Halfweg de jaren zeventig tot zeker halfweg de jaren tachtig kende de c&w scene minstens drie leading ladies: Dolly Parton, Loretta Lynn en Emmylou Harris waren klinkende namen. Terwijl de eerste twee 100% 'country' waren, was Harris eigenlijk eerder een folkie, die naast bluegrass ook country op haar repertoire had staan. Ze werkte samen met Parton en Linda Rondstadt, maar ook met Gram Parsons én was sterk beïnvloedt door o.a. Bob Dylan en Joan Baez. In 1995 boorde ze een nieuw publiek aan met het door Daniel Lanois geproduceerde Wrecking Ball.
Waarom al die blabla over een andere muzikante? Omdat, terwijl ik opgroeide met de c&w uit de jaren zeventig en tachtig, ik eigenlijk maar één album van Harris bezit, m.n. die Wrecking Ball én omdat Every Acre me héél sterk doet denken aan dat album. McEntire heeft diezelfde klankkleur als Harris, zij het minder scherp/snijdend en haar meest recente worp kan je ook in de ruimere americana categorie plaatsen. De productie is warmer en vooral de drums klinken een pak minder hard en kil dan op die klassieker uit 1995, maar verder gaan de songs en de sfeer wel die richting uit.
Van de negen songs op dit album liet ik er al vier aan bod komen. Opener New View bv. dat een mooie kruibestuiving tussen country en folk laat horen, of het rustig kabbelende Dovetail, een bloedmooie piano ballad. Tijdens Rows Of Clover duikt plots een zalige West Coast sfeer op en doet de gitaar je eerst watertanden met enkele mooi geplaatste noten om dan naar het slot toe alle aandacht op te eisen. Soft Crook doet misschien nog het meest aan Wrecking Ball denken met dat rauwe gitaargeluid en de wat klagende zang. Net de inzet van zo'n ruwe gitaren trekken voor het eerst tijdens Turpentine de aandacht en geven me het gevoel dat ik niet naar een zoveelste - zij het mooi - americana album aan het luisteren ben. Weidse tonen, noten die alle ruimte krijgen, alles behalve glad gepolijst... het lijkt een stramien dat doorheen bijna alles nummers wordt gebruikt én voor mijn oren bijdraagt aan het succes van dit album. De andere elementen zijn natuurlijk die kenmerkende stem, prachtige nummers en een straffe productie.
Releasedatum: 27 januari 2023
luister
lees
H.C. McEntire announced her new album, Every Acre, was released on January 27 via Merge Records. Co-produced by McEntire, Missy Thangs and Luke Norton, Every Acre features nine poignant new songs, including two tracks with backing vocals provided by S.G. Goodman and Amy Ray. Raised in the Blue Ridge foothills of rural Appalachia before earning her B.F.A. in Creative Writing, H.C. McEntire delivers deeply reflective country storytelling that straddles the line between music and poetry. With lilting melodies and lush harmonies, Every Acre explores the acres of our physical and emotional homes. She grapples with themes of grief, loss and links to land and loved ones with an unwavering honesty, as existential concepts of claiming land, claiming self, and being claimed by ancestry and heritage permeate the hauntingly beautiful landscape of this poignant collection of songs. The striking debut single “Soft Crook” offers an unfiltered reflection of navigating depression, garnering early attention from Stereogum, BrooklynVegan, The Boot, The Bluegrass Situation, No Depression and more. H.C. McEntire first established a reputation for her raw, soulful voice as frontwoman of Mount Moriah and later as a backup singer in Angel Olsen’s band, before striking out on her own with her debut solo album LIONHEART in 2018. That release, along with 2020’s follow-up Eno Axis, garnered widespread acclaim from press including Aquarium Drunkard, BrooklynVegan, UNCUT, UPROXX, Stereogum and more. Pitchfork praised her “searing voice and imagistic songwriting,” and Flood declared, “McEntire’s vocals have topsoil grit while being soaring and formidable.”