarmee het nummer eerder comfort gevend werkte. Net lang genoeg om het gevoel van rust terug te brengen. Rust, die van hele korte duur is want dan is het ruim twee minuten keihard knallen. Harde vocals waar emotie en pijn bijgestaan worden door een muzikale spanning.
De afwisseling tussen het brute en het zuivere houdt me erg geboeid. De zachte pianotonen als outro maken het nummer af. Hun aankomende album ‘Erebos’ zou wel eens een topper van formaat kunnen zijn!
lees
The band comments:
Ben Thomas (guitar): “The second offering by Venom Prison is a cold room with a dusty piano. It’s a softly sung war hymn with finger-picked guitar. It’s a ship in calm seas watching for the storm on the Horizon. ‘Pain Of Oizys’ will lull you into a false sense of security. Unique to Venom Prisons previous releases the instrumentation is not what you’d expect. Glassy reverberated guitars and cold piano notes lay the foundation for clean sung harmonies. ‘Pain Of Oizys’ climaxes with synthy leads, strings and aggressive vocal chants. Leaving them feeling empowered with the lyrical conclusion whilst the intensity of the song winds down.”
Ash Gray (guitar): “The song was written in so many ways, structures and styles, it was only until it became the form you’re hearing now that it was a big realisation that Venom Prison found something different, special and very in our comfort zone even if this isn’t what listeners are expecting or used to at this point. We’ve always expressed as a band that we would not create the same records and songs over and over again so this is us sticking to our word.”
Larissa Stupar (lead vocals): “The song is about coming to terms with depression, trauma and PTSD. Accepting it as part of who I am and rather living life with it than not living at all. It’s about finding strength in suffering and not giving up. Every day is a new day, every day comes with its struggles but ultimately I don’t want to bow to these demons in my head, I wish for it to end and to find peace even in the most difficult of situations.”
Director Thomas Coe-Brooker adds: “This was a really special video for me, collaborating with my amazing wife to create something that mirrored the song's juxtaposition of fragility and power, as well as the lyrical themes of finding your own way to deal with inner demons. I liked the idea of leading the viewer to believe that the character was destined to cause harm on herself when really she’s finding liberation and release, ending on a moment that suggests ‘a new day’, to be interpreted however the viewer sees fit.”
(bron: Venom Prison)