Abyss is het vijfde album van Unleash The Archers. Net zoals hun vorige album (Apex) is deze iets rustiger dan wat we gewoon waren van de eerdere albums van deze band. Met Waking Dream krijg je eerst een vrij kalme intro, die daarna overgaat in een vrij episch nummer. Dit epische gevoel kreeg ik wel niet bij elke track. Ik had persoonlijk gehoopt dat er meerdere nummers zouden opstaan in de stijl van Return to Me en Soulbound, want deze laatste is nu eenmaal een zalige single met enorm veel power. Er staan zo wel een paar nummers op het album, maar de grote meerderheid mist wat kracht en snelheid voor mij. Helaas is het dus een beetje op mijn honger zitten op dat vlak. Dit wil echter niet zeggen dat dit geen sterk album is, integendeel. De rustigere nummers zijn goed onderbouwd en de stem van Brittney maakt nu eenmaal heel veel goed. Het is een heel fijn album om op de achtergrond op te zetten en te chillen, maar voor mij mochten ze het gerust wat steviger aanpakken. Maar hey, geef het album zeker eens een kans en wie weet is deze iets rustigere powermetal wel helemaal jouw ding. In dat geval, heb ik ook nog goed nieuws voor je, want morgen (zaterdag 22 augustus) geven ze een live online concert om dit nieuwe album te promoten. Dit concert zal plaatsvinden om 9u 's avonds en kost 10 dollar. Tickets kan je verkrijgen via deze link.
releasedatum: 21 augustus 2020
luister
lees
Less than a year after the release of their covers EP Explorers, Canadian melodic power metal quartet UNLEASH THE ARCHERS have sharpened their arrows and hit the bullseye once again with their fifth full-length album, Abyss. Featuring 10 new tracks, this adventure is a concept album and sequel to 2017’s Apex, and was once again recorded with legendary producer Jacob Hansen of Hansen Studios in Denmark.
Abyss succeeds in showcasing the mindblowing technical craftmanship of the young four-piece with the perfect mix of highly complex, catchy bangers and moody, synth-infused power ballads. Pairing traditional heavy sounds in the vein of Iron Maiden and Judas Priest with fast-paced power metal, the album is once again accented by frontwoman Brittney Slayes' raw four octave mezzo-soprano, shining both in powerful anthems like the outstanding title track “Abyss” as well as the fragile intro of the epic “The Wind That Shapes The Land”, and contrasted with guttural screams on the soaring “Return To Me” or the transcendent album closer “Afterlife". The quartet from Vancouver has forged their own niche in the world of metal and cemented it with memorable live shows all over the world, and now, a lucky 13 years after their inception, they've delivered their strongest album to date.