Wie black metal zegt, denkt vaak eerst aan de Scandinavische variant met Noorwegen en Zweden op kop. Vervolgens zal de Poolse scene in gedachten opduiken. Daarna misschien de Amerikaanse. De Helleense variant echter zal zelden als eerste worden genoemd. Dat is jammer, want Griekenland, met nauwelijks 10,6 miljoen inwoners, heeft toch een stevige invloed gehad op hoe het genre zich zou ontwikkelen. Wat de Griekse variant zo interessant maakt is dat de kilte die doorgaans in black metal aanwezig is, toch een mediterraanse warmte in zich draagt. En die invloed reikt nu dus ook tot in het dwergland op vlak van metal dat Armenië is. Vanuit Yerevan komt het debuterende Ildaruni aandraven met Beyond Unseen Gateways. De impact die de hellenistische scene heeft gehad is duidelijk hoor- en voelbaar. Neem daarbij de traditionele, Armeense folkachtergrond die de band verweeft in de songs en je hebt alle ingrediënten om een interessante plaat op de verzadigde markt te gooien.
Na een intrigerend en mooi atmosferisch intro waarin de eerste traditionele Armeense melodieën via een fluit te horen zijn, breekt de plaat de registers open met de kraker Treading The Path of Cryptic Wisdom. Het lijkt in eerste instantie alsof we een met een Amerikaanse power metal band te maken hebben, maar na goed 50 seconden is daar duidelijk de invloed van die Griekse godheid Rotting Christ te horen ten tijde van Kata Ton Daimona Eaytoy. Dat die blauwdruk de heren van Ildaruni in hoge mate inspireert doorheen het hele album, is overigens in geen enkel opzicht negatief. De samensmelting van riffs, beukende ritmes en rijke melodieën is een prachtig voorbeeld van hoe black metal je niet enkel tot in je kleine tenen kippenvel weet te bezorgen, maar ook hoe die tot het diepste van je ziel kan doordringen. Vervoering is het woord. En die blijft gedurende de rest van het album. Perpetual Vigil gaat verder op het elan van Treading ..., maar Boundless Numen: Gardens of Ardini knalt uit de startblokken met een aan Dissection verwante riff, om vervolgens weer over te gaan in eerder mediterraans aandoende melodieën. Werkelijk verbluffend hoe de heren dit zo vlot in elkaar over laten vloeien. Towards Subterranean Realms vangt aan met een alweer rijke melodie ingespeeld door een fluit. Die fluit gaat vervolgens in duel met de gitaren. Ergens doet het gebruik van die traditionele instrumenten denken aan hoe Windir destijds de ene parel na de andere wist uit te brengen. Bij veel andere groepen komt de toevoeging van die extra elementen nogal geforceerd over, waarbij een plat klinkend hoempapa effect niet uit te sluiten valt. Hier worden de folkinvloeden zo sterk gearrangeerd dat van forceren totaal geen sprake is. Het werkt voortreffelijk. Punt. In Exalted Birth gebruikt de band bijvoorbeeld ook een Armeense doedelzak met verbazend goed resultaat. Arakha laat de invloed van Batushka horen. Afsluiter Whence Ravenstone Beckons doet niet onder voor de rest van de plaat. Meer nog: het is een mastodont van een slotsong op een plaat die er bol van staat. De doorheen het album gebruikte keyboards worden heel efficiënt gebruikt en voegen een extra laagje toe aan een album dat bol staat van ronduit geniale ideeën en arrangementen.
Black Lion Records scoort na de releases van Ghosts of Atlantis en Saille met het debuut van Ildaruni een zuivere hattrick. En ik durf zelfs zeggen dat Beyond Unseen Gateways de beste plaat van deze drie is. Ildaruni neemt de gekende, voornamelijk mediterraanse black metal blauwdrukken en voegt er een geheel eigen Armeense touch aan toe met een verbluffend resultaat. De plaat duurt 53 minuten, maar eens afgelopen is het onmogelijk om niet meteen opnieuw op play te drukken. Zelfs na verschillende luisterbeurten op rij blijft dit album een festijn. Lyrisch gezien laat de band zich inspireren door de historische en mythische voorchristelijke geschiedenis van Armenië. Ook dat mag uniek genoemd worden. Beyond Unseen Gateways is een ongelooflijk sterk en verslavend debuut geworden. Eentje dat smeekt om meer. Veel meer. Deze plaat missen, betekent een verlies.
Releasedatum: 16 april 2021
Luister
Lees
Ildaruni represents a blend of relentless, intense Black Metal and ancient folk melodies, forgotten from times immemorial. The lyrical themes explore the height of the Urartian domain, through the cognitive machinations of a bygone age and the esoteric apprehension of ancient pagan occultism. The ominous flame now burns stronger and the band is set to unleash its long-waited cryptic incantations.
“Beyond Unseen Gateways” is a hymn to the blazing light, which sank into shadowy shrines, to the wild darkness which covered the debris of Ardini, to the bygone flame which enlightens the sanctum of Haldi. Delivering the blend of ancient folk melodies and traditional black metal, filled with scorching aggression and chaotic transitions, the album introduces an authentic sound and a spiritual journey of mysteries untold. Each song is an indivisible part of a grand ode which explores the height of the Urartian domain and the esoteric knowledge of pagan mysticism. May the gates of genesis reopen and herald forth an epoch of exaltation anew”.
credits
released April 16, 2021 Current Line-up: Robert Meliksetyan: - Guitars Arthur Poghosyan: - Drums Mark Erskine: - Guitars Artak Karapetyan: - Bass, Vocals Album Recordings Line-up: Robert Meliksetyan: - Guitars, Keyboards, Lyrics Arthur Poghosyan: - Drums Mark Erskine: - Guitars, Keyboards Artak Karapetyan: - Vocals Garbis Vizoian - Bass, Lyrics Guest Contributions: Arthur Atayan: Tin whistle on “Haldinini Baushini, Imsheini Tariani”, “Treading the Path of Cryptic Wisdom”, “Towards Subterranean Realms”; Bagpipes on “Exalted Birth” Anna Hovhannesyan: Female vocals on “Whence Ravenstone Beckons”
(bron: Bandcamp)