Deze review zal ik beginnen met een kleine bekentenis; ik kende Thundermother niet voordat mijn vriend benoemde dat hij deze band op een festival gezien had. "Goede muziek die lekker wegluistert en vier rockchicks op het podium, ik heb me wel vermaakt", zijn woorden, niet de mijne. De naam is me in ieder geval wel bijgebleven, want toen ik in de mailbox van Brothers In Raw verschillende promo's van Thundermother tegenkwam, werd mijn interesse aangewakkerd. Tóch maar eens bekeken wat dit bandje nou precies inhield, en ik moet eerlijk toegeven, die vriend van mij had wel gelijk.
De dames van Thundermother spelen rock 'n roll die erg toegankelijk is maar niet gauw zal vervelen. Met een flinke laag girlpower en een super lekkere vibe hebben ze me overtuigt, dit is een supergave band. De volgende quote over het laatste album Heat Wave (uit 2020), die ik ben tegengekomen op hun website, slaat wat mij betreft de spijker op zijn kop: "a sophisticated version of an AC/DC Motörhead sound with fresh modern rock elements and a rich 70s groove".
Maar goed, het gaat nu niet over de band zelf of het vorige album, maar over Black & Gold, het nieuwe studioalbum van Thundermother. Van de 12-delige tracklist waren al vier singles uitgebracht voor de release van het volledige album, wat betekend dat er nog acht nieuwe nummers op ons te wachten stonden.
Iedere track is sterk genoeg om individueel zijn boodschap over te brengen en om lekker in een random een playlist te staan, maar alle tracks samen maakt dit album echt goed. De gevoelens die je krijgt tijdens het luisteren naar Black & Gold schieten allerlei kanten op, maar toch is het allemaal verpakt in hetzelfde geluid.
Als ik een favoriet van het album zou moeten kiezen, wat ik liever niet doe want er staan echt veel goede songs op, ga ik voor nummertje vier: Hot Mess. Kippenvel kreeg ik, toen ik deze voor het eerst hoorde. Zo freaking herkenbaar, de twijfel of iemand wel écht van je kan houden met al je gebreken. Jezelf kwetsbaar opstellen, je struggles delen maar bang zijn dat je te veel bent. Deze onzekerheid waar waarschijnlijk veel mensen mee worstelen, wordt ontzettend mooi verwoord en gecombineerd met de muziek maakt het een prachtig geheel die mij persoonlijk echt heeft geraakt.
Bandlid Emlee (drums) zegt over de video van Hot Mess het volgende: "To my band, thank you for believing in me as a video director/producer and trusting me with my vision. To my sisters, thank you for lending me the equipment necessary to make this video happen and last but not least, thank you Petter for always being my rock, coach and problem solver, without your support I would have lost my mind!"
Een andere aanraden is de opening track van Black and Gold. Een prime example voor het spreekwoord 'met de beuk erin!'. Met The Light In The Sky maakt Thundermother een goede start voor de rest van het album. Met flink wat pit erin en hier en daar een ruige uithaal laat de band goed horen wat ze kunnen. Ook een echte meezinger live vermoed ik zo. Een andere track die het bij het publiek wel eens goed zou kunnen doen is Raise Your Hands, waar de rockgitaren een belangrijke rol spelen. Dit nummertje heeft net wat meer tempo en goede (samen)zang. Wat lekker toch, die moderne rock 'n roll.
Dan hebben we Loud and Free nog, die ik graag zou willen benoemen. Volle mep girlpower en op-en-top rock. "We live loud and free. We will not be forgotten!" Dat deze dames niet zomaar vergeten worden blijkt al aan de shows die hen nog te wachten staan. Zo zal Thundermother in augustus, september en oktober nog door Amerika touren met Whitesnake en hebben ze de afgelopen maanden op verschillende grote festivals gestaan. Stiekem hoop ik wel dat uit Black & Gold nog een Europese tour zal volgen later dit jaar of begin 2023. Ik ga ervan uit dat je met me mee zal duimen.
De laatste tip die ik je nog wil meegeven: Watch Out. En waarom dan wel? Gewoon, omdat het een superlekker nummer is, luister zelf maar! Oh, en vergeet de muziekvideo niet, want die is ook heel gaaf.
Releasedatum: vrijdag 19 augustus 2022
Luister
Lees
With four studio albums to date and countless awesome live shows under their belt – the latter incidentally also during the pandemic, the Swedish all-female band Thundermother has proved its outstanding artistic potential many times over. Their upcoming new release ‘Black And Gold’ has these exceptionally talented musicians channel their extraordinary qualities even more purposefully and looks set to be a real landmark in their career. ‘Black And Gold’ is doubtlessly the strongest album release in Thundermother’s career up to now, featuring twelve haunting rock songs that sound as if they were cast from one and the same mould, yet come across multi-layered and varied at the same time. “In our view, every one of the songs on our new recording is a hit in its own right,” enthuses guitarist and band founder Filippa Nässil. No doubt about it: Nässil and her three bandmates Guernica Mancini (vocals), Emlee Johansson (drums) and Mona Lindgren (bass) have continued to evolve in every respect. Filippa: “For us, it was all about taking the next step in the wake of our 2020 release ‘Heat Wave’. That’s why important adjustments were made to get to an even higher level with ‘Black And Gold’. We cut full demo versions of a total of twenty song concepts and played them to friends and colleagues so we could choose the twelve strongest tracks based on their evaluation.”
Filippa Nässil is referring to typical Thundermother numbers such as ‘Wasted’ and ‘Loud And Free’, both highly infectious party rock songs with an irresistible feelgood appeal. The first single ‘Watch Out’ belongs to the same category and – supported by a video courtesy of Stockholm’s Virtual Star Studios and shot in front of one of Europe’s largest green screens – premiered on 8 April 2022. There are plenty of additional highlights on ‘Black And Gold’, such as the catchy groove rocker ‘I Don’t Know You’, a sure-fire first-rate rock radio favourite, and the title song ‘Black And Gold’, to which Filippa has contributed no less than four guitar tracks: “I play rhythm, solo and slide guitar and on top of that a talk box, like Bon Jovi use it. No idea how I’m supposed to get all four components under one hat live on stage,” she laughs. ‘Look No Hooks’ oozes a particularly colourful vibe, about which Filippa says: “We loved that Sixties flair from the moment we found it!” By contrast, ‘Hot Mess’ is a pretty unusual track for Thundermother, which Filippa Nässil describes, tongue-in-cheek, as a “blend of Aretha Franklin and Aerosmith”, admitting that the band surprised themselves with this number. Last but not least, the ballad ‘Borrowed Time’ has singer Guernica Mancini tell of that brief, adrenaline-fuelled moment of happiness immediately after a show before the band travels on to the next venue on the nightliner, pretty much exhausted.
‘Black And Gold’ was produced, mixed and mastered in Stockholm at the Baggpipe Studios and at Copenhagen’s Medley Studio by Søren Andersen from Denmark, who also operated the mixing desk on ‘Heat Wave’ (which made number 6 in the German charts, among others). “Our new album is definitely a positive development in every respect, both from a compositional and from a production point of view,” says Filippa Nässil, who has been studying at the London Songwriting Academy for the past few months. “Our goal this time was to only include songs that will appeal to any rock music fan, and ultimately even to my mother. We feel stronger than ever as a team. Thundermother is a rock band, we live and love rock’n’roll, we’ve already played countless concerts and will continue to play in every city where people want to listen to us. Our aim is to get to know as many new cities and countries as possible with ‘Black And Gold’!”