Nader Mansour - bezieler en centrale spil bij TWB - levert een album af waar minstens liefhebbers van de jonge Black Keys, The Picturebooks, The Record Company tot zelfs een Scott H. Biram en The Doors oren naar zouden moeten hebben. Niet dat hij deze bands klakkeloos kopieert, verre van, maar allen hebben ze dezelfde basis: voetjes diepgeworteld in delta/swamp blues en smerige rock&roll.
In feite kan je het album oldskool opdelen in een A- en B-zijde. De Bishops gaan broeierig van start in het eerste deel. Op pompende (dance) beats laten de mannen uit Libanon de gitaren scheuren, hier en daar duikt een vette harmonica op, de zanglijnen zijn pittig, de refreinen nestelen zich vlot in je oor en er zit zoveel groove in dat je lichaam zich naar een geïmproviseerde dansvloer wil laten zuigen. Op Beirut en Ya Habibi hoor je reeds etnische instrumenten (via synths en een synth pad) en kruipt geleidelijk aan een (midden) oosterse sfeer in de songs. Het bezwerende God's Own Remedy zet met een tegen gothic americana aanleunende sfeer een keerpunt in.
De B-kant laat dan nog meer invloeden uit de thuisregio horen en gaat op We Are One, Fallen Angel en Jericho meer de psychedelische toer op zonder de eerdere invloeden volledig te bannen. Gonna Be Fine past qua sound op de A-kant, al vind ik het slim gekozen om dat nummer toch meer naar achter te schuiven. Op die manier blijft variatie troef. Run Run lijkt wel de perfecte blend van swamp blues en dabke: wie op dit nummer stil kan blijven zitten, is ofwel potdoof of compleet verlamd.
Under The Sun is geen 'moeilijk' album: de nummers zijn al bij al vrij basic, maar de kruisbestuiving tussen westen en oosten maakt het geheel erg aanstekelijk. Ondanks de zwaardere thematiek brengt Under The Sun het zonnetje naar onze momenteel gure regio.
Releasedatum: 17 november 2023
luister
lees
"Under The Sun" is the new album from The Wanton Bishops, a band by every definition of the word, but primarily the vision of one very eclectic man – Nader Mansour. The album is an exploration of identity and ultimately a love letter to his hometown Beirut, capturing Nader’s kaleidoscopic life journey through a melting pot of musical influences: primarily gutsy blues-rock but with tinges of psychedelia, surf-rock, dance, as well as the Lebanese flavours of Nader’s homeland. “It’s Lebanese Rock”, adds Nader, “a new genre, a blueprint for future music. It’s not fusion, it’s confusion; it’s not world music, it’s rock music - from the world, for the world”.
Following the release of The Wanton Bishops’ debut album ‘Sleep With The Lights On’, a Delta blues record inspired by the likes of RL Burnside and Muddy Waters, Nader journeyed to America’s deep south to experience the roots of Mississippi blues. The experience spawned a musical epiphany for Nader, as he returned home to Lebanon a changed man with a newly inspired musical vision. Nader’s music slowly emerged from the Delta swamps into the Lebanese mountains, and the music of The Wanton Bishops began to reflect Nader’s homeland, his people, and his personal journey. To quote Nader, "I’m finally getting to the core of the music I want to create, and that core is scarily confused, yet uniquely special, much like our own identity as Lebanese people living in Beirut, that eternal cultural crossroad."