Vijf voor middernacht. De catacomben van een eeuwenoude kathedraal. Aan de muren toortsen, her en der verspreid kandelaars. Het licht is schaars, de schaduwen talrijk. Wierookpluimen dwarrelen over de gruizige vloer. Langs de muren flirt het flauwe, maar vurige licht met de strakke spieren van schaars geklede, gemaskerde buikdansers. Centraal in de ruimte een altaar met daarop een nieuw in te wijden (of te offeren?) lid van een obscure cultus. Rondom het altaar de priesters en een priesteres genaamd Wolvennest.
Dat het Brusselse collectief altijd iets had met occulte metal is een open deur intrappen. Op Temple tracht het dat nog maar eens op een hoger niveau te tillen tot een verheven kunstvorm. En de eerlijkheid gebied ons meteen te vertellen dat het alweer een zeer verdienstelijk poging is. De psychedelische en ronduit hypnotiserende metal waarin flarden benauwende ambient worden verwerkt, dringt je brein binnen en neemt het over. Je deint gewillig mee met de auditieve zwarte mis die zich gedurende de acht nummers voltrekt. Temple duurt liefst 78 minuten, maar het valt niet eens op. Zo zeer word je er in opgezogen. Het is daardoor ook een album dat zich best als geheel laat beluisteren. Als een ritueel dat zijn volledige tijdspanne nodig heeft om je de beoogde verlossing aan te reiken. Bij Wolvennest draait veel, zo niet alles om de sfeer. Die is pikdonker en heeft meer gothic in zich dan veel groepen die denken de noemer waard te zijn maar slechts een half smaakloos afkooksel weten te creëren. Het doorgaans trage, aan doom verwante tempo brengt een meditatieve trance met zich mee waaruit je slechts met tegenzin wenst te ontwaken.
Mantra start na een ambient inloopje met de typerende psychedelisch en dissonant klinkende riffs. Ze roepen het grote onheil af dat verder over heel Temple te horen valt. Ze maken meteen duidelijk dat Wolvennest weinig aan zijn aanpak heeft gewijzigd. Waarom zouden ze ook? Emotioneel zwaar geladen geluidsgolven spoelen onophoudelijk over je heen. De repetitieve drumpatronen bezweren keer op keer en doen denken aan het mystieke dat ook in Nordic Folk dat hypnotiserende effect heeft. Temple is bovendien in al zijn duisternis sensueel. Als Mantra je nog niet heeft meegezogen, dan zullen het fantastische Swear to Fire (wat een song is me dat, zeg!) of Alecto daar wel voor zorgen. De zang van Shazzula is innemend en tegelijkertijd dreigend. Gastbijdragen achter het microstatief zijn er van King Dude op Succubus, een nummer waarop zijn stemklank – een kruising tusen Leonard Cohen en Peter Steele – bijzonder goed tot zijn recht komt. Producer en voormalig drummer Déhà leent zijn cleane vocalen aan Dissapear. Het is door zijn aan The Sisters of Mercy verwante rockvibe de meest directe song en daardoor meteen ook het buitenbeentje op Temple. Afsluiter Souffle de Mort is echter het absolute prijsbeest van het album. Shazzula klinkt hier gewoon beangstigend. Het is de perfecte soundtrack voor het einde van een horrorfilm die, voor alle duidelijkheid, echt niet goed afloopt voor de protagonisten.
Dat we in België unieke bands hebben, maar hen in feite vaak niet het lof toe gooien dat ze in het buitenland wel met gemak in ontvangst mogen nemen, is op zich geen nieuws. Een tweede Wolvennest loopt nergens op deze verdoemde aardkloot rond. Wolvennest is uniek en verdomd goed. Dat bewijzen ze ook opnieuw met Temple. Leg eender welke buitenlandse hype even aan de kant en gooi de nieuwste ceremonie van deze Brusselaars op. Het wordt gegarandeerd uw wekelijkse zondagochtendmis voor de rest van 2021. Als de zalen weer open zijn, dan mogen de dame en heren het alvast eens integraal brengen. Er bestaat eenvoudigweg geen drug die u zo goed uit de realiteit zal onttrekken als wat Wolvennest op de wereld loslaat. Om het met Shazzula te zeggen: "I like darkness, darkness is beautiful." En op een heerlijk bezwerende manier dan nog wel! Grote klasse, verdju!
Releasedatum: 5 maart 2021
Luister
Lees
"While we stayed in the abyss these last months we followed the dark path to the light fearless and confident..." WOLVENNEST were started in 2013 by Kirby Michel, Corvus Von Burtle and Marc De Backer. It proposes a compositional process of guitar loops, repetitive beats, synthesizers keys mixed to darkened hypnotic ambient vocal sounds. Their debut album (2016), featuring Der Blutharsch and The Infinite Church Of The Leading Hand members Albin Julius and Marthynna as guests and co-writers of the album, was described as a mix of 70's Krautrock psychedelic sounds mixed with early 90's Norwegian Black Metal, the whole unfolding like a swirling movie score. Their second album "Void" (2018) channelled a more dark energy with mysterious vibes, and brought the Nest in the most occult festivals and places of Europe such as House of the Holy, Chaos Descends, A Thousand Lost Civilizations Brussels festival, Roadburn Festival, Sauzipf Rocks Festival, Invoking the Ancient Ritual, as well as supporting acts such as Wolves In A Throne Room, Dool, Electric Wizard, Urfaust and many others. The album artwork cover painting named "Uni" was offered by musician/artist Bobby Beausoleil and worked perfectly with the occult and ritual musical approach of the Nest. April 2019 saw WOLVENNEST performing the album "Void" live in its entirety for a unique show on the mainstage of Roadburn Festival with an exclusive line-up made of Shazzula (vocals/theremin), Michel Kirby (guitar), Corvus Von Burtle (guitar), Marc De Backer (guitar), John Marx (bass), Bram Moerenhout (drums) , DéHà (vocals) and lead member of The Ruins Of Beverast Alexander Von Meilenwald (vocals) as special guest . All the visuals were made and screened by A Thousand Lost Civilizations, and are part of the Nest since the very beginning. In the meantime WOLVENNEST brought out an exclusive 3 song EP named "Vortex". From that moment the Nest followed their ascension of shows all over Europe and joined in February 2020 bands and close friends Dread Sovereign and Saturnalia Temple for a ten days tour which ended by a special night at venue Ancienne Belgique, an ultime occasion for the Nest to record the "Ritual MMXX" live album in their hometown Brussels. In March 2020 WOLVENNEST started the recordings of their third full-length album, at the beginning of the pandemic which was diving humanity in obscure days and an unprecedented situation. For this opus every member injected soul, heart, sweat and opened the gates of their temple with songs as "Mantra", "Swear to Fire", "Disappear", "Succubus" (featuring a collaboration with TJ Cowgill from King Dude on vocals) and "Souffle de mort", which is closing "Temple" with an ultimate witchy occult ceremony moment.