LINGUA IGNOTA
De klassiek geschoolde Amerikaanse multi-instrumentalist Kristin Hayter brengt sinds 2017 muziek uit als Lingua Ignota (Latijns voor ‘onbekende taal’). Haar eerste twee albums ‘Let the Evil of His Own Lips Cover Him’ (2017) en ‘All Bitches Die’ (2017) bracht ze in eigen beheer uit, en wisten door mond-tot-mondreclame de aandacht van het label Profound Lore te trekken. Op dat label bracht Hayter haar doorbraakalbum ‘Caligula’ (2019) uit. Recentste album ‘Sinner Get Ready’ (2021) kwam uit op Sargent House en krijgt wereldwijd lovende kritieken.
Hayter put uit haar eigen ervaringen als overlever van huiselijk geweld. Ze omschrijft haar muziek dan ook als ‘survivor anthems’. Haar muziek verkent overlevingsdrang die vanuit woede en wanhoop opborrelt, in plaats van uit klassieke benaderingen die Hayter ziet als “opgelegde patriarchale modellen van beschaafde vrouwelijkheid”. Haar cover van Dolly Partons ‘Jolene’ was de inspiratiebron voor de voorjaarscollectie 2019 van ontwerper Sébastien Meunier voor Ann Demeulemeester, die de collectie ernaar vernoemde.
Met ‘Sinner Get Ready’ bouwt Hayter voort op de mythologie die ze heeft gecreëerd met ‘Caligula’ en ‘All Bitches Die’, al ontmantelt ze haar eigen esthetische taal. Ze laat ditmaal alle industriële grandeur achterwege, en richt zich op het creëren van dissonantie met traditionele instrumenten uit de Appalachen. Multi-instrumentalist en componist Ryan Seaton zorgt voor de aanvullende arrangementen, J. Mamana voor het banjospel.
‘Sinner Get Ready’ is een verontrustend portret van toewijding en verraad, oordeel en gevolgen, dat zich afspeelt in het landelijke, enorm religieuze Pennsylvania, waar Hayter woonde tijdens het maken van het album.
Omdat veel van haar werk in het teken van misbruik staat, stopt Hayter na deze tour met het brengen van haar huidige discografie. Ze wil haar trauma’s niet langer op het podium herbeleven en zal muzikaal een nieuwe weg inslaan.
“Hayters muziek bulkt van eerbied en empathie voor onze uitdagendste taak: mens-zijn.” - Pitchfork (8/10)
support: MIDWIFE
Midwife is het muzikale alter ego van multi-instrumentalist Madeline Johnston. Ze woont en werkt in New Mexico, waar ze zich de helft van het afgelopen decennium op haar experimentele popproject heeft gestort. Als autodidactisch gitarist en opnametechnicus verkent Midwife donkere stuff in haar soft gaze hits. Johnston omschrijft haar muziek zelf als “heaven metal”: emotionele muziek over verwoesting en catharsis.
De titel van haar derde plaat, ‘Luminol’, verwijst naar de chemische stof die gebruikt wordt door forensische onderzoekers om bloedsporen op een plaats delict op te sporen. Wanneer het reageert met bloed, geeft luminol een blauwe gloed af die zichtbaar is in een verduisterde kamer. De analogie met de nummers? Midwife is geïnteresseerd in de verborgen waarheid. ‘Luminol’ navigeert thema's als opsluiting, helderheid, zelfbeschadiging en tussenkomst.
De plaat bevat bijdragen van o.m. Tucker Theodore, Colin Caulfield (DIIV), en Dan Barrett (Have a Nice Life).
bron: viernulvier.be
Donderdag 27 mei, Kunstencentrum Viernulvier (Gent, BE)