De twee muzikanten achter The Square Keys vinden van zichzelf dat ze ‘homegrown blues’ maken, ‘rauwe old-school boogieblues in variërende vormen’. Hoe je hun muziek ook typeert, onmiskenbaar is dat Gijs Jacobs en Sraar Schoth – bijgestaan door live-tekenaar Maikel Verkoelen – bijzondere muziek maken op grotendeels zelfgemaakte instrumenten. Hun muziek is zo bijzonder dat zij, als winnaars van het BRUL-contest 2023, de prestigieuze Soutern Bluesnight 2024 in Heerlen mogen openen op 16 maart.
Oplettende lezers kennen de namen The Square Keys en Gijs Jacobs nog van het RawReport dat ik ruim drie jaar geleden heb geschreven over Gijs, waarbij onder andere zijn zelfgemaakte “Clavitar 49” aan de orde kwam. Dat instrument is er niet gekomen omdat Gijs er onder andere tegenaan liep dat hij het geluid niet zo geregeld kreeg als hij wilde. Uiteindelijk besloot hij om helemaal opnieuw te beginnen.
Gijs had inmiddels kennis gemaakt met een Duits bedrijf dat de “ingewanden produceert van een Hammondorgel-clone”, zoals printplaten, knoppen, toetsenborden enz. Hij heeft zich in die materie verdiept, een kast om die onderdelen heen gebouwd, alle functies geprogrammeerd en op zijn eigen eisen en wensen afgestemd en aldus een instrument gemaakt dat draagbaar is en dus ook mee kan naar optredens: zijn eigen kleine Hammondorgel.
Toen hij erachter kwam dat er ook pianopedalen op aangesloten konden worden, had Gijs niet alleen een Hammondorgel maar tegelijkertijd ook een piano die hij mee kan nemen naar optredens. Daardoor is onder andere het oeuvre, dat The Square Keys live speelt, uitgebreid: nummers van Tom Waits die Gijs in het verleden vaak op de piano speelde, kunnen nu bijvoorbeeld ook live gebracht worden. Bovendien zijn verschillende nummers uit de bestaande setlist zodanig aangepast dat ze ook met het orgel kunnen worden vertolkt.
Tijdens optredens komen er dan dus ook niet alleen eigen nummers voorbij, maar ook – bijna onherkenbaar aangepaste versies van – bijvoorbeeld Whole Lotta Rosie van AC/DC, Kiss van Prince of Welcome to the Jungle van Guns ’n Roses.
Zoals gezegd, The Square Keys maakt ‘homegrown blues’, niet de standaard-New-Orleans-gepolijste-blues of cleane, gladde rockabilly. De inspiratie voor hun muziek is ook niet helemaal duidelijk aan te geven. Wel luistert Gijs veel naar Viva Le Vox, James Leg…het rauwere werk, zeg maar.
Dat alles heeft de jury van het BRUL-contest ook gecharmeerd. Of, zoals de jury aangaf: “Een verrassende originele act… “, “…jullie grepen tot het einde de volledige aandacht van het publiek. “ en “…er gebeuren veel verschillende dingen, dus er is veel te zien op het podium.“
De winst van het BRUL-contest (waarbij BRUL staat voor Blues- en Roostmuziek Uit Limburg) heeft de mannen van The Square Keys een bijzondere eer opgeleverd: ze mogen op 16 maart a.s. in het Theater in Heerlen de gerenommeerde Southern Bluesnight openen, een bluesfestival waarbij ook toonaangevende artiesten als Matt Andersen en Tad Robinson van de partij zullen zijn.
Naast dat The Square Keys op 16 maart te zien zijn in Heerlen, staan ze op 31 maart op Paasblues in Asten en tijdens Record Store Day op 20 april in Vinylparadijs in Geesteren. Later dit jaar, op 23 juni, staan de mannen ook in Wijk bij Duurstede, tijdens Blues bij de Buren
Hou de site in de gaten voor nog meer optredens.