Onze derde reeks RAWreports brengt ons bij enkele BE en NL muzikanten.
Doel is te polsen naar hun favoriete instrument, hun verhaal te vertellen gecombineerd met één of meerdere portretfoto's. Onze verslaggevers en fotografen brengen een aantal erg leuke en/of verrassende portretten.
Hoe is je liefde voor de gitaar ontstaan? Op welke leeftijd ben je met muziek begonnen?
Ik moet ongeveer 12 jaar oud geweest zijn toen ik in de KSA op de gitaar van mijn leider ben beginnen tokkelen. Hij bracht een gitaar mee, maar kon er niet op spelen. Na een tijdje mocht ik ze meenemen naar huis. Dat pakte niet bij mijn moeder, ze kon niet geloven dat iemand 'zomaar' zijn gitaar uitleende. Afijn, binnen de kortste keren kreeg ik van haar een eigen gitaar.
Welk parcours heb je doorlopen aan de muziekschool?
In de lagere school kon je vanaf het derde leerjaar op woensdagnamiddag blokfluit volgen. Het interessante daaraan was dat je op die manier met de meisjes van de meisjesschool in contact kwam. Toen waren we nog gescheiden van elkaar ;-) Na de lagere school raadde mijn moeder mij aan om naar het Brugs Conservatorium te gaan. Daar heb ik notenleer en klarinet gevolgd. Voor notenleer zat ik echter in een avondcursus bij volwassenen. Het tempo lag te hoog en algauw zaten mijn kameraad en ik enkel nog te prutsen. Thuis zat ik ondertussen al te pingelen op mijn gitaar. Mijn klassieke opleiding is dus na drie jaar een stille dood gestorven.
Wie heeft je geïnspireerd?
Er was nog een leider in de KSA, een heel goede muzikant (Jan Emmery), die toch wel indruk maakte. Hij kon alles spelen en was een zeer getalenteerd muzikant. Dan was er ook nog een aangetrouwd nichtje dat mij het systeem van tablatuur uitgelegd heeft. Vanaf dat moment ging er een nieuwe wereld open.
Wanneer zag je in dat de gitaar jou op het lijf geschreven is en dat je het écht wel kunt?
Ik durf nog altijd niet stellen dat ik het kan! Er is nog zoveel te leren op gitaar.
Maar toen ik naar de hogeschool ging, duurde het niet lang of ik was over de middag in het studentenrestaurant kleine optredens aan het geven. Dat vond ik enorm leuk. Later werd ik gevraagd om aan enkele kotstudenten gitaarles te geven. Daar heb ik mijn vrouw leren kennen. Haar gitaar heeft ze aan de haak gehangen en ze heeft verder gedaan met de leraar ;-)
Toen we later met Hideaway startten, was ik naast Jean-Marie Herman uiteraard de ritmegitarist. Maar redelijk snel ben ik ook slidegitaar beginnen spelen. Daardoor kon ik ook af en toe soleren binnen de nummers.
Tot op vandaag gebruik ik mijn gitaar in therapiesessies bij de patiënten op mijn werk. Ik organiseer regelmatig ‘singalong’ zangstonden. Voor veel mensen kan een uur zingen een enorme catharsis zijn. Voor mij is het heel dankbaar om dat te mogen meemaken.
Welke gitaar gebruik je het liefst?
Toen ik met instrumentenbouw ben begonnen, zei mijn leraar: "Als je gitaar klaar is, zul je in een winkel nooit meer met dezelfde ogen naar een fabrieksgitaar kijken." En hij had gelijk! Ik bouwde een Telecaster kopie en dat is nog altijd mijn main gitaar. Ondertussen is die ook vintage, wegens 25 jaar oud. Voor mezelf heb ik ook een eigen ontwerp gemaakt. In het begin speelde ik slide op een Dobro (metalen body), maar als je daar een tijdje mee rond je nek staat, dan weet je het wel ... zwaar! Ik heb ook een eigen 'Resocaster' ontworpen. Een solid body resonator gitaar. Gebouwd uit licht mahoniehout en waar ik zowel elektrische als akoestische klanken uit krijg.
Hoeveel instrumenten heb je?
Durf ik niet op antwoorden ... Twee jaar terug zijn we verhuisd en toen heb ik van de helpers verschillende opmerkingen gekregen, in de trant van: "Wat? Nog meer gitaren????" ;-)
Gebruik je effects (pedalen …)?
Live bij Hideaway gebruik ik slechts één pedaal. Het is een custom gebouwd pedaaltje dat het midden houdt tussen een booster en Tube screamer. Ik gebruik het vooral wanneer ik moet soleren. Op die manier kan ik de slide een beetje 'jus' geven. Tegelijkertijd is het ook een volumebooster.
Bespeel je ook andere instrumenten?
Ik heb ooit eens een mandoline gebouwd met het idee, ik zal dat vlug eens leren bespelen. Maar dat pakte anders uit. Een mandoline is gestemd zoals een viool en de geografie is totaal omgekeerd als bij gitaar. Dat heb ik dus maar opgegeven. Ik ben wel al een tijdje passioneel bezig met Weissenborn. Dat is een soort gitaar waarvan de hals ook helemaal hol is. Een supergrote klankkast eigenlijk. Ben Harper en David Lindley zijn twee bekende spelers. Ik heb aan dit instrument ook een aanpassing gemaakt: het klankgat zit niet langer op de typische plaats. Ik heb het gat opgesplitst in twee plaatsen waar zowel de top als de zijkant open is. Het voordeel is dat het klankblad veel langer is. Daardoor heeft het instrument veel sustain.
Welk minder bekend of ongewoon instrument hoor je graag? Soort van guilty pleasure.
Ik vind de Cimbalom wel een fascinerend instrument. Het wordt bespeeld met hamertjes, vooral in Slavische landen. Het is een soort tafelciter. Eenvoudig gezegd zou je kunnen denken aan een vleugelpiano die open ligt en waar je met hamertjes op klopt.
Met welk instrument ben je ooit begonnen, zonder veel succes …
Zoals ik eerder zei heb ik een tijdje klarinet gevolgd in het conservatorium. De leraar was ook bij de Gidsen (de muziekkapel van de landmacht) en jammer genoeg was hij 24/24 militair. Zijn aanpak beviel mij helemaal niet. Hij vond het ook maar niets dat ik interesse had in jazz en blues. Door zo'n man ben ik er helaas mee gestopt. Ik hou nog altijd van de houten klank van het instrument. Ook mondharmonica heb ik geprobeerd. Als zanger in een bluesband nog een beetje kunnen schuiven op een mondharmonica, dat ging wel mooi zijn. Maar het was mijn ding niet …
Bij welke bands speel je?
Samen met Jean-Marie Herman (solo gitarist bij Hideaway) vorm ik ook nog een gitaarduo: Small Change. Dit kan uitgebreid worden naar Small Change de Luxe. Dat is dan met extra percussionist en zangeres. Op mijn werk in de psychiatrie ben ik ook actief in twee bandjes waar ik ook gitaar speel en soms ook bass.
Breng je binnenkort iets uit? CD? Of is er net iets gereleased? Hoe heb je de lockdown ervaren?
Momenteel staat dat op een heel laag pitje; meteen ook mijn antwoord op je vraag i.v.m. de lockdown ...
Ben je fulltime professioneel muzikant, of verdien je je boterham met nog een andere job?
Ik ben geen fulltimemuzikant. Ik doe nog twee halftijdse jobs. Maar in beide jobs ben ik met muziek bezig.
Kun je kort iets zeggen over Arrenbie Guitars?
Arrenbie Guitars is een uit de hand gelopen hobby. Ik ben in 1995 les beginnen volgen aan het Centrum voor Muziekinstrumentenbouw in Puurs. Ik heb er 12 jaar les gevolgd en ben daarna in bijberoep begonnen. Ondertussen geef ik nu al 11 jaar les aan dezelfde school. Arrenbie Guitars is een atelier waar je terecht kunt voor heel wat herstellingen en reparaties aan snaarinstrumenten. Maar natuurlijk aanvaard ik nog liever opdrachten om instrumenten te bouwen.
Is er nog iets dat je kwijt wil aan de lezers van Brothersinraw.com?
Check www.arrenbieguitars.be ;-)
Foto's en interview: Michel De Pourcq | Eindredactie: Marleen Markey