top of page
Kurth De Clercq

Albums | Monument of Misanthropy, Unterweger


Death metal en seriemoordenaars. Been there, seen it. Uiteraard. Ontelbare bands in het genre vinden hun inspiratie in de horrorverhalen met dergelijke onverlaten allerhande, vaak enkel om de horror. Er hoeft ook niet altijd iets groots achter te zitten, maar als een band het aandurft er een concept rond uit te werken, dan spitsen onze oren. Johann “Jack” Unterweger. Seriedoder met vooral prostituees op de kerfstok. Veroordeeld in 1974, maar in 1990 het rijk der vrijheid gegund na een campagne van een allegaartje politici en intellectuelen die hem een schoolvoorbeeld vonden van rehabilitatie. En we hebben het niet over de minsten. Nobelprijswinnaars verdekke. De man werd journalist en min of meer zelfs celebrity. Na enkele maanden was de rehabilitatie voorgoed verleden tijd en begon het moorden opnieuw. De teller zou overigens pas echt stevig aandikken na zijn vrijlating. Hij werd gevat en opnieuw veroordeeld. Na die tweede veroordeling voegde hij in de cellen nog een laatste leven toe aan de lijst, het zijne. Hij deed dat niet zonder eerst beroep aan te tekenen, waardoor de tweede veroordeling juridisch eigenlijk niet bindend was. Wat een klerevent! En fuck the elite. Zo. Dat moest er even af.



Dat uitgerekend Monument of Misanthropy 's mans daden als inspiratie neemt, mocht meteen op mijn dankbaarheid rekenen. Hun vorige langspeler, Anger Mismanagement, schopte totaal onverwacht mijn beide benen onder me uit, waarna sneakers en sokken aan het dwarrelen gingen om pardoes weer op mijn smoelwerk neer te dalen. Schoon zicht, ongetwijfeld. Hondsbrutaal was die plaat. Het was dan ook uitkijken naar deze opvolger en die heet eenvoudigweg Unterweger. En de band rond vegetariër George Wilfinger (Ex-Miasma, ex-Destination Void, Disfigured Divinity) doet dat hele klusje nog eens dunnetjes over, zij het nog beter. Deze keer wordt George omringd door tal van andere gerenommeerde veteranen als Shoi Shen (lead gitaar, De Profundis) en Cédric Malebolgia (drums, Putridity). Mede daardoor barst Unterweger van de knock-out punches en staat de plaat werkelijk tsjokvol memorabele en catchy hooks. Daarnaast is het album heavy als een volgemeste os, kolossaal in zijn drang om te overrompelen en geen spaander heel te laten van wat zich binnenin uw hersenpan bevindt. Na een luistersessie brengt een kamerkwartet misschien enig soelaas, maar ik nam gewoon even een break voor ik opnieuw op play drukte. De plaat komt zo hard binnen dat ze recente releases van genregenoten als Aborted, Suffocation, Dying Fetus en Defeated Sanity het nakijken geeft. En dat zegt niets over het werk van die grootheden, maar alles over Unterweger. Over die genregenoten gesproken. Sven De Caluwé (Aborted) en Julian Truchan (Benighted) lenen hun stembanden aan enkele songs. Brutale death metal gaat zelden beter zijn boodschap afleveren. Aan deze plaat is ongetwijfeld lang gewerkt. In tijden van corona dan nog wel. Dat de heren weinig energie kwijt konden op podia her en der, spreekt voor zich en heeft wellicht geleid tot de tour de force die Unterweger eenvoudigweg is.

Niets dan lof en geen minpunten? Dat nu ook weer niet. Wanneer de heren het verhaal rond Jack hebben afgerond, duikt er een cover op van Morbid Angel's Fall From Grace. Hoewel die lang niet slecht is, staat hij hier plomp verloren. Hoe brutaal het album ook is, het is moeilijk om niet mee op die reis te gaan want in zekere zin betovert Unterweger zoals een goede film over seriemoordenaars dat ook kan. De plaat laat je echt niet los tot Fall From Grace je op het eind net iets te bruusk terug naar de realiteit rukt. Los daarvan is Unterweger quasi perfect en een modern monument binnen de brutale death metal. De hype was groot, de hype is verdomd real. Als het even meezit, kunnen we de heren ook live aan het werk zien op Belgische bodem wanneer ze op 18 december neerstrijken in Jeugdhuis de Schakel.


Releasedatum: 12 november 2021



Luister




















Lees

Like a raging juggernaut in motion, MONUMENT OF MISANTHROPY are simply unstoppable and are here to decimate everything in their path. Armed with a new lineup which includes two new guitarists including one of DE PROFUNDIS fame, a new bassist, and the drummer of PUTRIDITY, their sound is more powerful and well-rounded than ever before. Despite being incredibly heavy, there is more to their music than the body would suggest - the songwriting is intricate and layered, with there being several patterns that would belie the sheer heft of their music. The vocal performance too is among the best in the style - Georg, in addition to having a terrifying voice and an insane range, delivers in a rapid-fire method that is downright intimidating. It all coalesces together perfectly and elevates them above the expected stylistic confines of brutal death metal as a genre, while meeting every requirement and surpassing them too with aplomb. This is brutal death metal that's not only devastatingly heavy, fast and crushing, but also has songwriting that attempts to transcend the brutality and keep things interesting, varied and engaging throughout. With 'Unterweger' being a concept album based on the shocking life of the transatlantic serial killer Jack Unterweger, it's all the more effective as the band's able to convey the horror in their own palpable, hard-hitting and memorable manner.

Line up -

George 'Misanthrope' Wilfinger - Vocals

Joe Gatsch - Lead guitars

Shoi Sen (DE PROFUNDIS) - Lead guitars

Sam Terrak - Bass

Cédric Malebolgia (PUTRIDITY) - Drums

Guest vocals by Julien Truchan (BENIGHTED) on The Mysterious Hollywood Hat-Trick

Guest vocals by Sven De Calue (ABORTED) on Miami Vice - Miami Gold

Artwork by Remy Cuveillier (CRYPTOPSY)

(Bron: Bandcamp)



bottom of page