Strijkinstrumenten en zware metalen, alsof er nog niet genoeg snaren in het spel zijn. Maar ik ben er als een zuigeling voor te vinden. Als het verweven van de klassieke instrumenten tussen al die van distortion voorziene gitaren goed is, dan knijpt die extra laag je hart samen tot het punt waarop je ziel (of wat we daarvoor beschouwen) gewillig buigt, vervolgens knielt en zich tenslotte overgeeft. Denk maar aan hoe efficiënt Martin Powell bij momenten bij My Dying Bride was. Groot was dan ook de verrassing toen ik een dikke maand geleden een beperkte preview mocht beluisteren van het nagelnieuwe Malvs van het al even nieuwe project Nyrak. Het was dan ook mijn eerste reactie: you do know I'm a sucker for this, right? Torenhoge verwachtingen voor het hele album? Het is een understatement.
Nyrak is het duistere geesteskind van Graaf Nevel, u bekend van het legendarische Gotmoor. Het is een uitlaatklep voor de inspiratie die hij niet kwijt kan in Gotmoor. Enfin, zo vermoed ik, want Nyrak klinkt experimenteler en progressiever. Een (dijk van een) song als Sight zou bijvoorbeeld nogal moeilijk aarden op een plaat van Gotmoor. We zullen de Graaf binnenkort eens aan de tand moeten voelen om het zeker te weten. We zullen hem op hetzelfde moment moeten vragen hoe hij in naam van de Duistere bij het Metropolitan Philharmonic Orchestra van Medellin, Columbia uitkwam. Enkele leden van dat orkest verzorgen op Malvs de viool- en cellopartijen. U weet meteen dat die niet door Janneke en Mieke werden ingespeeld. Verder laat hij zich bijstaan door enkele gastmuzikanten die stuk voor stuk hun merites hebben. Levert dat ook goeie songs op? Mijn ziel moge tot het einde der Tijd branden, maar niets minder dan excellent is het woord! Variatie en ronduit pakkend zijn de twee woorden die nadrukkelijk tegen mijn hersenpan drammen. Elke song gaat gepaard met de betere songsmederij en heeft een flow die inpalmt en overdonderd. De template van hoofdzakelijk Scandinavisch georiënteerde black metal wordt meesterlijk aangewend en staat bol van knappe riffs met daarbovenop die zo verdomd rijke orkestratie van behoorlijk wat klassiek geïnspireerde strijkers en beperkte vleugjes piano; prachtig verweven en volledig in dienst staand van de songs. Malvs is een volle pluimveekwekerij aan kippenvel, verdju!
De dynamiek op Malvs is verbluffend. De constante temposhifts van Rudolf Teufelskrieg verrassen keer op keer. Een 12-tonner propvol sfeer neemt je op sleeptouw doorheen diverse duistere krochten. De constante afwisseling zorgt ervoor dat het album gedurende zijn zowat 50 minuten geen seconde gaat vervelen. De melodieën, waarvan ik bij sommige liefst had dat ze nog wat langer bleven meanderen, klinken dermate rijk dat spontaan de vraag bij me opkomt hoelang het geleden is dat ik nog eens zo overdonderd werd. Ook de zang kenmerkt zich door variatie. Wie het werk van Nihil (o.a. ex-Herfst, ex-My Lament, Lichfield, Voidwork) kent, weet dat de man een ongebruikelijk ruime range heeft. Van ijzige, botversplinterende screams over van diep opborrelende grunts naar allerlei variaties van cleane zang. En zijn prestatie hier is uitmuntend en inspirerend. Graaf Nevel kon geen betere zanger aantrekken voor deze plaat. Nihil zorgde ook voor de teksten en zijn woorden zullen erkenning vinden bij de misantropisch ingestelde medemens. Roze brilglazen zullen echter van bij de eerste vocale aanhalen krassen vertonen en vervolgens vrij snel tot minuscule scherven herleid worden. Zijn er dan helemaal geen minpunten aan Malvs? Wel, de gastsolo van Guillaume Singer (o.a. Dead Season, ex-Saille) op Spiegelscherven smeekt eigenlijk om meer. Al stel je je dan wel meteen de vraag hoe je extra solo's verwerkt in songs die al tsjokvol ingenieuze ideeën zitten?!
Malvs is die goede vriend uit vervlogen tijden die je niet eens kende. Die vriend die je in de ogen kijkt met een blik van (h)erkenning. Die vriend die ook wel snijdt en bijt en slaat zonder zalven, maar bon. Dit formidabele album wordt geheid mijn soundtrack als ik vanaf die heuvelrug naar het tranendal der mensheid kijk en observeer hoe die zich traag maar gestaag, en ondanks alle gebalk zowaar gedwee naar de gruzelementen der irrelevantie herleidt. Formidabel debuut waarmee Nyrak zich met gemak weet te onderscheiden in een op barsten staand genre!
Releasedatum: Nyrak zoekt momenteel naar een label dat Malvs aan de wereld wil schenken. Het zou me sterk verbazen als de plaat niet snel een goed onderdak vindt. In koor dan maar: sign 'em up, sign 'em up, sign 'em up!!
We houden jullie hier sowieso op de hoogte van al wat komt betreffende Nyrak!
Lees
NYRAK is an eclectic black metal band, based in Belgium and founded in 2021 by Nevel as an alternative creative outlet for his legendary Black Metal band Gotmoor. Low tuned guitars and classical instruments as well as a different approach to typical black metal music and vocals, Nyrak aims to set itself apart from the current sub-culture trends.
Joining forces with old friend and veteran vocalist Nihil/XDS, Nyrak is ready to spread its twisted gospel.
(bron: facebook)