top of page
Emily Parry

RAWreport | Het favoriete instrument van: Tom de Wit


Onze derde reeks RAWreports bracht ons bij enkele Belgische en Nederlandse muzikanten.

Doel was te polsen naar hun favoriete instrument, hun verhaal te brengen gecombineerd met één of meerdere portretfoto's. Onze verlaggevers en fotografen kwamen terug met een aantal erg leuke en/of verrassende portretten.


"Op mijn 14e besloot ik dat ik muzikant wilde worden. Ik kon toen alleen nog he-le-maal niks op muzikaal vlak."


A quick guide to... Tom noemt zichzelf een schrijver die live zingt. Maar naast zingen heeft hij zichzelf meerdere instrumenten aangeleerd; zoals (bas)gitaar, toetsen, percussie, ukelele, enzoverder. Naast het maken van zijn muziek, is hij ook werkzaam in zijn eigen productiestudio The Imagineering Suite.


''TDW is altijd mijn eigen project geweest waarin ik alles kan doen wat ik wil. Als ik een metalplaat wil maken onder de naam TDW dan kan dat, maar als ik de plaat erop ineens akoestisch wil gaan, dan kan dat ook. Ik zoek in dit project volledige creatieve vrijheid en dat vind ik echt het allerbelangrijkste daarin. Niemand verteld mij wat wel of niet TDW muziek is zeg maar. Nu zal ik met TDW een album uitbrengen dat diep in de metal en duistere sferen zit qua sound, maar ik heb nog geen idee wat de toekomst zal brengen. Misschien ga ik wel Dave Matthews band achtige popmuziek maken of wil ik een keer een jazz of R'n'B plaat doen. Geen idee. Ik laat mij voeren door de creativiteit en zie dan waar ik beland."


"Daarnaast ontstond in 2016 de band Dreamwalkers Inc als een manier om mijn TDW muziek live te gaan spelen op de podia. De setlists van Dreamwalkers Inc waren dus ook allemaal TDW nummers eigenlijk. Alleen met de tijd werd duidelijk dat wij met Dreamwalkers Inc een combinatie van mensen hadden, waar we super gave nieuwe muziek mee zouden kunnen maken. Dus besloten we in 2018 dat Dreamwalkers Inc ook echt een eigen band zou worden met eigen muziek die we samen zouden maken en met onze albums First Re-Draft en "A Night at the Theater" hebben we daarmee een aardig statement kunnen maken denk ik. Terwijl ik nu de nieuwe TDW plaat promoot, zijn we met Dreamwalkers Inc nu nieuwe muziek aan het schrijven die weer een hele andere kant op gaat. Ik vind dit heerlijk, want dat betekent dat ik straks niet één, maar twee plekken heb voor mijn muzikale output.''




Wat is jouw favoriete instrument? "Ik kan mij niet anders herinneren dan dat ik zing eigenlijk. Als kind zong ik altijd ook terwijl ik het niet door had, dus dat ik wilde zingen in mijn eigen muziek was dan een vrij logische volgende stap. Ik ben begonnen als toetsenist toen ik op mijn 14e besloot om muziek te gaan maken, omdat ik grote orkestgeluiden wilde kunnen maken.

Ik kon toen alleen nog he-le-maal niks op muzikaal vlak. Ik zong, ja, dat wel. En had mijn hele leven al teksten en 'liedjes' geschreven, maar kon geen noot muziek maken op welk instrument dan ook. Heel suf eigenlijk als ik het zo vertel, maar toch wou ik toen muzikant en componist worden, dus ben ik echt vanaf mijn basis gaan bouwen. Naast dat gebrek aan muzikale ervaring, heb ik ook een coördinatiestoornis sinds mijn geboorte waardoor ik veel moeite heb met bepaalde motorische processen. Dit zal de meeste mensen niet opvallen als ze mij zien, maar dat komt omdat ik ondertussen wel weet wat ik wel en niet kan. Maar als je handen niet doen wat je hoofd wil, ga dan maar eens een instrument leren spelen. Terugkijkend ben ik verbaasd dat ik het door heb gezet toen der tijd. Maar wat scheelde was dat ik wel altijd al muziek in mijn hoofd hoorde en goed was met computers. Dus de eerste tijd heb ik vooral heel veel geprogrammeerd om die ideeën eruit te krijgen. Daarbij was de muziek voor mij meer dan alleen maar bezig zijn. Elke keer als ik IETS gemaakt had, was het even stil in mijn hoofd en voelde het alsof ik iets nuttigs gedaan had. Alsof ik even bestaansrecht had. Dat is tot op de dag van vandaag hetzelfde gevoel wat mij nu nog vooruit duwt."


"Daarom noem ik mijzelf ook altijd een schrijver die live zingt."

"Omdat ik fysiek altijd work-arounds moet maken om een instrument fatsoenlijk te kunnen bespelen maak ik sneller fouten en zou ik dus ook niet snel live instrumenten spelen omdat ik echt bang ben het live fout te doen. Echter, mede omdat het door die stoornis langer duurde om überhaupt geluid uit een instrument te krijgen heb ik een soort eigen manier van spelen en schrijven ontwikkeld op toetsen, gitaar en basgitaar waardoor ik in de studio alles kan maken wat ik wil. Met de tijd heb ik mijzelf ook instrumenten aangeleerd zoals percussie, ukelele etc, omdat ik mijn rare manier van spelen daar op kon toepassen. Het is verleidelijk om alles te programmeren, maar dat wil ik niet. Ik speel mijn eigen instrumenten echt in, ook al duurt dat soms uren omdat ik iets in mijn hoofd heb wat mijn handen niet zomaar kunnen nadoen (lacht)."


"Daarom noem ik mijzelf ook altijd een schrijver die live zingt. Zang is mijn hoofd instrument en de andere instrumenten zijn voor mij een manier om mijn gevoelens vorm te geven die bij mijn teksten en muziek horen. Een van de vaste thema's in mijn leven is dat alles een strijd is. De strijd met mijn hoofd, met mijn lichaam, en met alles wat er in mijn leven gebeurt. Maar ik ga de strijd wel altijd aan en probeer er het meeste uit te halen. En daarom heb ik gek genoeg nu meerdere platen uit en kennen mensen mij als iemand die veel doet en kan. Wat eigenlijk gek is, want ik weet waar ik vandaan kom en hoe hard ik ervoor heb moeten knokken om überhaupt ergens te komen. Nu ben ik blij dat ik een studio heb gebouwd in huis en alle instrumenten voor handen heb om te kunnen maken wat ik in mijn hoofd hoor. Zelfs als ik dan niet de beste muzikant op aarde ben, krijg ik in elk geval wel dingen af."


"Tom, de schrijver van dramatische idiote moeilijke muziek!"

Ben je professioneel muzikant of heb je (nog) een (vaste) job? "Naast mijn muziek ben ik werkzaam in mijn eigen productiestudio aan huis genaamd The Imagineering Suite waarin ik audio, video en webdesign werk lever voor allerlei soorten cliënten. Dit heb ik bewust zo gekozen omdat ik wist dat het met mijn specifieke muziek erg lastig zou worden om ervan te kunnen leven. Het is gewoonweg geen popmuziek voor de massa en daar ben ik volledig okee mee. Dus voor mij was het logisch om de productie kant in te duiken en mijzelf daarin te specialiseren. Zo kan ik zowel mijn eigen muziek, video's en websites maken voor mijn eigen ideeën, maar ook mooie dingen maken voor klanten en daar een boterham mee verdienen. Ik merk dat ik daarom sowieso een wat rustiger beeld heb bij mijn muziek. Ja, het kost mij geld om dit te doen en ja, soms zou ik er best meer aan willen verdienen. Maar ik ben anderzijds wel blij dat als een plaat niet goed verkoopt ik niet ineens mijn huur niet meer zou kunnen betalen. Gelukkig haal ik ook veel voldoening uit dingen maken voor anderen, dus ik vind het geen straf om bij het ene publiek bekend te staan als 'Tom de creatieve Ondernemer' en bij het andere publiek als 'Tom, de schrijver van dramatische idiote moeilijke muziek' (lacht)!"



Is er nieuw werk in het vooruitzicht van je band(s)? Andere projecten? "Er komt in November 2020 een nieuwe soloplaat van mij uit (The Day The Clock Stopped) waarbij ik een zeer persoonlijk onderwerp ga tackelen. Namelijk: mijn ziekteverleden waardoor ik nu een stomapatiënt ben voor de rest van mijn leven en de redenen waarom ik tot de dag van vandaag antidepressiva slik om in balans te zijn. Het heeft mij 11 jaar gekost om deze plaat te kunnen maken. In die 11 jaar heb ik wel veel muziek gemaakt en meerdere albums uitgebracht, maar dat ging altijd over fictieve figuren die dan iets meemaakten waar een stukje van mezelf in zat. Vaak wat meer geschreven vanuit metaforen en het perspectief van de derde persoon. Dit album is anders. Dit is een donkere reis door mijn psyche en hoe ik in mijn lichaam zat toen ik door een zware darmziekte werd getroffen en hoe ik daar doorheen ben gegaan."


"Dit albumproject zal ook samen worden uitgegeven met een documentaire waarin ik in ga op deze tijd in het ziekenhuis, wat er gebeurt is, hoe dat mijn leven heeft beïnvloed en hoe mij dat de persoon heeft gemaakt die ik nu ben. De film geldt als een soort overzicht van mijn muzikale leven, maar ook van mijn leven als persoon en hoe een confrontatie met je eigen sterfelijkheid je kan veranderen."



Heeft het corona-virus veel impact op jouw muziek carrière? "Het Corona virus heeft natuurlijk impact op ons allemaal en voor liveshows is het een ramp van formaat. Zowel voor de artiesten als alle mensen die werken in de industrie er omheen. Ikzelf ben vooral een schrijver en maker en heb natuurlijk de mazzel dat ik dus alles zelf kan maken van de grond af. Mijn YouTube kanaal waarop ik vlog en ook losse nummers met videos uitbreng is mede daardoor ook in de Corona tijd stabiel gebleven qua output. Ik kan muziek blijven maken zolang ik werk heb als ondernemer, zo simpel is het. Het is absoluut even enorm spannend geweest de afgelopen maanden en de Tozo heeft mij er doorheen gesleept net als bij vele anderen het geval was. Maar gelukkig is er nu weer wat meer perspectief en willen mensen weer wat meer doen, wat betekent dat er ook weer meer werk is. Zolang dat het geval is, zit ik goed. En muziek maken blijf ik toch wel doen. Het is uiteindelijk mijn meest pure vorm om de eerder genoemde strijd in te kunnen uitten. Dus zelfs als luistert er helemaal niemand, doe ik het alsnog omdat het nut heeft."




bottom of page