Ik denk dat ik in een 'vintage fase' zit, want dit is nu al het tweede nummer in evenveel dagen dat mij erg aanspreekt en helemaal de feel heeft van de jaren zeventig.
In de pr tekst hieronder wordt de stijl omschreven als aanleunend bij Appalachian folk muziek. Dat moest ik toch even opzoeken en kwam dus hierbij uit (ik hou het op enkele kernbegrippen); diverse Europese en Afrikaanse invloeden waaronder Engelse ballades, Ierse en Schotse traditionele muziek, lofzang en African-American blues, jaren twintig, banjo, American fiddle, fretted dulcimer, gitaar en natuurlijk de Appalachian regio (Oostelijke V.S.).
Het zegt jullie niets? Denk grondleggers als Fiddlin' John Carson, G. B. Grayson & Henry Whitter, the Carter Family, ... Nog niets? Wat met deze ronkende namen uit de folk revival (jaren vijftig en zestig); Jean Ritchie, Roscoe Holcomb, Ola Belle Reed, ... of country en bluegrass muzikanten zoals Loretta Lynn, Roy Acuff, Dolly Parton, Earl Scruggs, Chet Atkins? Toegegeven, mijn belletje begon ook pas te rinkelen bij deze laatste vijf namen hoor.
Hoedanook, Sam Filiatreau heeft met Wrecking Ball een pracht van een nummer geschreven en brengt het met erg veel respect voor de 'traditionals'.
Sam Filiatreau verschijnt op 1 June via Gjenny Records.
lees
"Wrecking Ball," the effortless first single, premiered just last week - it's a great introduction to Filiatreau's talent for blending the lyricism of '70s vinyl with the acoustic feel of Appalachian folk music. As American Songwriter put it, "Without saying too much, the artist’s stripped-back styling elicits a certain unifying nostalgia—even the empty spaces still brim with emotion."
As a teenager who began writing songs almost as soon as he learned to play guitar, Kentuckyan Filiatreau found his calling in the storytelling songs of ‘70s country, along with John Prine and Randy Newman. “They were writing these stories that nobody else would, and I really like that kind of style,” he says. “Just being able to pull a song out of anything. Whether it be an inanimate object or simple conversations, I think that’s super cool.”
Deciding to pursue music full-time at 16, Filiatreau quit high school, moved out of the family home, and joined a rock band. However, most of his free time was dedicated to traveling to area festivals, absorbing what he calls “sad mountain music,” and honing his own songwriting and singing. Along with his own gigs, Filiatreau has also played shows with Houndmouth and the Felice Brothers.