Op 27 januari 2022 schreef ik een opiniestuk m.b.t. De Nieuwe Lichting (StuBru). Een stuk dat bij twee personen (niet de bands/muzikanten) nogal wat deining deed ontstaan. Blijkbaar had ik op wat teentjes getrapt. Niet op die van de Meltheads, zij konden er goed mee lachen. Op dat moment was ik trouwens niet eens grote fan van hun muziek, wel een ex-collega, maar ik vond de band wel erg fris en energiek, die mix van surfpunk en garagerock had wel iets.
En zo nam ik na een eerste publicatie de fakkel over en begon dit jonge zootje ongeregeld op de voet te volgen. Allez, vanaf eind 2023 toch, in aanloop naar dit nieuwe album. Waarover ik eerst dit kwijt wil, dan ben ik er meteen vanaf: Gear, het langste nummer op Decent Sex is zeker anderhalve minuut te lang en Screwdrivers ligt me niet. Wat Gear betreft kan het er ook mee te maken hebben dat het tot op dat moment een heftige én uiterste boeiende rollercoaster ride was en bij mij wat verzadiging is opgetreden. Zal wel met mijn leeftijd te maken hebben, ik evolueer nu toch al even richting een grumpy old bastard.
Van bij de aftrap is het echter raak. Volle gas vooruit op basis van een stuwende basgitaar, vette gitaarriedels, razende drumpartijen en zang die wisselt tussen uitbraken, scanderen en zo nu en dan eens zingen van de teksten. Dat een halfuur lang? Ja en nee. Elk nummer bulkt gewoon van leuke ideeën waardoor ik nooit het gevoel krijg dat ik het allemaal al eens gehoord heb. Of het nu een speelse riff is, één van de zo nu en dan optredende tempowissels waardoor punk plots loodzware noise wordt, de variatie in de zang of de grappige wisselwerking met vrouwelijke backings, de jonkies uit het Antwerpse halen werkelijk alles uit de kast om van Decent Sex een full album te maken dat impact heeft en zal blijven hangen. Ook qua teksten zit het helemaal snor. Niet dat ik me tegenwoordig nog in de diepere betekenis van het woord verdiep, wel blijven er fragmenten in mijn oor hangen: de auditieve link tussen Theodore en 'they adore' bv., of 'Don't do weed, they say' in Vegan Leather Boots (jaja, het is 'Don't be weak, ...') en tot slot 'I wanna licks your balls (sorry, '... bum') in Night Gym, ik krijg ze niet meer uit mijn kop. Ik liet eerder nog White Lies en No One Is Innocent aan bod komen. Gewoon op de links klikken en je kan erover lezen. Of beter nog, beluister gewoon alles via de link onder 'luister'. Waarschuwing: het zou me niet verbazen indien je daarna richting je lokale platenboer host om die vette schijf aan je collectie toe te voegen.
Of ze meteen al geschiedenis schrijven zal (véél?) later blijken. Waar ik nu al van overtuigd ben is dat Meltheads, na een stevige live reputatie te hebben opgebouwd, nu ook hun vinyl voetafdruk nalaten.
nvdr: De heren hun album release show op 1 maart in Trix heeft net een upgrade van Club naar Zaal gekregen. Moet er nog meer gezegd worden?
Releasedatum: 9 februari 2024
luister
lees
Ze gaan al enkele jaren mee en over de tongen (zei er iemand ‘Naïef’?) en toch moet het allemaal nog echt beginnen voor Meltheads. En reken maar dat het voor dit energieke Antwerpse viertal gaat beginnen met de release van debuutalbum ‘Decent Sex’.
Podia in de Lage Landen worden al geruime tijd onveilig gemaakt door de stomende livereputatie van Meltheads, voortgestuwd door de strakke ritmesectie van Tim Pensaert (bas) en Simon de Geus drums) en aangevuurd door de snedige en virtuoze gitaar van Yunas De Proost. En frontman Sietse Willems, born to be on stage, als een Morrison, Plant en Iggy Pop in één razend en onstuimig pakket. Met instant Belpop-classic ‘Naiëf’ ging hun naamsbekendheid door het dak, maar met ‘Decent Sex’ laten Meltheads hun ware gelaat zien.
Het album opent met de titeltrack, die Stooges aan The Doors koppelt en er geen doekjes om windt: het zal vooruit gaan én luid zijn. Een kleine 30 minuten later, wanneer de laatste klanken van koortsdroom Melvin zijn uitgedoofd, lig je uitgeteld op de vloer na een waanzinnige trip langs snoeiharde post punk (Gear), viscerale noise (Theodore), overrompelende psych (White Lies) en onversneden rock ‘n roll (Screwdrivers). Elf tracks vol gierende gitaren, stompende drums, vette bas en een furieuze Willems, maar ook met catchy melodieën (No One Is Innocent, Gear, Arbeit), verslavende hooks (Night Gym), abrupte overgangen (Vegan Leather Boots) en verrassende backings (White Lies). Meltheads gooit referenties als Amyl and the Sniffers, The Gun Club, The Fall en Wire in de betonmixer en plaveit er een snoeiharde weg naar de internationale doorbraak mee.
Dat Meltheads al serieuze rimpelingen veroorzaakt in de wereld, bewijzen de airplay op gereputeerde radiostations KEXP (US) en BBC Radio 1 (UK), en de reeks voorprogramma's die ze speelden voor stadsgenoten en rocklegendes dEUS, waaronder vier AB's en shows in Londen, Keulen en Parijs. Ook de schrijvende pers is onder de indruk: referenties als Visions (DE), Clash en DIY (UK) haalden al superlatieven – en vergelijkingen met The Birthday Party – boven voor ‘Theodore’, een song over het streven naar (eigen)liefde, maar net zo goed over de shit die drugs kunnen aanrichten. Niet bepaald opbeurende thema’s, en ze komen in meerdere songs terug, net als de pijnlijke kant van relaties en seks (White Lies, Decent Sex), of toxische mannelijkheid (Vegan Leather Boots, opnieuw Theodore) en zelfs politiek (No One Is Innocent, Arbeit). Zware dobbers, maar verpakt in de rotaanstekelijke en snijdende gitaarrock die Meltheads serveert, gaat het erin als koek.
Live wordt de band stilaan een vaste waarde op de Europese podia. Na hun Europese tour met dEUS en een grandioos optreden op het ESNS showcasefestival in Groningen (januari 2024) gaat Meltheads dit jaar voluit op tournee door Europa. Clubtours in Frankrijk, Duitsland en de UK worden binnenkort aangekondigd.
Het laatste woord geven we aan Humo, dat na de passa’ge van Meltheads op Rock Herk een veelbelovende parallel trok: “In de Club kregen we een waanzinnige set voorgeschoteld die zonder blozen deed denken aan opkomende rockbands in de 90’s. U zag Nirvana in de Vooruit? Wel, ik zag Meltheads op Rock Herk. Kan iemand voorspellen waar de top ligt?”