Na tien jaar verbreken Rodríguez-López en Bixler-Zavala de omertà met deze nieuwe song en video. The Mars Volta wist mij te fascineren met hun knettergekke experimentele, progressieve rock die lack heeft aan grenzen. Vernieuwend wat ritmes en melodieën betrof, kon ik maar niet genoeg krijgen van albums als De-loused in the Comatorium (2003) en Frances the Mute (2005). Er Volgden nog vier albums die - vraag me niet waarom, ik weet het niet meer - helemaal aan mij voorbij zijn gegaan. Met dank aan Kerrang kan ik het ondertussen wel plaatsen: enerzijds had ik het wat gehad met dat ontoegankelijke en gekke, anderzijds werden de heren steeds meer mellow en weken ze dan weer teveel van hun eigen pad af.
Een dik uur geleden zie ik dan het bericht binnenstromen dat er nieuw werk is, dus spurt ik naar de pc om te luisteren en dit nieuws de wereld in te sturen. Tweemaal elf minuten later weet ik echter totaal niet wat schrijven. Ik ben eerlijk gezegd wat flabbergasted: TMV doet het nog steeds erg ritmisch, zij het dan op een Caribische manier, op het poppy af maar toch nog steeds best complex. Huh? Yep! Luister maar zelf en denk ervan wat je wil. Ik ben er i.i.g. nog niet uit, maar ben wel benieuwd naar meer.
Lees On June 19, a mysterious cube appeared in Grand Park in Los Angeles, CA. ‘L’YTOME HODORXÍ TELESTERION’, an audio-visual art installation, was erected to tell the story of the return of The Mars Volta. Inside of the cube, visitors were taken on a full, immersive journey to outer space, and where “Blacklight Shine” was heard for the first time by the public. The experience inside of the cube was intended to provoke self-reflection, with the single guiding fans on a journey through endless galaxies and back down to earth, to oneself. Those who were unable to witness ‘L’YTOME HODORXÍ TELESTERION’ in person, can look forward to a digital experience on July 1.
Formed by guitarist/composer Omar Rodríguez-López and singer/lyricist Cedric Bixler-Zavala, The Mars Volta rose from the ashes of El Paso punk- rock firebrands At The Drive-In in 2001. On a mission to “honor our roots and honor our dead”, The Mars Volta made music that fused the Latin sounds Rodríguez-López was raised on with the punk and underground noise he and Bixler-Zavala had immersed themselves in for years, and the futuristic visions they were tapping into. The albums that followed were one-of-a-kind masterpieces, their songs of breath-taking complexity also possessing powerful emotional immediacy. After the group fell silent, a legion of devotees (including Kanye West) kept up an insistent drum-beat for their return.
Now – a year after ‘La Realidad De Los Sueños’, a luxurious 18-LP box-set compiling their back catalog, sold out its 5,000 print run in under 24 hours – The Mars Volta are back.