top of page
Michel De Pourcq

RAWreport | Het favoriete instrument van: Ward Rosseel


Onze derde reeks RAWreports bracht ons bij enkele Belgische en Nederlandse muzikanten.

Doel was te polsen naar hun favoriete instrument, hun verhaal te brengen gecombineerd met één of meerdere portretfoto's. Onze verslaggevers en fotografen kwamen terug met een aantal erg leuke en/of verrassende portretten.



Ward Rosseel is gitarist bij Your Face Offends Me, Escape Elliott en bassist bij Wasted 24/7. Hij speelt sinds 2008 gitaar en bas.

Zijn vriendin kwam een maand geleden aan bod in de RAWreports. Check zeker ook het interview met Lucy Lo!

Hoe is de liefde voor je instrument ontstaan?

Muziek zat altijd wel in de familie, vooral aan mijn moederszijde. Het begon uiteindelijk allemaal toen ik 16 was door de glory days van Blink-182.

M’n vrienden en ik waren gebeten door punkrock en op een dag kwam het besef dat we met genoeg waren om een band op te richten. De vraag “wie heeft zin om wat te spelen?” viel en Your Face Offends Me was geboren.

Heb je muziekschool gevolgd?

Ik heb 3 jaar piano gevolgd toen ik 20 was. Dat bleek te volstaan om de basis onder de knie te krijgen en pianostukken te schrijven. Daarna kon ik op mezelf verder. Het nadeel van een muziekschool is dat de compositiestukken na drie jaar op een niveau komen dat je er dagelijks echt een paar uur moet mee bezig zijn. Die tijd stak ik liever in m’n eigen muziek!

Wie heeft je geïnspireerd?

Als 16-jarige: Tom Delonge en Deryck Whibley; maar de grootste inspiratie kwam wat later, van John Frusciante. Die man heeft van mijn onschuldige hobby een obsessie gemaakt.


Wanneer zag je in dat gitaar en bas echt wel jouw instrumenten waren? En dat je ze beheerst?

Een paar jaar geleden vond ik enkele oude gsm-opnames terug van toen ik aan het schrijven was voor mijn eerste cd The Punchline. Het viel me op dat ik heel goed mijn gevoelens kon uiten met m’n instrument. Dat is mijn manier om “het beheersen” te definiëren. Ik hoef niet meer zo hard na te denken over wat ik moet spelen, de emoties leiden de muziek.

Welke gitaar of bas gebruik je het liefst en waarom? Hoeveel instrumenten heb je?

Voor gitaar en bas kies ik Fender, all the way! Ik ben superfan van hoe de Fender speelt, de nek is perfect en de body speelt veel uitnodigender dan die van een Gibson met z’n rough edges (al ben ik wel meer fan van de Gibson pickups). Mijn eerste ‘deftige’ gitaar was een Fender American Stratocaster; maar voor de opnames van de tweede cd heb ik er nu ook een Telecaster bij, die ik hier trots voorstel op de foto’s.

Ik bezit 7 elektrische gitaren, 3 akoestische en 3 basgitaren, een trompet, een sax, 2 drumkits, 3 piano’s, een OP-1 synth, een viool en een berg percussie-instrumenten.

Gebruik je effects (pedalen ...)?

Ik gebruik een Line 6 Helix multi-effect, daar zit zowat alles in wat bestaat: whammy, wah wah, delays, reverbs, chorus, flangers, amp en cab simulations, loop station, noem maar op!!


Welk minder bekend of 'ongewoon' instrument hoor je graag? Een soort van guilty pleasure.

Ik hou van de scary ambient sounds van Akira Yamaoka, beter bekend van z’n werk in Silent Hill, een fantasy-horrorfilm.

Als het geluid van geroeste werktuigen en vlees dat tegen een muur wordt gegooid als instrument kan worden beschouwd, dan kies ik dat!

Bespeel je ook andere instrumenten? 

Ik speel basgitaar bij Wasted 24/7 en vroeger ook bij From Whence We Came. Ik heb ook een goeie basis van piano in m’n vingers en speel redelijk strak percussie-instrumenten.

Welk instrument zou je nog graag leren?

Trompet, maar ik krijg daar momenteel echt nog geen ‘schoon’ geluid uit.


Komt er binnenkort iets uit? CD? Of is er net iets gereleased?

We zijn al bijna vier jaar bezig met het volgende album voor Your Face Offends me. Vanaf begin volgend jaar zou ik singles willen uitbrengen!

Met Wasted 24/7 hebben we begin dit jaar ons self titled album uitgebracht en we zijn er megatrots op. Escape Elliott is druk bezig met het schrijven van nieuwe liedjes!

Hoe ervaar je de lockdown?

Schrijven, afwerken, repeat …



bottom of page