Op 17 maart dropte Yves Tumor via Warp Records zijn meest complete en langverwachte album ‘Praise a lord who chews but which does not consume; (or simply, hot between worlds). Met die nieuwe plaat bereikt Tumor nieuwe artistieke hoogtes in zijn eigenzinnige poging om popmuziek heruit te vinden. Met ieder album levert die een complexe intimiteit af: zowel een inkijk in het leven van Sean Lee Bowie, als een verheerlijking van de mythes rond hun persoon, waardoor we een nog sterkere band krijgen met hun muziek en andere kunst.
‘Praise a lord…’ biedt ons het meest verhalende wat we al hebben gehoord van Tumor, beginnend met een zucht en een naakte stem die ons bereikt vanuit de dieptes van een nachtmerrie, maar eindigend in het soort euforie dat soms enkel voor geloven lijkt weggelegd. Het is een unieke collectie van songs die samen een coherent geheel vormen dat smeekt om opnieuw en opnieuw beluisterd en ontdekt te worden. De luisteraar wordt empowered in een spectrum tussen moody duisternis en vurig enthousiasme, dankzij nummers die de hoogste toppen en diepste dalen omarmen, in een radicaal statement van een artiest die herdefinieert wat popmuziek eigenlijk is.
Het geluid van Yves Tumor is duidelijk maar onvoorspelbaar, dankzij een androgyne identiteit die zich nooit probeert aan te passen aan de verwachtingen, maar wel constant evolueert. Het is sexy, het is poëtisch, en het is oprecht. De avontuurlijke arrangementen en verslavende melodieën van het album kwamen tot leven dankzij een samenwerking met producer Noah Goldstein (Frank Ocean, Rosalia, Drake, Rihanna, Bon Iver) en mixer Alan Moulder (Smashing Pumpkins, Nine Inch Nails. Voor de visuele vertaling van het album werd dan weer gerekend op Yves Rothman (Blondshell, Amaarae), Chris Greatti (Yungblud, WILLOW), Dylan Wiggins (Rosalia, Vince Staples), Lemar Carter (Solange, Demi Lovato), Rhys Hastings, en nog talloze anderen.
(Bron: Le Botanique)
maandag 20 november 2023, Le Botanique - Orangerie (Brussel, BE)