Ik heb het al wel meer gezegd, maar nu ben ik er écht van overtuigd dat ik volledig door mijn coronatickets heen ben. Tori Amos wilde ons haar jongste album Ocean To Ocean live komen voorstellen in maart 2022, maar werd door een zoveelste tros aan coronamaatregelen gedwongen haar bezoek met een jaartje uit te stellen.
Hoewel ik het Oceans To Oceans album niet meteen een van haar sterkste vind, ben ik zeker niet iemand die bij hoog en laag zal beweren dat haar eerste jaren en albums de beste waren. Amos is het type artieste waarbij twee keer na elkaar hetzelfde album maken niet in haar woordenschat staat. Constant wil evolueren ook, wars van trends. Dat leeftijd en de plaats die die je in het leven geeft daarbij van invloed is, lijkt mij daarbij vanzelfsprekend. Ook in de songs die ze tijdens haar liveshows brengt geldt die regel. U moet maar eens een kijkje nemen op setlist.fm naar haar shows en u zult merken dat ze, integendeel tot het merendeel van bands/artiesten, geen twee avonden na elkaar dezelfde setlist brengt.
Voor ons had Tori Amos vanavond toch wel een vrij uitdagende setlist uitgekozen waarbij ze koos voor slechts enkele 'hits', haar debuutalbum volledig oversloeg, alsook haar meest 'elektrische' album From The Choirgirl Hotel en naast twee songs uit het nieuwe album koos voor minder bekende (maar daarom zeker niet minder mooie) nummers uit het tweede decennium van haar carrière. Zoals we dat van haar gewoon zijn steeds gebracht met een serene intensiteit. Begeleid door haar trouwe bassist Jon Evans en een nieuwe drummer. Maar de voornaamste instrumenten blijven toch haar Bösendorfer piano en Wurlitzer orgel. Zelfs de klep van de Bösendorfer wordt gebruikt als percussie instrument (tijdens Sugar).
Het Brusselse publiek leek de uitdaging zeker te aanvaarden. Het gaf op tijd en stond een staande ovatie en juichte wanneer het moest.
Misschien hadden ze er toch wel graag, net als de fans in London en Amsterdam, een God of Silent All These Years bij gekregen maar de diehard fans volgen Tori Amos juist omwille van haar eigenzinnigheid. Dat we daarbij niet alles kunnen krijgen wat we willen, nemen we er met plezier bij.
woensdag 5 april 2023, Koninklijk Circus (Brussel) | tekst + foto's: Jan Guisset
Met dank aan: Live Nation