top of page
Femke Valks

RAWreport | Corona & de muziekwereld: Sharik Derksen

Een maand nadat deze crisis is gestart, begon ik mij af te vragen hoe iedereen hier in de muziek wereld mee om gaat en hoe dit hun beïnvloed op hun werk. Naar aanleiding van deze vraag heb ik zes korte interviews gedaan met verschillende mensen in de muziekwereld. In de eerste helft van juni ben ik begonnen met deze interviews.


Mijn tweede interview was met Sharik Derksen.

Sharik is communicatiemedewerker en programmeur voor Poppodium Volt in Sittard. Daarnaast is hij ZZP-er waarbij hij zich bezig houdt met fotografie, videografie (SharQ Sessions), podcast (SharQ Talk, DNS), het helpen en ondersteunen van bands vanuit een management kant en een adviserende kant. Daarnaast is hij bestuurslid van het Bevrijdingsfestival Limburg waar hij voor communicatie, sponsoring en de programmering instaat. Daarbij organiseert hij ook nog het Plein van de Vrijheid voor Bevrijdingsfestival Limburg.


Hoe beïnvloed de cornacrisis jou en jouw werk?

‘Vanuit de werkgeverskant is het dat er geen concerten meer zijn die ik kan promoten. Nu zijn er wel concerten in het najaar gepland dus ik kan me daar wel mee bezig houden. Ik ben ook fotograaf bij een aantal popzalen in Limburg. Er zijn geen concerten dus ik kan mijn fotografie niet uitvoeren. En wat ik het ergste vind is dat het Bevrijdingsfestival niet door is gegaan op 5 mei. Ik heb daar bijna aan volledig jaar aan gewerkt aan de productie van het Plein van de Vrijheid en ook aan de bestuurskant voor het realiseren van het festival. Ik zou natuurlijk op 5 mei ook gewoon fotograferen aangezien ik ook de programmatie doe van hele toffe bands. Podcast heb ik wel gewoon op kunnen nemen want dat doe ik vanuit thuis. Ook heb ik wel videoclips kunnen opnemen en sessies met bands. Maar daar is de afspraak om dit in een kleine setting te doen, dus maximaal 2 bandleden op 1,5 meter afstand op een plek en op een tijd dat we ons allemaal veilig voelen. Als we dat niet konden doen hebben we die sessie niet laten doorgaan.’



Denk jij dat alles weer normaal gaat worden hoe het was of zullen er grote veranderingen zijn? ‘We gaan er beter uit komen dan dat we erin gingen. Altijd, dat is weer die meetlat waar we het voor dit gesprek over gehad hebben. We kunnen nergens aan meten of het beter of slechter gaat dan voor de crisis want dat we weten niet. We weten natuurlijk wel wat er is geweest dus we kunnen wel zeggen dat het beter of slechter is. Dat het anders gaat worden is een feit, maar we weten niet wat anders is. Is het beter voor onze economie, onze cultuursector en ons persoonlijk leven of is het slechter? Onze situatie op vandaag is natuurlijk minder want we nemen de standaard van ervoor maar we weten niet wat de uitkomst is. Het blijft dus afwachten. Ik denk, in positieve zin dat het anders en beter gaat worden dat het ooit is geweest omdat we bewuster om gaan met onze sector en onze infrastructuur die erbij hoort.’


Als er dan veranderingen gaan zijn, welke veranderingen denk je dat er dan zijn? ‘In zo ver gaan we bewuster zijn welke noodzakelijke onderdelen we moeten gaan doen om onze cultuursector overeind te houden. Daar zullen een aantal dingen minder belangrijk zijn waardoor andere dingen meer kunnen shinen. Nu zitten we met heel veel lagen met heel veel onderliggende dingen die zich allemaal gelijk belangrijk vinden, terwijl het gaat om de artiest waarbij de muziek die ze maken voorop staat.

Het is een product, niet meer en niet minder. We zijn aan het proberen om de mooiste muziek op de juiste plek op de juiste tijd te brengen. Of het nu live is of vanuit een album, of het nou een download is of via streaming, we proberen alles in het juiste daglicht te plaatsen. En we creëren kansen omdat we er nu over kunnen nadenken, om alles opnieuw te programmeren en vooral op te bouwen. We kunnen in eerste instantie allemaal nedenken over hoe we dit samen anders kunnen doen. Nu heerst er een negatieve sfeer die, laat ons hopen, in de toekomst een wat positievere draai krijgt. Of het nu gaat om de fotograaf of om de stagehand, een betaalde of niet betaalde job. Uiteindelijk willen we dit allemaal samen doen en moet het economisch leefbaar en zinvol zijn. Ook vanuit de muzikant. Als de muzikant er niet is hebben wij allemaal geen werk.’



Wil je nog iets meegeven aan mensen?

‘Wees niet bang! Ga zodra het mag en kan terug naar een popzaal, theater of kunstencentrum. Tot het zover is: steun de artiesten door hun merch of muziek te kopen, of doneer een bedrag dat jij kan besteden. Aan likes, subscriben of kijken naar een livestream hebben ze financieel niets. Er zijn heel wat artiesten die van hun muziek leven en geen enkele steun vanuit de overheid krijgen, die moet je helpen. Denk niet dat wanneer iemand in de Ziggo Dome staat, dat die geld heeft over heeft, dat is niet automatisch zo.’




Disclaimer: Dit interview vond plaats op 5 juni 2020, de informatie die we nu hebben hadden we toen nog niet en sommige dingen kunnen dus achterhaald zijn.


bottom of page