top of page
Kurth De Clercq

Albums | The Sun and The Mirror, Dissolution to Salt and Bone


Het ene creatieproces is het andere niet. Het sympathieke echtpaar Sarah en Reggie Townley ondernam een trip doorheen de staat Oregon om een deel van de assen van een overleden familielid te gaan uitstrooien op de grijze golven van de Stille Oceaan. Onderweg kwam de inspiratie en namen ze met behulp van de generator van hun van vrienden geleende RV Dissolution to Salt and Bone op. Het resultaat: een experimentele en hypnotiserende mix van drone, ambient, dark folk, noise, psychedelica en doom met vergankelijkheid, verlies en rouw als rode draad. Geen easy listening, maar wel een intrigerende en verslavende luisterervaring die uw blik moeiteloos naar binnen doet keren.

Dissolution to Salt and Bone bestaat uit vier nummers. Daarvan vormen er twee min of meer een inleiding op de twee langere nummers. Interval I loopt naadloos over in Currents en Interval II doet exact hetzelfde met Katherinella Angustri. De cello van Sarah Townley zorgt voor een stevige en gelaagde muur van ambient drone enerzijds en her en der verspreide lichtpuntjes anderzijds. Reggie neemt bas, gitaar, drums, elektronica en zang voor zijn rekening. Verwacht vooral geen lineair songschrijven. Deze songs vloeien zoals beiden ze voelden. Dissolution to Salt and Bone komt op mij over als een zeer intuïtief album. Zang wordt slechts schaars ingebed, maar heeft een betoverende, haast etherische kwaliteit. De doom/psych komt pas na 17 minuten ver om de hoek loeren. Tot dan deint het album op drone soundscapes, psychedelische melancholie en spreekwoordelijke noisy toeters en bellen die ondanks het compleet gebrek aan welke ritmische instrumentatie dan ook toch boeiend blijft. Luisteren naar Dissolution to Salt and Bone is vooral een meditatieve bezigheid, zij het dan op enigszins verontrustende wijze. Komen er toch bas en drums aan te pas, dan hebben die een hypnotiserend ritme waarbij het lijkt alsof je een sjamanistisch ritueel bijwoont. Doomriffs hakken er doorgaans stevig in, maar smelten hier samen met alle andere elementen. Geen enkele toegepaste muziekstijl neemt de overhand. Ook de noise is heel functioneel. De elektronische ... ehm ... krassen die bijvoorbeeld in Katherinella Angustri opduiken zijn heel significant. Ze komen binnen als de pijnlijke herinneringen die sporadisch nog wel eens opduiken na jarenlange rouw. Het zijn details als deze die van Dissolution to Salt and Bone het boeiende luisterverhaal maken dat het is. Met zo'n scherp oor voor detail zou het evengoed de soundtrack kunnen zijn van een kortfilm die het hoofdthema van deze plaat behandelt. Dialoog is daar overbodig. Beeld en de wervelwind aan melancholische atmosfeer spreken voor zich.

De mix van al die experimentele stijlen lijkt op het eerste zicht misschien bizar, maar blijkt een heel efficiënte mengelmoes te zijn die wonderwel een alomvattend geheel weet te creëren. Sarah en Reggie Townley leveren een waar huzarenstukje af dat mensen die experimentele muziek een warm hart toedragen eenvoudigweg moeten gehoord hebben. Wie denkt dat on the road gemaakte opnames niet goed kunnen klinken, slaat de bal mis. Het album klinkt fantastisch en dat is voor een groot deel te danken aan Z.V. House die in de Rabbitbrush Audio studio niet enkel prachtig werk leverde, maar het koppel ook bijstond met raad en daad. Het artwork is dan weer een samenwerking tussen Sarah en de mensen achter Brucia Records. Basis voor de collage vormt een schilderij van Sarah. Daarmee ging Evokaos aan de slag. De fysieke release op CD werd in een A5-digipack uitgebracht om het artwork tot zijn volle recht te laten komen. Dissolution to Salt and Bone is daarmee zowel inhoudelijk als qua verpakking een heus kunstwerk geworden.



Luister

Lees

Dat Dissolution to Salt and Bone in zijn bijna drie kwartier enorm veel inhoud bevat, mag duidelijk zijn. Over wat aanleiding gaf tot het album, hoe het tot stand kwam, waar de inspiratie lag en hoe de verschillende creatieve elementen samenvloeiden kan u hier een diepte-interview vinden.


“Dissolution to Salt and Bone'' is the debut album by Experimental Doom / Ambient Drone duo The Sun and The Mirror. The band consists of cellist Sarah Townley, who creates a haunting wall of ambient drone and deconstructed classical melodies, and multi-instrumentalist Reggie Townley on vocals, guitar, bass, electronics and drums. The album flows with effortless strength, powerfully blending beneath the underwater currents of its stream a unique mix of Doom, psychedelic, minimalistic noise, dark orchestral, drone and folk. “Dissolution to Salt and Bone” was written and composed using the onboard generator of an RV during a road trip to the Oregon Coast and through Ironside Mountain, while the band was on their way to scatter a family member’s ashes. A dramatically private meditation on mourning and loss which somehow manages to bring forth the themes of decay and the fossilisation of bones as a universal archetype for instances such as memory, change and evolution. The Sun and The Mirror’s debut album is a phenomenally multi-layered work: spilling out blood and tears, rage and sorrow, their audial exploration in the realm of avant-garde and experimental music evokes a poetry of broken memories and incumbent omens. “Life into waves, in the grey outgoing tide. We will dissolve, body of salt and ash and bone”

(bron: bandcamp)


bottom of page