top of page
Bertus Elings

Albums | Seth, La Morsure du Christ




Laat ik beginnen met het belangrijkste: de Franse black metalband Seth heeft afgelopen vrijdag, na acht jaar, weer een full-length studioalbum uitgebracht: La Morsure du Christ.


Dan een paar kleine theologische feitjes rondom Seth, die verklaren waar de naam vandaan komt en die bewijzen hoe geloofwaardig de bijbel is. Ooit had God Adam geschapen. Omdat Adam liep te mauwen dat hij het allemaal niet alleen kon in het paradijs, schiep God een hulpje voor Adam: Eva (“Ik zal hem een hulpe maken, die als tegen hem over zij,” Genisis 2:18). Zij kregen twee zonen, Kaïn en Abel. Daar was op zich niks mis mee, ware het dat de ene de andere z’n hersens insloeg. Toen Adam 130 jaar oud was, dacht hij: “Weet je….ik bezwanger Eva gewoon nóg een keer.” Die zwangerschap leidde tot Seth en Seth werd uiteindelijk maar liefst 912 jaar oud!


Maar nu tot de essentie van dit stuk: de bespreking van La Morsure du Christ, de beet van Christus. In tegenstelling tot het gros van de black metalwereld, bestaat Seth maar liefst uit zes leden, hetgeen zich onder andere uit in twee keyboards die min of meer als extra’s te gelden hebben, boven de standaard drums, gitaren en bassen. Resultaat is in dit geval dat nummers al snel ‘uitgebreider’ klinken dan in een traditionele bezetting. En als het geheel dan ook nog eens heel goed geproduceerd is, ontstaat een album dat het beluisteren meer dan waard is.


Die veelzijdigheid van het instrumentarium van de band hoor je bijvoorbeeld terug in Metal Noir en in Les Océans du Vide. Hymne au Vampire (Act III) spant echter de kroon. Op grond van dat nummer zou je Seth bijna indelen in de categorie ‘symfonische black metal’.


In 1998 maakte Seth naam met hun debuutalbum Les blessures de l’âme, een plaat waarop in het Frans werd gezongen. Nadien zijn er vier albums gevolgd waarop Satan in het Engels werd bezongen. In 2019 kwam Les blessures de l’âme: XX ans de blasphème uit. Dit betrof een live-album, waarop de eerste plaat in z’n geheel werd gespeeld. Klaarblijkelijk heeft dit ietwat inspiratie opgeleverd, omdat ook La Morsure du Christ weer volledig in het Frans is. Maar niet alleen dat. Dit laatste album behelst ook de derde akte van Hymne au Vampire, waarvan Act I en II op Les blessure de l’âme staan.


We geven bij Brothers in Raw geen cijfers, maar als we dat zouden doen, zou La Morsure du Christ zeker 85/100 scoren!


Releasedatum: 7 mei 2021



Luister:

Lees

The history of black metal formation SETH and Season of Mist spans back to the early days of the French metal scene. The band’s debut ‘Les Blessures de L'Ame’ (1998) was one of the first releases on the label. This album is now regarded as a cornerstone in French black metal, pioneering the usage of their native tongue on a black metal record. SETH has lit up the flame of those early days again with ‘La Morsure du Christ’, which can be seen as sequel to the highly acclaimed debut.


The release of ‘Les Blessures de L'Ame’ quickly gained international attention and SETH built a solid fanbase. The French blasphemers signed a two-release deal with Osmose Productions and participated on the MAYHEM cult tribute album ‘Originators of the Northern Darkness’ alongside IMMORTAL and BEHEMOTH. The second full-length ‘The Excellence’ came out in 2000 and featured a contribution from none other than Fenriz (DARKTHRONE), who wrote the lyrics for the song ‘Let Me Be The Salt In Your Wound’.


Shortly after, the group recorded their third album ‘Divine-X’ (2002) at the Excess Studios in Rotterdam (EPICA, AFTER FOREVER, SINISTER). This record demonstrated the ability of the band to mix gloomy and violent atmospheres and received extensive coverage from the international metal press at the time.


Returning to the Netherlands to record the fourth album ‘Era-Decay’ (2004), two new members joined the ranks of SETH: vocalist Black Messiah and guitarist Cyriex. Afterwards, the band was invited to play at the prestigious Inferno festival in Norway in 2005.


A long hiatus followed, until the band returned in 2011 to play an exclusive show in Germany with the German cult act BETHLEHEM. The band re-joined the ranks of Season of Mist, eventually releasing ‘The Howling Spirit’ (2013) and embarking on a European tour with PESTILENCE. Several appearances at major festivals followed, including Hellfest and Graspop Metal Meeting, concluded by a Canadian headliner tour with new vocalist Saint Vincent (BLACKLODGE).


Celebrating the 20th anniversary of ‘Les Blessures de L'Ame’ in 2018, SETH exclusively performed the entire album at festivals in Switzerland, Canada (Messe de Morts) and Belgium (Thronefest). The French label Les Acteurs de l'Ombre productions released a live recording of these shows, called ‘20 ans de Blasphème’. The band’s new line-up featured members of LOUDBLAST, ARKHON INFAUSTUS and MELTED SPACE.


With the flame of SETH burning strong again, the French black metallers started writing new material. On the new record ‘La Morsure du Christ’ (the bite of Christ), they return to their original sound, employ French alexandrine verse in their lyrics and choose a striking image as an album art. The blazing inferno of the Notre-Dame de Paris is depicted on the cover, an event that shuddered the world on April 15, 2019. The release of the record marks the 2nd anniversary of the event.


It's a powerful picture that conveys the very essence of 'La Morsure du Christ.' In a world moving further away from religion and spiritualty, the demise of this landmark symbolizes the end of the Christian reign and the ultimate betrayal of God. From the ashes of the cathedral, a godless world will come into being.






bottom of page