Onze derde reeks RAWreports bracht ons bij enkele Belgische en Nederlandse muzikanten.
Doel was te polsen naar hun favoriete instrument, hun verhaal te brengen gecombineerd met één of meerdere portretfoto's. Onze verlaggevers en fotografen kwamen terug met een aantal erg leuke en/of verrassende portretten.
"Eerst mijn stem kapot schreeuwen om beetje bij beetje techniek en controle te krijgen en voelen."
A quick guide to...
Zijn stem 'kapot schreeuwen' deed Matthijs Vanstaen bij Grown Below, het postmetal vervolg op de grunge/stoner band Timer. Samen met zijn broer Lennart richte hij Timer op in 2007 en brachten ze een demo uit. Met Grown Below gooiden ze in 2011 (The Long Now) en 2013 (The Other Sight) twee klasse albums uit.
Matthijs is echter steeds méér geweest dan rock/metal, getuige projecten als Wolf Pause, Shadows On The Moon en Moonbeast. Moet je zeker allemaal eens beluisteren.
En dan is er nu zijn nieuwste kindje Taz Von Stone.
"Ik ben dan maar met een lang gezicht aan piano begonnen."
Wat is jouw favoriete instrument?
"Als middelste van drie broers mocht mijn oudste broer als eerste een instrument kiezen op de muziekschool. Hij koos voor gitaar. Toen ik het jaar daarop aan de beurt was, koos ik eveneens voor de gitaar. Gezien onze jonge leeftijd was het antwoord echter een duidelijke 'nee, dat mag niet want ik doe al gitaar'."
Matthijs zette zich dan maar, met een lang gezicht, achter de piano, al was dat ook weer niet volledig tegen zijn zin.
"Ik was toen wel fan van zowel Muse en Radiohead als pakweg Mink Deville en BB King. Die invloeden kwamen uiteraard uit de platenkast van de ouders. Toen echter bleek dat die pianolessen enkel Bach, Beethoven en consorten behelsden, verdween mijn enthousiasme hoe langer hoe meer en kocht ik me op een gegeven moment een gitaar en leerde ik mezelf gitaar spelen."
Dat Kurt Cobain voor een jonge snaak veel cooler was dan Johann Sebastian Bach is nogal evident.
"Ik merk wel dat ik in de eerste plaats zanger blijf. Daar heb ik mezelf ook het hardst mee bezig gehouden vroeger. Eerst mijn stem kapot schreeuwen om beetje bij beetje techniek en controle te krijgen en voelen. Mezelf begeleiden en vooral ook songs schrijven, stonden echter ook hoog op mijn to do list. Ik ben op geen enkel instrument een virtuoos. Ik heb me overal net genoeg aangeleerd om te kunnen spelen wat ik in mijn hoofd heb. Hier en daar schrijf ik een riff die boven mijn kunnen ligt, dan oefen ik hard op die riff tot ik die te pakken heb en dan kan ik weer voort."
"Ik hoor het Jambon graag zeggen: 'wees creatief'. Aan creativiteit, veiligheid en goede wil was er echter geen gebrek in de sector."
Ben je professioneel muzikant of heb je (nog) een (vaste) job? "Ik zou enorm graag full-time professioneel muzikant zijn, maar dat is jammer genoeg (nog) niet aan de orde. Ik verdien mijn boterham met een job als verkoper. Onlangs heb ik een job gestrikt in de muziekwinkel Keymusic, ook als verkoper, dat zal me ongetwijfeld beter liggen. De nieuwe winkel op het Eilandje is ook echt een pareltje. Ik kijk er alvast naar uit." Uiteraard droomt Matthijs ervan om ooit volledig van muziek te kunnen leven. "Liefst met een combinatie aan bands en projecten. En als het even mag ook filmmuziek en muziek voor series of documentaires. Ik heb net samen met Adriaan De Roover de muziek mee mogen maken voor de prachtige docu ‘Eden’ van Jeroen Broeckx. Ik vond dat enorm leuk om te doen. Ook voor de showreel en kortfilm van het getalenteerde bedrijf Uncanny mocht ik de muziek voorzien. Zo’n dingen liggen me enorm. Als ik dat kan combineren met live shows met verschillende bands en hier en daar zelfs wat opname, mixing en mastering kan doen in de toekomst, ben ik de gelukkigste mens ter wereld. Ik doe niets liever dan muziek schrijven en spelen, of er gewoon mee bezig zijn."
Is er nieuw werk van je in het vooruitzicht? "Met Taz Von Stone - mijn nieuwste soloproject - werk ik aan een eerste album. De release was voor november voorzien, maar omdat ik die graag laat samenvallen met enkele intieme releaseshows, wordt het ook voor mij dus uitstellen." Om begrijpelijke redenen wil Matthijs zich niet op een datum laten vastpinnen, maar hij belooft dat hij het lange wachten ruimschoots zal goedmaken. Je kan hier i.i.g. de reeds uitgebrachte nummers met bijhorende videos terugvinden. "Met Moonbeast gaan we ook weer aan de slag en daar is eigenlijk ook een plaat mee in de maak."
"Het rotte is dat ze heel goed weten dat echte rebellie uitblijft, net omdat de hele sector wél rekening wil houden met de veiligheid."
Dat het intrieste tijden zijn voor iedereen in de cultuursector moet je Matthijs niet vertellen. "Zowel voor performers, alle werkkrachten achter de schermen, geluids- en lichttechnici, als toeschouwers zijn het al negen gruwelijke maanden geweest en het is nog lang niet voorbij. Zelf sta ik te popelen om release shows te spelen, best ook noodzakelijk bij de uitbrengen van een album. Veel speelkansen lijken er in de nabije toekomst echter nog niet in te zitten. Enorm jammer, want er werden prachtige initiatieven op poten gezet. Ik hoor het Jambon graag zeggen 'wees creatief'. Aan creativiteit, veiligheid en goede wil was er geen gebrek in de sector." We zijn het er roerend over eens dat met z’n allen op een vliegtuig zitten, samengepakt op een trein - beide zonder enig respect voor de anderhalve meter afstand - of in een slecht verluchte cinemazaal blijkbaar allemaal veel veiliger lijkt dan op ruime afstand van elkaar in het OLT. "Hallucinant en eigenlijk wraakroepend. Het rotte is dat ze heel goed weten dat echte rebellie uitblijft, net omdat de hele sector wél rekening wil houden met de veiligheid en geen plotse, gigantische, ongecontroleerde bijeenkomsten op haar geweten wil hebben. We worden met z’n allen in een wurgreep gehouden en het voelt eerder aan als de zoveelste repressieve pestregel dan een veiligheidsmaatregel. Toch gaan we de koppen bijeen moeten steken (zij het met 1,5m afstand) want er gaan veel pracht initiatieven kopje onder op deze manier. De moed zakt bij velen in de schoenen. Er MOET iets gaan gebeuren."
"Ik zou een veel betere gitarist of pianist zijn als ik niet met duizendenéén dingen tegelijk zou bezig zijn."
Fav instrument om te spelen
"Heel moeilijke vraag. Ik speel zelf eigenlijk van alles graag, zowel gitaar alsook piano of synthesizers. Drummen doe ik ook graag, al kan ik me jammer genoeg niet echt een drummer noemen."
Fav instrument om naar te luisteren "Ook bij het luisteren geniet ik niet echt een voorkeur. De melodie en het gevoel waarmee een instrument wordt bespeeld raken me meestal veel harder dan het instrument zelf. Al zal een piano me vermoedelijk sneller ontroeren dan pakweg een doedelzak of banjo, maar die laatste twee kunnen me dus even hard ontroeren in het juiste nummer, met de juiste sfeer."
Fav instrument dat je ooit zou willen spelen
"Eigenlijk zou ik elk instrument graag kunnen bespelen. Ik heb altijd hele melodieën en arrangementen in mijn hoofd, zou heel graag van a tot z alles zelf willen kunnen inspelen. Drums zou ik zeker en vast beter willen beheersen. Viool en cello zou ik graag ook kunnen spelen, maar dat zijn niet de gemakkelijkste instrumenten. Het is ook wel een ziekte, hoor. Ik zou een veel betere gitarist of pianist zijn als ik niet met duizendenéén dingen tegelijk zou bezig zijn en me meer focussen op enkele skills."
liveshots: DQPIX
#rawreports #muzikantenintrumenten #favorieteinstrument #johnvandemergel #matthijsvanstaen #tazvonstone #gitaar #zang