top of page
Bertus Elings

Albums | Hooded Menace, The Tritonus Bell




Releasedatum: 18 juni 2021



Luister:


Stel je bent in Nederland of in België op vakantie geweest, ergens de afgelopen weken. Dan heb je, net als ik, natuurlijk dramatisch slecht weer gehad. Maar, wat is er dan fijner dan thuis komen en je meteen mogen zetten aan het beschrijven van een album dat je even al het slechte weer laat vergeten? Wat is er fijner dan een album mogen bespreken dat sowieso in je top 5 lijstje van beste albums van 2021 terecht gaat komen? Precies! Welcome to my world. Next order of business is The Tritonus Bell van Hooded Menace.


Zodra je voor het eerst de eerste tonen van Chthonic Exordium hoort, kijk je voor de zekerheid nog even naar wat je aan het afspelen bent. Het instrumentale nummer heeft een hoog power-ballad-gehalte, met prachtig mooie gitaarspel en erg cleane sound. Gelukkig is het slechts de inleiding voor Chime Diabolicus, de derde single van dit zesde studioalbum van deze Finse doom/deathmetalhelden. De strakke, frisse gitaarsounds van Lasse Pyykkö, afgewisseld met een diepe donkere, zware gitaarmuziek van Teemu Hannonen, gedragen op de beats van Pekka Koskelo vormen een gehavende weg vol spijkers, glas en andere onprettige en scherpe materialen, waarop de strotklanken van Harri Kuokkanen zich gedurende ruim acht minuten voortbewegen.


Hooded Menace is terug. Terug na hun succes van Ossuarium Silhouettes Unhallowed. Terug zoals je dat graag ziet! Één van de mooiste voorbeelden daarvan is Those Who Absorb the Night. De vette doom-toon die op dat album werd aangeslagen en Hooded Menace veel goeie kritieken opleverde, wordt in dit nummer eveneens gebruikt.


In Blood Ornaments blijkt wederom hoe goed de twee gitaristen samenwerken. Diepe doomklanken worden afgewisseld met opbeurende gitaargeluiden. Nergens echter leiden ze af van de boodschap van dood en verderf die de Finnen prediken.


Hoewel het doom-gehalte van deze plaat niet ondermaats is, moet ook het death-geluid hier wel even worden aangehaald. De sounds die Hooded Menace op dit album voortzet, zou ze wel eens meer uit de diepe metalkrochten kunnen trekken dan ze zelf zouden verwachten en/of hopen. Het feit dat hier en daar een vleugje van jaren-80-heavy-metal te bekennen is, zal daarop ook een goede invloed hebben. Check de W.A.S.P.-cover van The Torture Never Stops…


Ik voorspel in elk geval dat ze vanaf hier alleen nog maar zullen stijgen in populariteit.


Releasedatum: 27 augustus 2021



Luister:



Lees

With the immaculate songwriting skills and the perfect balance between harsh death metal fueled outbursts and exquisite melodic melancholy, HOODED MENACE unleash skeletal horror and somber despair onto their craving audience with 'The Tritonus Bell'!


HOODED MENACE were formed in Joensuu, Finland in 2007 by guitarist Lasse Pyykkö, who had also performed in the Finnish cult death metal band PHLEGETHON. The band has always avowed to the strong influence by early CANDLEMASS and CATHEDRAL as well as PARADISE LOST, AUTOPSY, ASPHYX, and WINTER. Their lyrics are often inspired by the classic 1970’s Spanish horror movie series ‘The Blind Dead’.


HOODED MENACE recorded a 2-track demo, ‘The Eyeless Horde’ in 2007, which was released on 7″ the following year. Their debut album ‘Fulfill the Curse’ was released in 2008 and the highly acclaimed sophomore full-length ‘Never Cross the Dead’ came out in 2010. With a penchant for classic vinyl, the Finns also released several split singles and EP's, for example with ASPHYX and COFFINS, before delivering their full lengths 'Effigies of Evil' (2012) and ‘Darkness Drips Forth’ (2015). HOODED MENACE remained in a highly creative mode during their latest full length ‘Ossuarium Silhouettes Unhallowed’ which was released in 2018 via Season of Mist.


Throughout the years, HOODED MENACE toured in Europe and North America, and performed at many major metal festivals such as Hellfest, Roadburn, Maryland Deathfest, Tuska, and Party San Open Air among others.


With their upcoming sixth album 'The Tritonus Bell', HOODED MENACE threw in more classic 80´s Heavy Metal, such as KING DIAMOND and MERCYFUL FATE, resulting to the most up tempo (but never fast) HOODED MENACE album with the catchiest song material to date!






bottom of page