top of page
Pieter Bouckhout

Fotoverslag | Eels, AFAS Live

Na meerdere verschuivingen was het vrijdag 7 april eindelijk tijd voor Eels' Lockdown Hurricane-Tour in AFAS Live. Mark Oliver Everett's grootste Nederlandse show tot nu toe.

Het is opvallend, Eels, een band welke je verwacht op de festivalweides en in zalen als Paradiso of Tivoli Vredenburg verwacht je niet snel in zo'n grote kille zaal als AFAS Live. De zaal is niet volledig uitverkocht, het balkon blijft gesloten, maar op de vloer is het gezellig druk. Gemoedelijk. Tijdens de show kun je nog gemakkelijk naar de bar voor een biertje. Dit past perfect bij de muziek van E en kompanen: lekker laid-back.


Op de meest valse versie die je je kan voorstellen van de Universal intro betreedt de band het podium! De toon is gezet, de band is nog altijd even gek als altijd. En gekke dansjes zijn de charismatische E niet vreemd. De show wordt geopend door Steam Engine: van de nieuwe plaat Extreme Witchcraft die in januari 2022 uitkwam. Een stoommachine, hier is de show ook wel mee te vergelijken. De show davert rustig door. Op sommige momenten wordt er iets meer hout op het vuur gegooid, maar al vlug gaat het terug naar het normale tempo.

Erg is dit zeker niet. 'We're all dads or even grandpa's now. Daddyrock it is!' De zaal is gevuld met muziekliefhebbers die met open mond, en verstokte adem luisteren naar de band. Toch duurt het even voordat de zaal echt wakker wordt. Dit gebeurt bij doorbraakhit Novocaine For the Soul, net voor het eerste toegift.

Al met al bracht Eels een fijne laid back show met een aantal energieke uitschieters naar Amsterdam. Daar is niks mis mee, het publiek genoot en dit maakte het de perfecte show om het paasweekend in te luiden.


The Inspector Cluzo


Zaterdag 19 november, AFAS Live | Foto's & tekst: Tim van Kleunen

bottom of page