top of page
Bertus Elings

Albums | Septicflesh, Infernus Sinfonica MMXIX




Zo'n twee weken geleden voorspelde ik al dat er iets heel moois aan zat te komen. En ik had gelijk. Vandaag, vrijdag 31 juli, is niet alleen de verjaardag van de leukste tweeling van Nederland, maar is ook de dag dat de Griekse death metalgoden van Septicflesh eindelijk hun nieuwe live-album op de markt brengen: Infernus Sinfonica MMXIX.


In februari 2019 nam Septicflesh een gig op in Mexico waarbij werd samengewerkt met meer dan 100 musici van het Symphonic Experience Orchestra, het Enharmonía Vocalis Choir en het National Nuniversity of Mexico Children's an Youth Choir. Dat optreden gaat de geschiedenisboeken in als één van de meest geweldige fusies tussen death metal en klassieke muziek en klassieke koren ooit. Dat blijkt niet alleen al uit de hierboven geplaatste trailer van het stuk, maar ook uit het twee weken geleden uitgebracht The Vampire of Nazareth.


De wijze waarop de verschillende nummers - 15 in totaal - zijn gearrangeerd en klaargestoomd voor zo'n groot orkest en de manier waarop de twee koren daarin zijn verweven, doet je versteld staan. Als je daar dan nog eens bij bedenkt dat het buitengewoon goed klinkt wanneer dit alles wordt gecombineerd met recht-voor-je-raap-death-metal, dan kan het gewoonweg niet anders of dit moet in de smaak vallen.


Het beste kan The Vampire of Nazareth als voorbeeld dienen, omdat je die ook kun zien. Een koor van minstens 40 kinderen trapt af met het deel dat sowieso al voor kinderstemmen bestemd is. Echter, in dit geval gebeurt het zo perfect en tegelijkertijd onheilspellend, dat het misschien wel kippenvel tot gevolg heeft. Dan valt drummer Krimh in met een beat die tot de verbeelding spreekt. Wanneer Spiros dan zijn strot opentrekt, is het feest compleet.


Platenmaatschappij Season of Mist heeft mij gelukkig in de gelegenheid gesteld het concert al te zien. Zelfs die leuke tweeling waar ik het hierboven over had, ging op de bang liggen kijken...

Teun en Noud kijken Septicflesh

Alle gekheid op een stokje: ik heb naar aanleiding van het hele concert tegen een aantal vrienden van mijn (van die ik-hou-van-alle-muziek-maar-liever-geen-death-of-black-metal-waar-Bertus-naar-luistert-vrienden) gezegd dat ze écht deze registratie moeten kijken als ze de kans krijgen, omdat ik vrijwel zeker weet dat ook mensen die niet houden van death metal hier heel veel plezier aan zullen beleven.


Releasedatum: 31 juli 2020



luister


lees

SEPTICFLESH are painting an apocalyptic vision and make full use of their impressive musical palette consisting of death metal and orchestral colours on their tenth full-length, 'Codex Omega'.


From their alpha EP 'Temple of the Lost Race' that was released one year after their founding in 1990, the Greek musicians have pushed the limits of the metal genre and continued to explore new sonic path with every following release from their debut album 'Mystic Places of Dawn' (1994) to the stunning 'Sumerian Daemons' (2003), which have in the meantime all been re-issued by Season of Mist.


Yet SEPTICFLESH had clearly come into their own sound when they unleashed their celebrated comeback album after a five-year hiatus that re-charged their artistic batteries. 'Communion' (2008) offered a well-balanced amalgamation of metal elements that were freely drawn from the darker side of the genre including death, black, and gothic metal with epic orchestral arrangements. This symphonic excellence was based on guitarist Christos Antoniou bringing to bear the fruits of his academic studies of classical composition, which he passed with honours and distinction.


With a clear musical compass to navigate, SEPTICFLESH continued to explore their sound and the compositional possibilities of this new-found metal continent. 'The Great Mass' (2011) and 'Titan' (2014) saw the Greeks evolving at fast speed and at the same time gathering adherents as well as critical praise in ever growing numbers. Extended touring on both sides of the Atlantic and performances at about every important festival further consolidated the bands burgeoning status.


Although the biblical omega marks the end, SEPTICFLESH on the contrary reached their current peak with 'Codex Omega' (2017), an album that clearly witnesses the Greek visionaries having come to maturity and expert craftsmanship in every sense.

(Bron: Season of Mist)





bottom of page