top of page
Kurth De Clercq

Albums |Slithering Decay, Aeons Untold


Ik herinner me tijdens de vroege death metal jaren puberale discussies over welke death metal stroming nu de beste was. Onderwerp van het zinloze en vaak eindeloze en lege argumenteren ging daarbij om de Floridiaanse variant die ontstond in de Morrisound-studio in Tampa, en HM2 die geboren werd in de Sunlight Studios in Stockholm. Beetje gek vond ik dat, want ik was evenzeer fan van Obituary, Death en Morbid Angel als van pakweg Entombed, Dismember of Grave. Dertig jaar later is het droppen van de term HM2 echter iets dat me sneller een album zal doen checken dan een omschrijving die wijst op de death metal van Amerikaanse origine. Ik beschouw het als één van mijn gezondere verslavingen en eentje waar geen dokter me vanaf weet te praten, tenzij de diagnose stilaan opduikende doofheid heet misschien. En dan nog, het is in mijn leefwereld moeilijk om te spreken over teveel HM2. Iets wat geldt voor velen met mij. Hadden we enkele weken geleden nog de nieuwe kraker van het Romeinse Helslave, dan is het nu dankzij het in Hamburg gebaseerde Testimony Records de beurt aan het Belgische Slithering Decay om de kettingzagen boven te halen.


Slithering Decay mag dan debuteren, de leden van de band zijn allesbehalve nieuwelingen die het neus aan het venster steken. Ex-leden van o.a. Fractured Insanity, Storm Upon The Masses en Tyrant's Kall voegen zich hier samen en dat zijn toch niet meteen kleinere broertjes in de Belgische scene. Op zang vinden we Jörgen, u bekend van het pagan black metal project Theudo, en dat is me toch wel ergens verrassend. Hij kwijt zich vanzelfsprekend fantastisch van zijn job. Nu goed, Slithering Decay wijkt op Aeons Untold niet af van de meer dan een kwarteeuw oude blauwdrukken van de gekende Zweedse death metal school. Hippe doetjes die iets vernieuwends willen, zoeken hun heil elders. Wie furie en brutaliteit op het menu wenst, is hier aan het goede adres. Wie de punk-invloeden in de Zweedse scene kon appreciëren zal bij Aeons Untold allicht glimlachen, want de gekende D-beat passages ontbreken uiteraard ook hier niet. Wat het album tussen de constante rammelingen door fris doet klinken, zijn de verweven melodieën en de solo's die eigenlijk meer thuis zijn in de traditionele heavy metal dan in de meer extreme subgenres. Qua dynamiek zit het helemaal snor. De songs zijn doorgaans snel maar af en toe schroeft de band het tempo wat terug. Dat gebeurt deels om de melodieën wat te laten ademen, maar ook om eens een welgekomen rustpunt in te bouwen tijdens het verder constante ratelen. Want deze Aeons Untold bevat stevig wat gecontroleerde chaos. HM2 is daarnaast natuurlijk niets zonder een deftige productie. De band contacteerde Dan Swanö om het geheel van mastering te voorzien en dat is uiteraard een goede beslissing. Het ontbreekt de plaat in geen geval aan punch en power.


Slithering Decay debuteert sterk met Aeons Untold. Tien songs in goed 40 minuten betekent tevens een ideale duur voor een death metal schijf. En hoewel ik dit plaatje zeer kan smaken, heb ik het gevoel dat de heren ons bij een volgend album nog een hardere klap gaan verkopen. Tot dan houdt Aeons Untold ons wel zoet. Wie een fysiek exemplaar wil, is er best als de kippen bij want de oplage is behoorlijk beperkt. Live wordt dit materiaal hoe dan ook een feest. Ik hoop de heren dan ook relatief snel op een podium te kunnen aanschouwen. U vindt mij dan veiligheidshalve ergens in de buurt van de mengtafel. Ik verwacht immers dat het vooraan in de zaal zal kolken dat het geen naam heeft. Prima debuut, heren!


Releasedatum: 21 mei 2021



Luister

Lees

From the gruesome depths in which they mercilessly rule, the ancient gods of the merciless HM2 buzz saw cult summoned fresh disciples to serve their cause. Niko (ex-TYRANT’S KALL), Jörgen (THEUDHO), Bart (ex-FLESHMOULD, ex-STORM UPON THE MASSES) and Tomas (HUMAN VIVISECTION, ex-FRACTURED INSANITY, ex-STORM UPON THE MASSES) answered that infernal call in 2017, crafting frantic hymns based on barbarous riffing, chaotic soloing and ferocious hammering under the moniker of SLITHERING DECAY. In March 2018, they committed four of their twisted concoctions to tape and unleashed them upon the realm of mortals in the form a cassette demo, highly appropriately yet fabulously apathetically entitled DEMO 2018. The fifty black cassettes quickly found their way to all corners of the earth, while digital copies were left to quench the blood thirst of new devotees. In the meanwhile, more disharmonious pieces were conjured from the nameless abyss. Once again engineered, recorded and mixed by the band themselves, ten wretched pieces were gathered for their debut album AEONS UNTOLD. The equally appropriately and apathetically entitled PROMO 2020 was sent out to a number of possible partners in crime for a potential release of the debut album. The infamous TESTIMONY RECORDS answered the call. AEONS UNTOLD received a final sonic boost through a master by DAN SWANÖ (of EDGE OF SANITY fame). The sinister cover art by WESLEY DEWANCKEL (TYRANT’S KALL, UNMENSCH,…) outstandingly captures the atmosphere of the madness captured on the record. TESTIMONY RECORDS will release AEONS UNTOLD upon mankind on 21 May, 2021!

credits

released May 21, 2021 Mastered by Dan Swanö Artwork by Wesley Dewanckel

(Bron: Bandcamp)



bottom of page