top of page
John Van de Mergel

Albums | Soen, Imperial


Soen was zo'n band die me niets zei, die eigenlijk gewoon aan me voorbij ging, tot ik me verdiepte in Lotus (2019). Ik zag hen eigenlijk als een soort kopij van Tool en ik heb nu eenmaal geen nood aan een zoveelste variant op een band die ik graag hoor. Niet dat ik plots grote fan ben geworden, maar naast Wheel heb ik dan toch ook plaats gemaakt voor deze vijf Zweden, die eigenlijk niet (meer) zo heel veel met Tool te maken hebben. Ze hebben zeker ook een knack om de meest complexe structuren in een toegankelijk, zelfs catchy nummer te gieten. Ik heb al een tijdje het gevoel dat dit eigen is aan Zweden. Met ABBA - jaja, lach maar - heeft het land een monster gebaard dat het schrijven van de meest prachtige melodieën tot een kunstvorm heeft gemaakt. De grondleggers van prog pop, een genre dat ik nu even gemakshalve uitvind, maakten de weg vrij voor bands uit de meest uiteenlopende genres. Allemaal hebben ze datzelfde talent gemeen. Een opsomming om mijn punt te verduidelijken? Forget it, just fuckin' google it!


Terug naar Soen en hun nieuwste worp. Oprichters Martin Lopez (drums en ex-Opeth) en zanger Joel Ekelöf bouwen verder op de richting die met Lotus werd uitgezet en drijven dus steeds verder weg van prog metal. De acht songs, die slechts één keer de zesminutengrens overschrijden, leunen eerder aan bij de moderne metal van vandaag, al blijven die nummers wel erg goed in elkaar zitten en mag je het musiceren van de vijf heren niet onderschatten. Of hoe je er dus voor zorgt dat verre van 'simpele' liedjes zich toch meteen in je oor nestelen. Hoe bombast zich laat vertalen als grandeur. Hoe je in gedachten Ekelöf bij zowat elk nummer op een immense berg ziet staan, de armen wijd gespreid, borst vooruit en de lange mantel wapperend in de wind. Want haren heeft de man nu eenmaal niet.

Lumerian knalt uit de speakers met een riff in ware Tremonti-stijl: snedig en heavy as fuck. Al snel biedt de glasheldere stem van Ekelöf weerwerk en bij het refrein voel je voor het eerst de immense kracht van melodie. Het grote verschil met de eerder genoemde rifflord is dat Cody Ford regelmatig terugschakelt en vooral bij de solo's heel wat ruimte tussen de noten laat. Denk aan Gilmour in de hoogdagen. Het nummer zit, ondanks de vrij korte duur (vijf minuten en éénendertig seconden), vol wissels tussen loodzwaar gitaargeweld en zachte bridges, het machtige drumwerk van Lopez en een stuwende basgitaar (Oleksii Kobel). Meer van hetzelfde bij Deceiver en Monarch: twee uitermate epische krachttoeren.

Illusion gunt ons enige rust. Deze powerballad is groots zonder klef of stroperig over te komen en laat bloedstollend mooie "klassieke" solo's van Ford horen. Het daaropvolgende Antagonist sluit terug aan bij de eerste drie nummers: strakke, straf gespeelde hedendaagse metal van het beste soort met een refrein dat je zo uit volle borst meebrult. Modesty is het eerste en misschien wel enige nummer dat je voorzichtig progmetal kan noemen, met spielereien op gitaar, hier en daar een vette keyboardfiller - jawel, Lars Enok Åhlund, die ook op gitaar te horen is, zijn we niet vergeten - en, zoals te verwachten, een gitaarsolo die je kippenvel bezorgt.

Spijtig genoeg zijn Dissident en afsluiter Fortune iets te veel van hetzelfde. Ik had hier toch wel één of andere verrassing verwacht, een soort 'going out with a bang' of net een ingetogen 'lullaby'. Fortune is immers net wel zo'n ballad die je klef zou kunnen noemen. Het is dan ook het enige minpuntje op een album dat verder enkel uit hoogwaardig materiaal bestaat.


Releasedatum: 29 januari 2021



luister

















Lees


The provocative, imperious and engaging Swedish-based metal group Soen unveils their fifth album, Imperial, via Silver Lining Music. Founder members Joel Ekelöf (vocals) and Martin Lopez (drums), along with Lars Enok Åhlund (keyboards and guitar), Oleksii “Zlatoyar” Kobel (bass) and Cody Ford (lead guitar) have never shied away from challenging our perceptions of life and humanity, and Imperial continues Soen's unique journey through the psyche of our species and the conundrum of our times. Eight crisp, sharp, and supremely constructed songs spanning frustration, reflection and hope, IMPERIAL is the most fierce and dynamic release of Soen's journey, one which continues to be deeply therapeutic for both the group’s dedicated followers and the band themselves.


“In my life I try to be as real as possible, but I think that the music, and nature, of Soen are the only place that I really, really feel I can be myself,” explains Martin Lopez “When you’re home, doing music, writing lyrics, that is where you really get to express yourself without any judgement and with total freedom.”


Produced by Iñaki Marconi and the band, Imperial was mixed and mastered by Kane Churko, who has worked with the likes of Ozzy Osbourne and Bob Dylan, giving songs such as ‘Illusion’, ‘Modesty’ and the epic closer ‘Fortune’ a dimension and richness which will reach yet more ears and minds. The sheer power and poetry of Soen's dynamics are more completely executed and honed than ever before, something which is perversely a product of the COVID-19 pandemic.


“It has obviously been a crazy, terrible thing for everyone, and for us as a band it has been really frustrating not being able to play shows,” says Martin Lopez “but also it has given us a clear window of opportunity to realise this album completely. We were able to spend 12 hours a day for many months bringing Imperial to the place we truly wanted, mainly working on the groove and flow of the album.”


Lead single ‘Antagonist’ storms through the gates with a massive heavy riff of intent, followed by an epic blend of strength, beauty and defiance of all the world’s darkest powermongers, captured in the lyrics ‘Dependency dampens the wild / Inequity weighs down the motion of progress / Life isn’t just to survive.’


“We will always be a band that has the old will to fight for freedom and all the important things in life, the people, the underdog,” furthers Lopez “You have to take on the big question marks such as what the fuck are we doing with our lives and where’s the empathy. Why do we keep on testing and crushing ourselves as a species?”


Imperial is an album which will engage the listener immediately and sustain long after this crazy time has passed, its rich details destined to make it a classic metal album of this era.

“As we continue, we find inspiration in the sad fact that the world is getting more and more polarized, that it’s more complex and it’s not consensus or people getting along.” says Ekelöf “We continue to try and understand why and how that will affect us all.”


Soen are an undeniable cypher for all which swirls around us, something which will continue to set them apart from their peers for years to come, and Imperial is the latest potent, unmissable commentary from their journey.



bottom of page