top of page
Pieter Bouckhout

Sounds | Arcade Fire, The Lightning I,II


Arcade Fire is terug! Dit keer hebben de Canadezen de disco-ballen en pop-sound weer ingeruild voor de klassieke Arcade Fire sound waarmee ze met Funeral doorbraken. De band was al een lange tijd aan het teasen naar fans met ansichtkaarten met de tekst 'WE missed you'. Nadat ook de social media van de band op zwart ging was het duidelijk: Na 5 jaar komt er eindelijk nieuwe muziek aan!


The Lightning I,II zijn 2 tracks welke naadloos in elkaar over gaan. Het eerste hoofdstuk: The Lightning I, is een softere track. De track voelt vertrouwd aan, en zou zo een afgestofte B-side uit het tijdperk van The Funeral kunnen zijn. Het doet goed om te horen dat de band het discotijdperk weer de rug toe lijkt te keren. Bij The Lightning II draait de band 180º, als een soort wervelwind wordt het tempo opgevoerd en is de vertrouwde sound van Suburbs-classics Modern Man, Ready to Start en Reflektor-track Joan of Arc te horen.

6 mei komt Arcade Fire met hun nieuwe album WE. Als voorproef speelt de band nu meerdere verrassing shows in Amerika. De shows zijn pay what you can, en de opbrengst gaat naar goede doelen welke vluchtelingen in Oekraïne helpen. Naast classics van de eerdere albums en The Lightning I,II speelt de band ook andere nieuwe nummers van het aankomende album. Op dit moment hebben ze nog geen tour door Europa aangekondigd. De frontman Win liet in een interview weten dat dit niet heel lang zal duren. Het is dus afwachten!

Lees

WE are so excited to present our new song “The Lightning I, II” It was recorded with Nigel Godrich in El Paso, TX in the shadow of the Mexican border wall, which lay unfinished at the edge of the property. It was peak Covid. El Paso was the epicenter in the U.S. at that time, they were using prison inmates to move bodies to the overfull morgues, because the healthcare system was completely overwhelmed. I’ll never forget finishing the take and walking straight to our outdoor communal space where we had screwed a television into a tree so we could watch election results outside, to see the news that Trump had lost the election. The emotion in the vocal was inspired by the Haitian immigrants that were amassing on the US border, after boarding ships from Haiti and walking from as far as Brazil for a chance at freedom, only to be met with whips and dogs and officers on horseback.

I was lyrically inspired by the optimism I see in my child living in paradise “beneath a poison sky”.



bottom of page