Het is een weetje waar u verder mee doet wat u wilt maar wist u dat d e belangrijkste exportproducten van Moldavië voornamelijk landbouwproducten en elektronische apparatuur zijn? Metalfans zullen eerder de naam Infected Rain aan dit aan de rand van Europa verstopte landje linken. Frontdame Lena Scissorhands en haar kompanen zijn echter vast van plan om de wereld te veroveren en een Grote Naam binnen de muziekwereld te worden. Binnen het genre lijkt het hen alvast te lukken.
Ecdysis is hun vijfde album en een groot verschil met de vorige is dat ze door de Coronapandemie meer tijd hadden voor de songschrijverij en opnames. De nieuwe nummers klinken een pak matuurder dan hun vorige werk maar dat komt natuurlijk omdat de leden zelf ook ... euhm ... matuurder worden met de jaren.
Hun ingrediënten blijven grotendeels vertrouwd. Snoeiharde riffs en knetterende drums die olympisch tafeltennis spelen met het tempo en natuurlijk de verschroeiende strot van Lena die het ene moment bergen omver kan blazen en het volgende zoetzacht je oren streelt.
Van bij de openingstonen van Postmortem Pt. 1 merken we dat er weer meer gekozen wordt voor synthesizers en elektronica. Die elektronica overheerst zelfs op de 2e kant van het album. Het verschil tussen de Pt. 1 en Pt. 2 van de Postmortem tracks kan niet groter zijn en November is zelfs pure techno.
Het leuke aan dit album is dat je de tijd kunt nemen om de nummers door te laten dringen. Nogmaals verwijzend naar Postmortem Pt. 1, komt bij de eerste luisterbeurt met een kopstoot binnen maar gaandeweg valt de melancholie op die La Scissorhands erin legt.
Andere favorieten zijn Fighter, The Realm of Chaos (een girlpowerbommetje dankzij de vocale hulp van Butcher Babies' Heidi Shepherd) en het geweldadig breekbare Everlasting Lethargy. Maar per luisterbeurt komen er daar nog favorieten bij. Een groeiplaat noemen ze dat ook wel eens.
Qua volgende stap richting headlinespots op de grote podia is Ecdysis er zeker eentje in de goede richting. Alhoewel de energie van Infected Rain naar mijn bescheiden mening het beste naar voor komt in een gloeiend opgezweepte club.
Releasedatum: 7 januari 2022
luister
Lees
Since forming in 2008, Moldovan progressive modern metal unit INFECTED RAIN have become one of the most exciting new acts in the heavy music world, with multi-talented frontwoman Lena Scissorhands emerging as one of the fastest-rising leading ladies of the genre. Now, after amassing a slew of new fans since the release of their acclaimed 2019 album, Endorphin, the band redefine themselves with its highly anticipated follow up – the futuristic rebirth, Ecdysis. The album electrifies with resonating riffs, cosmic electronics, Lena’s treasure trove of vocal abilities and intense lyrical themes ranging from depression and abandonment to embracing reality – showcasing the band’s metamorphosis while blending extreme, progressive groove with dark, haunting melody.
First single “Postmortem Pt 1” dispenses the patented INFECTED RAIN formula instantly, with eerie synth[1]laden soundscapes seamlessly cascading into countless layers of otherworldly atmosphere backed by thick, grooving riffs, barreling drums and skyscraper growls. Tracks like “Fighter” bring out the ruthlessness of the band in full force with hardcore levels of aggression, inciting a tornado of rhythms and provoking lyricism beckoning the listener to stay focused in the here-and-now and fight! Featuring tough[1]as-nails Butcher Babies vocalist Heidi Shepherd, sonically slaughtering single “The Realm Of Chaos” pummels and bends as it decimates with a mosh-attack unlike any other on Ecdysis. Noteworthy standouts like “Longing” and “These Walls” ransack with instant angst while showcasing some of the most varying guitar work on Ecdysis – fluxing between churning grooves, towering leads, technical effects and ominous chords – while selections such as “Everlasting Lethargy”, “November” and “Never The Same” boast some of Lena Scissorhands’ most eclectic vocal performances amid ripping pit-worthy metalcore and dazzling electronic passages. Examples of stunning, dynamic songwriting manifest with honest offerings like the impressive “Goodbye”, haunting “Showers” and threatening album closer “Postmortem Pt 2” (shortly advanced by sneaking electro-interlude “Nine, Ten”). The finisher encapsulates the album’s ethereal, immense quality while connecting back to its start like a sonic ouroboros. Produced once again by Voluta Valentin, Ecdysis successfully demonstrates ultramodern brutality without sacrificing emotion and melody – showcasing a new layer of INFECTED RAIN that longtime followers and new fans alike will embrace.