top of page
Ilke Clissen

Albums | Ryujin - Ryujin


Als je mij begin vorig jaar verteld zou hebben dat ik 2024 ging starten met een albumreview van een samurai metalband, dan zou ik je waarschijnlijk een beetje verward hebben aangekeken. Hoewel, laten we eerlijk zijn... Als er iemand binnen BIR dit genre een kans zou geven, ben ik dat ongetwijfeld. Deze Ryujin was voor mij dan ook de verrassing van de avond, toen ik enkele maanden geleden naar Kavka Zappa ging voor een concert van Pain en Ensiferum. Deze Japanse band mocht de avond openen en dat hadden ze niet beter kunnen doen. Ik werd meteen van mijn sokken geblazen van de power en het enthousiasme van deze bende. Vanaf het moment dat ik te weten kwam dat ze een nieuw album gingen uitbrengen, wist ik dat deze voor mij zou zijn.


"Ryujin" is niet het eerste album dat deze band op de markt brengt, maar wel het eerste onder hun nieuwe, gelijknamige bandnaam. Het was de naam "Gyze" waarmee dit viertal begon aan hun avontuur, onder die naam hebben ze al vier records op hun teller staan. Live was Ryujin voor mij wel nóg beter dan hoe ze digitaal klinken. De stem van zanger Ryoji Shinomoto weet op het podium op de een of andere manier echt je aandacht te grijpen. Neemt niet weg dat deze nummers gewoon enorm sterk zijn en telkens gevuld met leuke melodietjes. Of deze nu wat vrolijker klinken, of net iets meer somber of duister, ze maken elk nummer compleet en uniek.


Het is dan ook oprecht moeilijk om te zeggen welke tracks er voor mij nu het meeste uitspringen en ik het beste vind. Raijin and Fujin en The Rainbow Song zijn de twee nummers die ik al eerder kende als singles, dus die hadden sowieso al een kleine voorsprong. Beide nummers geven wel een compleet ander gevoel. Daar waar Raijin and Fujin veel steviger en brutaler is, geeft The Rainbow Song net een heel whimsical en vrolijk gevoel. Toch klinken beide tracks, elk op hun eigen manier, echt bangelijk goed. Al zijn er ook bijvoorbeeld in Gekirin aspecten die me enorm aanspreken. Waaronder de meerstemmige chants in het refrein die, tezamen met de stevige riffs, deze track bijna een Ensiferum-gevoel geven. Voor de fans van wat meligere, tragere muziek; Saigo No Hoshi geeft even wat rust in dit anderzijds vrij intense album. En deze komt zelfs op het einde nog een tweede keer aan bod, maar dan met nog een beetje extra hulp van Matthew Heafy (Trivium). Hij staat trouwens in totaal vier keer op dit album. Ook het meer dan zeven-minuten-durende Ryujin doet ondanks zijn lengte niet onder voor de andere tracks en is juist een soort leuke samenvatting van de rest van het album. Je krijgt in dit nummer zowat alle elementen, ritmes en gevoelens die je doorheen de andere tracks ervaart.


Al bij al, echt een sterk album. Ik kijk er enorm naar uit om deze band op een dag nog eens live aan het werk te zien. De term samurai metal was voor mij persoonlijk nog iets onbekends. Al blijft het samurai gehalte eerder op de achtergrond bij de meeste tracks. Ik ben er dus wel vrij zeker van dat fans van stevige heavy metal, dit album wel de moeite zullen vinden. Live geven hun outfits wél een serieuze bijdrage hierin. Het feit dat een knaller van een naam als Matthew Heafy in meerdere tracks zijn bijdrage heeft geleverd, helpt zeker om bekendheid te winnen. Al is het voor mij absoluut Ryujin zelf die zich op de kaart weet te zetten.


Releasedatum: 12 januari 2024


Luister


Lees

Formed in 2011 as Gyze, “Samurai Metal” band RYUJIN deftly deliver heavy metal from Japan to the international masses with their self-titled Napalm Records debut, RYUJIN, out January 12, 2024. After releasing four highly acclaimed albums and appearing at major festivals worldwide, RYUJIN have developed their own identity, expressed with accents of tasteful traditional Japanese instrumentation (i.e. Shamisen, Dragon Flute, Erhu, Taiko), and lead guitar god Ryoji Shinomoto's incredible shredding technique and ripping vocals. On the new album, high speed riffs and breakneck guitar descents pair with traditional Japanese elements, delivering a sound influenced by everything from ancient orchestral Gagaku to even modern anime themes. RYUJIN features production by Matthew Kiichi Heafy (Trivium) and mixing/mastering by Mark Lewis, with guest appearances by Heafy (vocals and conducting on various tracks) and Mukai Wataru of the Kansai Philharmonic Orchestra (cello).


Blending both Japanese and English lyricism, RYUJIN’s tracks feature titles based on the words of the Ainu people of Hokkaido (RYUJIN’s home region), as well as famous Japanese paintings and idioms. Opening instrumental track “Hajimari” sets an ominous stage for blistering burner “Gekokujo” - a tastefully thrash-ified death metal riff-fest colliding with expressive folk-inspired passages and head-spinning technique. Ryoji’s blazing leads are met instantly with the peerless skills of drummer Shuji Shinomoto and bassist Aruta Watanabe. First single “Raijin & Fujin” is an epic power metal storm featuring guest vocal contributions from Matthew Kiichi Heafy, shifting into a swirling tornado of rattling double bass and catapulting solos, while “The Rainbow Song” also features soaring clean vocals by Heafy blended between modern melodic heavy metal and power metal innovation. Tracks like “Dragon, Fly Free” and “Kunnecup” invite the listener to sing-along with RYUJIN as they paint musical canvases of adventure and positivity. “Scream of the Dragon” returns to extreme influences amid uplifting choruses and a story blending English and Japanese lyrics, before “Gekirin” ventures into darker death metal influences - cascading into nautically-inspired melodies (as “Ryujin” is a dragon god of the sea in Japanese mythology, these oceanic musical themes weave seamlessly throughout the album).


The album nears the end with three heart-gripping, primarily Japanese-language opuses - the rock-opera-like ballad “Saigo No Hoshi”, the powerfully victorious and traditionally-inspired “Ryujin” and a cover of Linked Horizon’s “Guren No Yumiya” - widely known as an opening theme of popular anime series Attack On Titan. The album finishes with a bonus English-language version of “Saigo No Hoshi”, with vocals once again performed by Matthew Kiichi Heafy. RYUJIN illustrates an exotic sonic experience that will transport music lovers to a world of fantastic adventure and technical extravagance!



bottom of page