Cool as coconut juice!
Héél wat boeiende muziek die vandaag wordt gemaakt, kan je moeilijk in een vakje stoppen. In dat opzicht klinkt het misschien nogal 'gewoontjes' om te stellen dat zijn vierde full album - ik laat bewust Worry No More en 110 uit respectievelijk 2001 en 2004 buiten beschouwing - een smeltkroes van stijlen is. Temeer de man uit Austin (Texas) op geen enkel album een duidelijke lijn heeft uitgezet. Van 12-bar blues over Texas blues, soul en R&B, het zat er allemaal steeds in, met uitstapjes naar vunzige rock&roll en reggae op This Land, kwestie van het pallet nog wat uit te breiden. Een reden misschien waarom het 'grote publiek' nooit is blijven hangen, terwijl hij steeds lovende recensies kreeg én een veelgevraagde gast is bij de meest uiteenlopende muzikanten (The Jackson 5, Alicia Keys, Foo Fighters, Sheryl Crowe, Tech N9ne, Childish Gambino, Leon Bridges, Tom Morello, ...).
En dan heb ik het nog niet over de hiphopinvloeden gehad die doorheen zijn songs verweven zijn en op JPEG RAW misschien wel het meest duidelijk te horen. Het ontlokte zelfs volgende reactie van iemand die volgens mij vrij onbekend is met zijn muziek: "Great recommendation, always love me some rap that actually has content and good song-writing." Ik fronste eerst even de wenkbrauwen, maar wanneer ik enkel dit album zou kennen en vooral de eerste reeks songs zou beluisteren, dan snap ik absoluut wat er bedoeld wordt. Yep, hiphop, het zat er ook steeds in, vooral in de manier van zingen, maar deze keer schroeft Clark Jr. de blues héél sterk terug tot een soort fundament dat mee zijn ziel bepaalt. Geen verschroeiende solo's, wel geile licks en groovende riffs en riedeltjes. Zijn zang echter, de beats, de hele productie ademt rap/hip hop waardoor dit wel eens het eerste album kan zijn dat toch zéér breed zal worden gesmaakt.
De toon van JPEG RAW wordt van bij aanvang gezet. Opener Maktub heeft een drive om U tegen te zeggen, een zwoele oosterse sfeer, fris gitaarwerk, knappe zanglijnen en zoveel meer. Bij het titelnummer komt de hiphop helemaal bovendrijven, maar hoor ik ook jazzy keys, samples en sexy guitar licks. Een eerste duet gaat Clark Jr. aan met gospel/soul/country/folk/blues lady Valerie June op Don't Start: wat een vette song, wat een leuke blend van stijlen. Dan gaat de man filmisch-dramatisch van start op This Is Who We Are, een duet met de Britse Naala dat dan verder helemaal haar hypnotiserende, elektrische r&b laat horen. Even het roer omgooien? Wat te denken van de aan Sammy Davis Jr. refererende crooner To The End Of The Earth, met een gitaargeluid dat ik herken van Rik Emmett (jaja, die van Triumph, denk Suitcase Blues en zijn latere solo periode). Alone Together is dan eigenlijk zo'n silky soulsong, falset gezongen, waar ik geen al te grote fan van ben, al maakt de trompet van Keyon Harrold veel goed.
Halfweg nog maar en ik weet dat de man met dit album zijn beste werk heeft neergezet, enerzijds zijn meest rechtlijnige album en toch zijn meest gevarieerde én moderne
Verder hoor ik niets buitengewoons, zij het wel erg knappe songs en collaboraties. Binnen de verwachtingen liggen de duetten met Stevie Wonder (old school r&b) en George Clinton (de titel Funk Witch U dekt de lading volledig). Met het elf minuten durende Habits sluit hij in schoonheid af.
Met JPEG RAW maakt Gary Clark Jr. een serieuze statement en toont hij aan dat hij een van de meest getalenteerde, creatieve artiesten is die er vandaag rondlopen. Vinger aan de pols, zowel op muzikaal als tekstueel vlak.
Releasedatum: 22 maart 2024
luister
lees
Gary Clark Jr.’s upcoming album entitled" JPEG RAW" marks a grand step in his musical evolution…. A powerful and expansive artistic statement.
Songs like “Maktub”, “JPEG RAW”, “This Is Who We Are”, “Hyperwave” and the epic 10-minute Habits, break fresh ground defying categorization in the ever corporatized, predictable “alt” music world. The co-written Stevie Wonder duet, “What About The Children” feels like an immediate classic that could have lived on Innervisions or Talking Book if not for Clark’s fuzzed out riff and hip-hop pocket.
Clark has always had swagger and sex in his sound and very dangerous hands when wielding 6 strings. "JPEG RAW" is all of that and breaks new ground that is both thrilling and inspiring on every level.