Het nieuwe Requiem is alweer 14de studio album van KoRn en is de opvolger van het in 2019 uitgebrachte The Nothing. Na sterke singles als Forgotten en Lost In the Grandeur ben ik als fan in ieder geval zeer benieuwd naar de rest van de tracks.
Requiem werd op de nacht van donderdag op vrijdag geheel in stijl gelanceerd met een exclusieve show vanuit de Hollywood United Methodist Church, die gratis live gestreamd werd. Een livestream die uniek aanvoelde en van start ging in een stijl dat we eerder van de band gezien hebben tijdens bijvoorbeeld KoRn MTV Unplugged of tijdens de solo shows van Jonathan Davis met JDSFA. Maar goed, snel door met het album zelf, want deze review draait om het album en niet om de livestream set.
Requiem is het kortste KoRn album, met maar 9 tracks en iets meer dan een half uur aan lengte. In die 33 minuten worden we getrakteerd op een aantal vette tracks die de ontwikkeling van de band door de jaren heen weergeven, maar vooral laten horen waar KoRn goed in is. Een sound die doet denken aan albums zoals Untouchables, met hier en daar wat Follow The Leader, gotische invloeden uit het solo werk van Jonathan en ruimte voor nieuwe toevoegingen. Een herkenbare KoRn sound, maar toch duidelijk nieuwe en sterke tracks die fris klinken. Tekstueel staan de teksten op Requiem in contrast met die van The Nothing. Die hebben dit keer een positievere kijk, wat overigens niet betekent dat de stem van Jonathan minder intens klinkt.
Het album start met de eerder uitgebrachte single Forgotten, die tof gitaarwerk, krachtige emotievolle vocals, een portie sterk drumwerk en vette backing vocals bevatte. Ook Let The Dark Do The Rest is precies wat je van KoRn wilt horen. Hoewel Fieldy op het moment een break van de band heeft genomen, en live wordt vervangen door Ra Diaz van Suicidal Tendencies, zijn de baspartijen op het album nog wel door Fieldy ingespeeld. Die hadden van mij toch wel aanweziger mogen zijn, want op sommige tracks zoals Start The Healing mis ik de kenmerkende diepte van de bas om het nummer net dat extra te geven. Daarentegen horen we op Hopeless and Beaten de zwaarste riffs en vocalen op Requiem, die op momenten naar de zwaardere metalgenres gaan. Hekkensluiter Worst Is On It’s Way is nog één van de heavier tracks en is een must-listen. De dynamiek tussen de sterke drums van Ray Luzier, het magische gitaarwerk van Head en Munky, de vette melodische en heavy vocals van Jonathan en de toevoeging van zijn kenmerkende scats maken van Worst Is On It’s Way misschien wel de tofste track op het album.
Laten we hopen dat de show in AFAS Live dit jaar op 25 mei WÉL eindelijk door kan gaan en we een aantal van deze nieuwe tracks live kunnen gaan horen tijdens een much needed Korn show!
Releasedatum: 4 februari 2022
Luister:
Lees
Requiem werd midden in de pandemie geschreven en opgenomen. Door een voor hen nieuw creatief proces – vrij van tijdsdruk – had de band de luxe om met Requiem uit te proberen, die twee decennia ervoor niet altijd mogelijk waren. Zo konden eindeloos experimenteren met nieuwe geluiden en dat vervolgens opnemen met analoge tapes. Er ontstond een creatief proces waarbij nieuwe muzikale dimensies werden blootgelegd en de nummers extra textuur kregen.
Regisseur Tim Saccenti over de totstandkoming van de Start The Healing videoclip: “Het idee voor deze video was om een stuk van het Korn-DNA te muteren - het stuk dat hen zo inspirerend maakt, hun mix van ruwe kracht en menselijke emotie. Door samen te werken met 3D-artiest Anthony Ciannamea, hebben we de wereld van Korn opnieuw verkend om een surreële, ongemakkelijke sfeer neer te zetten.”
Sinds de oprichting van de band heeft Korn wereldwijd al 40 miljoen albums verkocht, wonnen ze twee GRAMMY-awards, deden ze meerdere keren een wereldtournee en verbraken ze vele records. Zanger Jonathan Davis, gitaristen James “Munky” Shaffer en Brian “Head” Welch, bassist Reginald “Fieldy” Arvizu en drummer Ray Luzier blijven de grenzen van rock, alternative en metal aftasten. Ondertussen reikt hun muzikale invloed tot ver en kunnen ze op bijval van miljoenen fans en hele generaties artiesten rekenen.