De alternatieve artpop-band Oh Hazar maakte afgelopen jaar haar live-debuut op het Valkhof Festival in Nijmegen en werd onlangs uitgeroepen tot KINK Future Icon 2024. Gisteren, zaterdag 27 januari, presenteerde de band haar eerste ep Clair Obscur in een uitverkocht Merleyn in Nijmegen, gevolgd door een releasetour door Nederland. Op 24 januari verscheen de nieuwe single City Lines, in aanloop naar de ep die exclusief fysiek verkrijgbaar is.
Oh Hazar zoekt de grens op tussen tegenstellingen. Geen middentinten of poldermodel, maar scherpe keuzes, uitgesproken contrasten en botsende grenzen. Live levert dit prikkelende shows op met subtiele humor, scherpe vragen en muziek die onder de huid kruipt, zoals bij hun live aftrap op het Valkhof Festival 2023. Hier veroverde de band tussen zo’n 1500 andere acts de 10e plek in de toplijst van 3voor12 Gelderland.
Nieuwe single City Lines
Na de singles Ivory en F.N.A.S.P. verschijnt op 24 januari de nieuwste track City Lines. Ook hier komt het scherpe contrast terug: zangeres Imke Loeffen schreef het nummer in een periode van rouw, op zoek naar licht in complete duisternis. De filmische track verschijnt met een videoclip gemaakt door filmmaker Poeria Abdolbaghai. Het is de opener van de ep Clair Obscur, die vooralsnog enkel fysiek verschijnt als luxe box met artwork, muziek en de songteksten.
KINK Future Icon 2024
Begin dit jaar werd Oh Hazar uitgeroepen tot een van de KINK Future Icons van 2024, samen met internationale acts als Heartworms en Picture Parlour en Nederlandse acts Hiqpy, Library Card, Nusantara Beat en Thames. Oh Hazar krijgt hiermee een jaar lang de support van de alternatieve radiozender. Zo is de band te gast bij radio-dj Jasper Leijdens op donderdag 1 februari tijdens een live-uitzending van KINK in Touch vanuit Hedon Zwolle.
Tour 2024
27 januari 2024 Merleyn, Nijmegen (uitverkocht)
1 februari 2024 Hedon, Zwolle
24 februari 2024 Kelderfest, Deventer
25 februari 2024 GIGANT, Apeldoorn
19 april 2024 De Vorstin, Hilversum
10 mei 2024 Groene Engel w/ Hiqpy, Oss
23 mei 2024 Luxor Live w/ Femme Fugazi, Arnhem+ meer T.B.A.
LEES:
Zonder donker geen licht, zonder dood geen leven en zonder stilte geen geluid. Daar waar contrasten elkaar opzoeken, lijnen samenkomen en grenzen elkaar ontmoeten, daar schuurt het. Daar is Oh Hazar. De naam is afgeleid van Au Hasard, een track van de Belgische experimentele band Dans Dans. Het betekent ‘willekeurig’; niet direct te plaatsen, op het eerste oog chaotisch en fascinerend door de onduidelijkheid. Net als Oh Hazar; als een spons volgezogen met muziek, films en kunst. Van Duits expressionisme tot The White Stripes en van film noir tot St. Vincent. Enerzijds uitgesproken, anderzijds geabstraheerd. Vervreemdend, verwarrend en vragen oproepend. Precies dat is wat Oh Hazar veroorzaakt.
Clair Obscur heet het aankomende debuut van Oh Hazar. Uitgedokterd in de Epic Rainbow Unicorn Studio met de onorthodoxe aanpak van muziekmagiër Simon Akkermans (My Baby, New Cool Collective, Pip Blom) is het een verslavende trip vol alternatieve artpop, indierock en postpunk. Clair Obscur is een verwijzing naar de Italiaanse schilderstijl. Eén punt in het volle licht, de rest in het donker. Meesters Caravaggio en Rembrandt deden het op het doek, Oh Hazar doet het in de muziek. Vol op de sfeer, met ruimte voor eigen invulling van het donker. Hemelbestormende hoop naast peilloze diepte. Geen middentinten en poldermodel, maar scherpe keuzes, uitgesproken contrasten en botsende grenzen.
Die dualiteit is terug te horen in de teksten van de liedjes. Thema’s als macht en onmacht, eenzaamheid en nooit alleen zijn staan centraal. Maar ook onderwerpen als rouw, lust, perversheid en verlangen vinden hun weg naar de muziek. Universele thema’s waar iedereen mee te maken krijgt. Oh Hazar laat de luisteraar ze beleven vanuit een lachspiegelparadijs, waar je door een ander perspectief even loskomt van de realiteit. Neem F.N.A.S.P., dat staat voor ‘Face, Name, Age, Sex, Picture’ en de paradox aankaart van social media, die het perverse verlangen naar intimiteit vercommercialiseren ten koste van privacy. City Lines, over compleet kapot gaan en vanuit een delirische droom vasthouden aan hoop op betere tijden. Of eerste single Ivory, een directe aanklacht tegen de misbruik van macht en dominantie in de culturele sector, bezongen vanuit vrouwelijk perspectief. Frontvrouw Imke Loeffen: “In een ivoren toren plaatst een machthebber zich boven een ander. Dat creëert afstand, maar ook eenzaamheid. Vanuit zo’n positie gaan mensen gekke
dingen doen en lopen verhoudingen scheef. Hoog tijd om dat recht te trekken.”
Live laat Oh Hazar de luisteraar rijker vertrekken dan die aankwam. De Nijmeegse muzikanten, gepokt en gemazeld op podia in binnen- en buitenland met acts als Bootleg Betty, The Naked Sweat Drips en The Grand East, bieden op het podium troost en inspiratie. De muziek prikkelt en kruipt onder de huid, afgewisseld met subtiele humor en scherpe vragen. Nooit saai, altijd spannend, met het hoofd en met het hart. Op het eerste gezicht willekeur, maar wie verder kijkt ziet bewuste keuzes. Zonder vangnet, op het scherpst van de snede, omdat het daar pas echt ergens om gaat.
Oh Hazar is:
Imke Loeffen (vocals & gitaar)
Stefan Kollee (gitaar & vocals)
Imanishi Kleinmeulman (drums & percussie)
Live met Pauline Timmerbeil (basgitaar)