Hoofdpijn krijg ik ervan, wanneer ik een album wil bespreken van een band als Killthelogo! "The more I get to see, the less I understand. I'm just another ordinary man." zong Rik Emmett (Triumph) in 1981. Net als zoveel muzikanten voor en na hem, decennialang reeds, kaartte de man het falen van ons politiek en economisch systeem aan. Hij had het over de 'politicians', de 'allmighty media', onze 'watchdog of justice' en allerlei 'con men' (preachers, teachers, lawyers, accountants, ...): "Everybody plays the game they played since time began".
Ik zie mezelf ook als een gewone jongen, een 'ordinary man'. Hoe ouder ik word en hoe meer ik 'weet', hoe minder ik alles begrijp. Begin ik dan over de thematiek achter de nummers van o.a. Killthelogo na te denken, tja, dan woedt er een storm door mijn hersenpan en krijg ik ... schele hoofdpijn. Al eeuwenlang wil de mens verandering en doen we er alles aan om te evolueren. Al eeuwenlang wil de mens echter zelf niet veranderen. We helpen partijen aan de macht, klagen dan steen en been dat ze er niets van bakken om dan enkele jaren later doodleuk exact diezelfde partijen in hun macht te bestendigen. Ons enig alternatief is een vlucht in extremen. We willen allemaal steeds minder werken voor meer loon, maar duwen prijzen omlaag opdat we zelf maar zo goedkoop mogelijk (zoveel mogelijk?) kunnen kopen. We kopen zelfs liever in lagelonenlanden, waar de arbeidsomstandigheden afgrijselijk zijn, dan lokaal, waar we gestreefd hebben naar een luxepositie en helpen zo onze eigen bedrijven om zeep of ... jagen ze richting die lagelonenlanden. En dan natuurlijk staan janken dat onze jobs verloren gaan, onze lonen niet kunnen stijgen en we toch langer/meer moeten werken. Ik kan zo nog wel even doorgaan, ongenuanceerd, dat besef ik ook wel, but hey ... I'm just another ordinary man. Bottom line: we liggen zelf aan de basis van alle problemen en onrecht die (terecht) in de nummers van Killthelogo worden aangekaart. Punt! Willen we écht veranderen, dan moeten we bij onszelf beginnen, zelf willen veranderen en beseffen én aanvaarden dat dit pijn zal doen, véél pijn, ook in onze portemonnee. Nog even deze slotgedachte, iets waar ik rotsvast van overtuigd ben: 'man + macht' = de basis van alle problemen. Het is een dodelijke combinatie. Mannen zijn nu eenmaal oliedomme, instinctieve wezens die écht niet om kunnen met macht. In mindere mate bewezen op heden, maar ik ben ervan overtuigd dat ook de combinatie 'vrouw + macht' tot weinig goeds kan leiden. Komt er dus op neer dat 'mens + macht' de slechtst mogelijke combinatie is om verandering in positieve zin te bewerken. Laat ons dus niet meer spreken over 'menselijk' zijn als we bedoelen 'goed voor de medemens'. De muziek? Juist, een recensie moet in feite over de muziek gaan. Ook dat heeft me toch een beetje hoofdpijn bezorgd, al beperk ik het volume bij afspelen tot een redelijk decibelniveau. Mijn eerste indruk was dat ik niet erg onder de indruk was en dat omwille van de wel erg sterke gelijkenissen met Rage Against The Machine. Toegegeven, de mannen rond Daniel Mies (zang) en Niko Poortmans (gitaar) doen dat verdomme steengoed, uiterst professioneel én leveren, wat België betreft, met 'hun' sound toch een vrij uniek album af. Niet neuten dus en genieten, want Reset heeft méér te bieden dan een minder venijnig doorslagje van. De eerste drie nummers brengen onvervalste alternative-/funk/-rapmetal zoals de grootmeesters dat dertig jaar geleden deden, al gaat het er bij The Deep State regelmatig rustiger en melodieuzer aan toe. Taxes is eerder een vinnig hardcore beestje en Boutique Pharma gaat lekker chill van start alvorens in een groovy bommetje uit te monden. Ik ben waarschijnlijk de enige recensent die in The Warehouse Moguls sporen van Clutch hoort? So far, so good ... maar gelukkig niet so what? Dè raison d'être van Reset zit hem in het tweede deel dat oersterk van start gaat met In The Factory. Het nummer wijkt sterk af van al het voorgaande en knipoogt zelfs richting sferen die we kennen uit post rock, met Daniel die op de achtergrond zijn vitriool spuwt. Groovemonster Iconoclast krijgt twee soundscape-achtige bridges die het nummer dat ietsje extra geven en Conspiracy laat hardcore en rapmetal elementen krachtig blenden. Tweede grote verrassing is Clear As Day waarin drummer Jonas Sanders zijn immense talent kan etaleren. De song drijft namelijk op zijn jazzy/funky drumpartijen, afgewisseld met de gevarieerde, ritmische krachttoeren die hij doorheen het gehele album laat horen. De contrasten hier zijn subliem. Hoe ga je er dan uit? Met een klepper van formaat! Translucent is met dikke negen minuten het veruit langste nummer op Reset en grijpt terug naar post rock soundscapes waarbij de basgitaar van Herwig Scheck mag shinen tussen de sfeervolle gitaarpartijen en drumroffels.
Releasedatum: 26 november 2021
luister
lees
killthelogo’s full length album is a fact. 12 tracks of uncompromising sound and content. This album respectfully revisits the ‘90s metal sound with a fresh and strong message. Co-produced with former .calibre producer Jo Francken and mixed by the great David Bottrill (Tool, Muse, dEUS, Dreamtheater, Placebo, Peter Gabriel, …)
‘Reset’ is an audio-bomb waiting to detonate. From the unapologetic opener ‘Riot As One’ to the +9 min epic closer ‘Translucent’ killthelogo is firing on all cylinders. There’s heavy & snappy riffing on brand new single ‘Buy More Sh!t’, ‘The Deep State’ and the jarring ‘Fuck Your Data’. There’s dark and furious fretwork and nasty gangvocals on ‘Conspiracy’. ‘Iconoclast’ combines a monumental chorus with more melodic almost balladry verses. ‘Clear as Day’ is a maze of curveballs, riffs and counter-rythms and the face-melting ‘Taxes’ is as frantic as a wasp nest set on fire.