Laat ons eerlijk zijn: welke modale, jonge muziekliefhebber houdt nu van klassieke muziek, laat staan een kamerorkestje? Ik moest er ook niet van, al voelde ik toch wel, ergens hélemaal diep vanbinnen, iets voor Wagner's grootsheid en bombast. Een Vivaldi met zijn dartelende, vrolijke viooltjes kon me echter gestolen worden.
Tweeëneenhalve decennia nadat ik de passie voor muziek had ontdekt, kwam éne Ray Lamontagne (jawel, die met zijn uiterst getormenteerde americana) met een album waarbij hij cello's en violen inzette en zo een duisternis creëerde die bijna niet meer draaglijk was. Mijn passie voor de cello moet dan ontstaan zijn. Zo leerde ik vrij recent de muziek van Raphael Weinroth-Browne kennen. Geen flauw idee dat de man in Leprous zit. Ik heb wel wat liggen van die band en vind ze dik in orde, maar heb me er nooit echt in verdiept. Worlds Within, uit 2020, van cellist Browne echter is een album dat ik héél graag beluister en dat ik echt voel. De man is een pak méér klassiek dan bv. Apocalyptica en toch ook weer even metal. Zijn composities zijn gewoonweg subliem en raken diep.
Zoals met zoveel creatieve zielen blijft Browne niet in één project hangen. Samen met Evan Runch (viool) en Nathanael Larochette (klassieke gitaar) brengen ze onder de Musk Ox moniker kamer folk. STOP! Ga a.u.b. niet lopen, hear me out, geef het een kans. Inheritance is zo'n donkere plaat dat de meest duistere metalbands als een lichtje in de duisternis zijn vergeleken met wat het drietal hier neerzet. Na het tweeluik getiteld Inheritance moest ik even aan de kant gaan staan, uit de auto stappen en het zonlicht toelaten. De somberheid en tristesse die de heren met hun composities en instrumenten weten op te roepen is zo krachtig dat het bijna niet te houden is. Muziek voor bij één of andere korrelige arthouse film opgenomen ergens in de meest grauwe, troosteloze uithoek van Finland (of Zweden of whatever). Net zoals de hoes: geen kleur, geen soelaas. Het tweede luik, Hindsight getiteld, duur dan nog eens bijna achttien minuten. Proficiat aan wie dit in één ruk uitzit en al fluitend zijn/haar pad vervolgt zonder te verpinken. Memoriam klinkt zoals de titel het al aangeeft, geen nummer dus om een feestje mee op gang te trekken. Afsluiter Weightless klinkt bijna als een verademing na alle doorstane pijn, al heeft dat vooral te maken met het gewicht van voorgaande composities.
Waarom zou een mens begot zoveel 'ellende' vrijwillig doorstaan? Simpelweg omdat Larochette, Runge en Browne een album gemaakt hebben met composities van een ongelooflijke klasse en niveau. Omdat de heren meesters zijn in het bespelen van hun instrumenten én ook nog eens de meest intense gevoelens weten op te roepen. Kies echter je moment en neem rustig je tijd om het geheel te laten inwerken. Wordt het even wat lastig, ga dan naar buiten en laat het zonlicht je hart en ziel verwarmen ... en duik dan opnieuw de duisternis in.
Releasedatum: 9 juli 2021
luister
lees
MUSK OX: Canadian Chamber Folk Trio Featuring Members Of Leprous, The Night Watch, And The Visit To Release Highly Anticipated Third Album, Inheritance, July 9th
Seven years since their widely celebrated Woodfall full-length, the elusive Canadian chamber folk trio MUSK OX -- featuring members of Leprous, The Night Watch, and The Visit, among others -- will release their highly anticipated third record, Inheritance.
Despite the long wait between albums however, the musicians within MUSK OX have remained prolific between releases. Since 2014, MUSK OX classical guitarist Nathanael Larochette released a solo double album, a collaboration with poet Conyer Clayton, and two acclaimed full-lengths with the instrumental chamber metal quartet The Night Watch, of which MUSK OX violinist Evan Runge is also a member, while cellist Raphael Weinroth-Browne's staggering output saw the debut release of the haunting cello/voice project The Visit, three improvised world music albums with the duo Kamancello, a stunning solo album and two full-length records with Norwegian prog masters Leprous as well as continuous appearances as a session musician.
The trio's combined stage and studio experience is on full display throughout Inheritance, a captivating set of compositions representing new levels of growth and maturity for MUSK OX. As with Woodfall, the original skeleton of the album was composed on guitar by Larochette before being handed to Weinroth-Browne for string compositions, restructuring and additional guitar contributions. The trio then spent hours workshopping, arranging, and rearranging parts in the rehearsal room, leading to a more refined and collaborative album. Once the material was ready to record, MUSK OX once again called upon long-time friend, collaborator, and studio wizard Dean Watson who engineered and mixed the self-titled debut as well as Woodfall. The material was then carefully tracked at his woodland studio The Workshop.
Though MUSK OX had prepared to mix the album with Simon Larochette (Sarin, Chastity) at The Sugar Shack in March 2020, nature had other plans, leaving the band to spend the following months mixing the album online in isolation. Though far from ideal, the great pause allowed MUSK OX to dive even deeper into the mixing process than ever before, pushing the band’s already painstaking approach to new levels. Containing some of the group’s most ambitious as well as intimate material, Inheritance is a cathartic collection where wordless hymns of worry and wonder form the stirring soundtrack to an uncertain age of reckoning, reflection, and resilience.
Formed in 2006 by guitarist Nathanael Larochette, MUSK OX’s enchanting self-titled debut was released in 2009 and received unanimous acclaim from Decibel, Brave Words & Bloody Knuckles, and Terrorizer among many others, an astonishing feat for a meditative collection of completely acoustic elegies to the Canadian wilderness. That same year, cellist Raphael Weinroth-Browne joined MUSK OX and the two began performing live while collaborating on new material. After two years of meticulous composing, MUSK OX welcomed violinist Evan Runge to round out the lineup, an obvious choice as Larochette and Runge were already bandmates in the instrumental chamber metal quartet, The Night Watch.
The overwhelming and unexpected reception of the project's debut set the stage for MUSK OX to make a lasting statement with their ambitious second album Woodfall, a sixty-five-minute, five-part suite for classical guitar, cello, and violin. Displaying the stunning contributions of Raphael Weinroth-Browne (cello, composition) and Evan Runge (violin), Woodfall pushed the project conceptually and musically,
landing the album on numerous year-end lists, including The Needle Drop's Top 10 Canadian Albums of 2014.
Though largely celebrated for their recorded output, MUSK OX has also developed a reputation for captivating live performances, opening select shows on three tours with dark metal masters Agalloch as well as sharing the stage with Norway's otherworldly folk ensemble Wardruna at the legendary Wave-Gotik Treffen Festival in Leipzig, Germany. With the release of their third full-length Inheritance, MUSK OX has reached new levels of expression, blending nature folk intimacy, classical precision, post-black metal atmosphere, and progressive metal intensity into a sweeping set of captivating instrumental odes to the past, present and future.
MUSK OX:
Nathanael Larochette – classical guitar
Raphael Weinroth-Browne – cello
Evan Runge – violin