Dans Dans en Flying Horseman waren mij als bands bekend, maar de naam Bert Dockx deed bij mij helemaal geen belletje rinkelen. De enige associatie in mijn oude brein bracht me bij een verhuurbedrijf voor bestelwagens, wat niet echt relevant was in dit geval.
Met oprechte schaamte moet ik bij deze dus toegeven, dat Bert Dockx mij als Belgisch muzikaal supertalent volledig is ontgaan. Een blaam op mijn korte carrière als muziekrecensent en een bewijs, dat mijn vizier nog scherper moet afgesteld worden in mijn zoektocht naar de betere muziek.
Met de hulp van Loesje en Martha Maieu (Flying Horseman, Blackie & The Oohoos), Thomas Jillings (Ottla, Linus) en Koen Gisen achter de knoppen waagt hij zich na zijn succesvolle solo debuut Transit, aan het vervolgalbum Safe, dat op 18 maart 2022 wordt uitgebracht op Unday Records.
Palmares en Pit geven alvast een voorsmaakje en ja, dit smaakt naar meer!
Het instrumentale Palmares is puur tot op het bot, van een ongezien staaltje Vlaams technisch vernuft en kalmerend als benzodiazepine. Zeven minuten en 15 seconden zalig wegdromen in je luie zetel, terwijl de muziek je slakkenhuis zachtjes streelt.
Luister ook
Lees
While in the past decade Bert’s main projects – Flying Horseman and Dans Dans – have grown into two of the most eminent and devotedly followed bands in Belgium, he has always kept playing solo-shows on the side. Shows at which, along with his own compositions, he has occasionally offered adventurous interpretations of a variety of iconic songs.
'Transit' contains the most remarkable of these interpretations in a naked and raw, yet subtly hallucinogenic production by Dockx’ faithful accomplice Koen Gisen. The album was recorded live (and captured on camera by Philippe Werkers) in Gisen’s intimate studio in Ghent, Belgium.
As we've come to expect from this always original musician, these are anything but servile ‘covers’. In often unexpected ways, Dockx gives a voice to the deep connection he feels with this music. He pays tribute to the original song by radically making it his own. With his intuitive, genre-defying approach, Dockx exposes unknown layers and emotions in often overfamiliar songs (Albatross by Fleetwood Mac, I’m On Fire by Bruce Springsteen, I Shall Be Released by Bob Dylan), offering us glimpses beneath the surface of his own soul in the process.
His second solo album 'Safe', is due for March 18 and will be released on Unday Records.
Anyone who has seen Bert Dockx perform with Flying Horseman or Dans Dans, will know how riveting and atmospheric his performances can be. Impassioned vocals, intense presence, fierce and inspired guitar playing, room for improvisation, the ecstatic heat of the moment.