Het duurde niet lang of ik wist dat ik helemaal verkocht was en kan stellen dat dit op vandaag het americana album van het jaar is. Dream Of America heeft de songs, sfeer en (vocale) uitvoering om met die eer te gaan lopen.
Geen americana waarbij country, folk, rock noch blues domineren. Aldridge weet op een subtiele manier de clichés van elk genre te omzeilen en maakt er haar eigen wat mysterieuze brouwsel van. Het is een donker en beklijvend album geworden met zeven beresterke songs en twee soundscape-achtige overgangen. Het is ook, ondanks de soms donkere thematiek, een erg aangenaam album geworden dat je op eender welk moment kan luisteren.
De toon wordt eigenlijk van bij de aftrap gezet met Dorero: een gothic sfeertje dat ook visueel weergegeven wordt in de bijhorende video. Het samenspel tussen strijkers, piano en drums werkt verslavend. Aldridge zoekt vocaal een evenwicht tussen vertellen en zwoel zingen. Ik kan niet meteen terugvinden wie de tweede stem verzorgt, misschien co-writing partner Lachlan Bryan? Zijn diep timbre zorgt alvast voor een mooie onderbouw. Portrait Of The Artist ... maakt snel duidelijk dat je deze fantastische dame niet zomaar in dat americana hokje kan proppen. Elektronische beats vormen de basis, Aldridge schakelt opnieuw tussen vertellen en zingen en doet dat op zo'n verleidelijke manier dat ik aan haar lippen hang. Spookachtige synth maken het geheel af. Beautiful Oblivion en Unbeliever zijn twee tijdloze parels waarbij het laatste door inbreng van een lap steel gitaar het meest naar (alt) country neigt.
Na het eerste intermezzo klinkt verrassend een andere stem tijdens The Fall, Het is niet meteen duidelijk of het een man of vrouw is. Blijkt het een zekere Ben Glover te zijn die het nummer naar een niveau hoger helpt te tillen. Twee erg verschillende stemmen die echter zéér mooi blenden. Ook verrassend is haar claustrofobisch aanvoelende cover van Psycho Killer (Talking Heads). Tweede cover op 'slechts' zeven songs, maar op die manier kan het gerust voor mij.
Een tweede soundscape, op basis van spoken word, maakt het bruggetje naar de schitterende finale. Op een pulserende beat, die later overgaat in 'echte' drums, en aangevuld met strijkers sluit Hannah Aldridge mooi af met The Great Divide.
Geportretteerd als een Southern belle en deels getekend door haar opvoeding in de streng christelijke Bible Belt, laat Hannah Aldridge op haar derde full album horen én voelen wat een straffe singer-songwriter ze is. We kunnen haar trouwens op 26 augustus live in de Sint Jacobskapel (Nijmegen) aan het werk zien, niet met full band, wel gesteund door Jordan Dean (zang, akoestische gitaar).
Releasedatum: 16 juni 2023
luister
lees
Hannah Aldridge grew up on the muddy banks of Muscle Shoals—her birthright is music and Alabama. A reckoning between her coming-of-age in the South and a lifetime of trying to create an identity outside of it, her songs strike a delicate balance between rebellion and self-discovery. These two themes weave through Aldridge’s gifted storytelling, making for records that soothe like a lullaby and crack like a whip. For those raised in the Bible Belt, Aldridge’s music sounds like the voice of an old friend who understands. For those not in the know, her music is an initiation to the dark side of the South, Christian fundamentalism and the struggle to forge a future in a place haunted by its past.
Daughter of Muscle Shoals legend Walt Aldridge, Hannah started her musical journey as a classically-trained pianist. It wasn’t until her early twenties that she first picked up a guitar and began using music as an outlet to grapple with her demons. With a voice equal parts gritty and melodic, the emerging artist took to the road, entertaining crowds in ten countries and three continents with her acclaimed debut album 'Razor Wire', superb follow-up 'Gold Rush' and 'Live in Black and White' -a beautifully captured live album recorded in London, England.
Aldridge has expanded her artistic vision with the ambitious, cinematic 'Dream of America'. A highly collaborative project, produced in three corners of the world with renowned Melbourne based artist/producer Lachlan Bryan, producer/engineer Damian Cafarella and Swedish mix engineer Frans Hägglund, the record peers through the lens of fading Hollywood starlets, charming psychopaths and weary vagabonds -navigating society’s underbelly through dark, romantic vignettes. Hannah’s haunting vocals, assisted by her father’s expert vocal production, deliver a cathartic message of defiance.
Hannah Aldridge’s fierce Southern energy reaches through every speaker, whether it’s in a dashboard doing 80 down I-65, a rock club in Amsterdam or a Honky Tonk in her adopted hometown of Nashville. The new album treads a fine line between the genial charm of Americana, and the raw, hypnotic and occasionally electronic stylings of what some might like to call ‘noir indie pop’. It is music for those looking to confront their demons without remaining tethered to them.
Deploying a charming blend of power and vulnerability, Aldridge delivers her stories with all the conviction of a church bell ringing out through the streets of a small Alabama town.