Als je als record label een dergelijke aankondiging durft te doen, dan moet het er boenk op zijn en mag je absoluut niet naïef zijn. Quoting Mayway Records:
Zoals een artiest de X-factor kan hebben, dat ‘iets’ extra maar je kan niet precies zeggen waarom, maar je wéét dat het gaat werken, zo kan een song ook zo’n X-factor hebben. En ‘Naïef’ is er zo eentje: ik geloof oprecht dat deze track geschiedenis kan schrijven, zoals ‘Arme Joe’ of ‘Toen was er niets meer’ dat deden toen alle dieren nog spraken.
Daarnaast gaat Meltheads één van dé beste en coolste Belgische gitaaracts van de komende jaren worden. DIRK. en Sons achterna. De nieuwe (Engelstalige) tracks die na ‘Naïef’ komen zijn ook echt goed, Shame, Wire, Television, The Chats … dat soort.
Nooit brachten we een single uit waar op voorhand al zoveel over gezegd en geschreven is als Naïef van Meltheads, een indrukwekkende Nederlandstalige cold wave gitaartrack, actueel en fris maar met een tijdloze ‘Belpop classic’-ish feel in de traditie van coryfeeën als De Brassers, Aroma Di Amore of Noordkaap.
De (al even indrukwekkende) video is van Ante Pask, die eind juni hoge internationale ogen gooide met haar bekroning op het Tribeca Film Festal in New York.
Naïef’is de publieksfavoriet en blikvanger in het verder uitsluitend Engelstalige oeuvre van deze vier jonge honden uit Antwerpen, wiens live-reputatie als een lopend uurtje door de Lage Landen buzzt. Wie hen al aan het werk zag, weet: deze hongerige wolven bestormen een podium alsof ze de laatste show van hun leven gaan spelen. Op kop: frontman Sietse Willems, de vleesgeworden bastaard van Jim Morrisons charisma, Robert Plants sexappeal, Iggy Pops razernij én de blote bast van alle drie.
Ik ben misschien niet de slimste jongen, maar wat moet ik daaraan toevoegen, tenzij het overroepen en super-gehypet is ? Wel, naar mijn bescheiden mening, moet ik toegeven dat wat hierboven staat klopt als een bus. Ik zag Meltheads in April 2O22 in De Casino (St. Niklaas) als voorprogramma van SLIFT en ze konden mij niet echt bekoren. Zanger Sietse was toen meer bezig met zijn haar dan met zijn optreden en klonk spijtig genoeg live niet zo overtuigend als op plaat. Deze song echter kan live niet mislukken en moet een anthem worden voor de jeugd van tegenwoordig.
Volgens mij ligt de echte toekomst van Meltheads effectief in een 21e eeuwse opwaardering van de betere Vlaamstalige rock songs uit de jaren '80 en '90, die hierboven worden vermeld en met Naïef hebben ze wat mij betreft een nieuwe standaard gezet.
Wees niet naïef en ga ze live zien op 1 oktober in de Trix (Antwerpen).
Lees
Meltheads zijn vier jonge honden uit Antwerpen die met bakken talent en
evenveel drang en branie tot op het bot gaan. Voortgestuwd door de
metronomisch strakke ritmesectie van Tim Pensaert (bas) en Simon de Geus
(drum), aangevuurd door de snedige en virtuoze gitaar van Yunas de
Proost en vervolledigt met de charismatische Sietse Willems spuwt Meltheads rotaanstekelijke garage, clevere postpunk en fascinerende cold en andere wave,