top of page
Kurth De Clercq

Albums | Feed Them Death, Negative


Het uit Engeland afkomstige avant-garde death/grind project Feed Them Death heeft er altijd al een hoekje af gehad, zoals we in de Vlaanders zeggen. Brein achter het solo-project is Void. Als ik het goed begrepen heb, is Negative na No Sollution / Dissolution en Panopticism : Belong / Be lost de derde langspeler in de nog prille carrière van de in Londen gebaseerde Void. Dat de muziek van Feed Them Death nooit binnen de lijntjes kleurde is een feit. Maar op deze laatste worp knalt hij fluks en nietsontziend door de nog rechtstaande muren der genrebeperkingen. Negative incorporeert elementen uit death, grind, doom, ambient, noise, industrial, sludge, doom en jazz tot een eclectische symbiose van extreme muziek beter dan de vorige releases al deden.

Met goed dertig minuten en acht songs duurt Negative misschien niet lang, maar je kan je de vraag stellen of langer wel verdraagbaar blijft. De plaat verontrust de luisteraar gewoon, zet die constant op het verkeerde been en hakt in al zijn extremiteit zijn hoofd aan spaanders. Is de plaat bij de eerste nummers nog relatief conventioneel, dan bevat de tweede helft de echte martelgangen. Vertragen doet het album bijvoorbeeld bij Eulogic (Negative Dialektik). Maar verwacht u niet aan een makkelijk verteerbare doom-passage. Wat op de achtergrond gebeurt, zal uw brein verwoest naar handvaten doen speuren. En Void is uiteraard zo vriendelijk die niet aan te reiken. U staat er als luisteraar alleen voor. Ook wanneer een (vanzelfsprekend) dissonant klinkende piano haar intrede doet is dat gewoon een extra element dat uw al in paniek verkerende hersens in complete chaos doen verzanden. De daaropvolgende track, Our Cruelty to Reality (Evokism IV), is dan weer typerend voor Feed Them Death. Elke release bevat immers een noise track. Wie niet ongemakkelijk wordt van deze vijf en een halve minuut durende horrortrip checkt best zijn polsslag eens. De laatste drie nummers worden dan weer iets agressiever, maar ook hier: mentaal onwel worden staat in de sterren geschreven. Op afsluiter The Idiotic Yearning for More (Barbarism of Perfection) voegt Void een nieuwigheid toe: cleane vocals. Voor zover ik me herinner deed hij dat nog niet. Maar wees gerust, vriendelijk klinken ze niet. Ze verhogen de waanzin die doorheen dit hele album tentoon gespreid wordt. Waar Void in uitblinkt is het plaatsen van de noise-elementen. Die zitten perfect verweven tussen alle monsterlijke riffs en blastbeats in. Ook de ambient wordt wonderwel verwerkt, maar zal er niet voor zorgen dat u zich plots gerustgesteld gaat voelen of ook maar een seconde gaat relaxen. Het is een extra laagje dat uw brein doet verdwalen in die donkere spelonken ervan die je misschien liever niet leert kennen.


We kunnen over deze dertig minuten van Negative behoorlijk veel vertellen, maar uiteindelijk is de conclusie dat woorden toevertrouwd aan virtueel papier deze plaat eenvoudigweg niet kunnen omschrijven. Dat doet Void wel voor u (zie Lees hieronder). U moet de plaat gewoon tot u nemen. In tijden dat extreme muziek vooral braaf geworden is en binnen de lijntjes kleurt, komt Feed Them Death om de hoek loeren met de vraag even dat pintje vast te houden. Extreme muziek hoort te verontrusten. In dat opzicht is Negative een schot in de roos en één van de meest opmerkelijke platen van 2021. Ik kan tegen een stootje, maar ook ik word hier ongemakkelijk van. Mission accomplished, Void. In volstrekt positieve zin: beluisteren op eigen risico.


Releasedatum: 7 mei 2021



Luister

Lees

“Negative” is the third full-length album by Avant-garde Extreme Metal project FEED THEM DEATH. This highly anticipated new release from Feed Them Death represents the apex of a fierce and tenacious research into the realm of non-conformity, and the culmination of a 3 years long cycle of intense experimentation, deconstruction and remodeling of many extreme metal subgenres into a completely unique and dissonant outlet. “Negative” is a monumentally ambitious example of unorthodoxy and noncompliance in extreme music, eccentrically fusing the aggressiveness and speed of Grindcore with the bleak and menacing heaviness of sludge and doom metal, all set against a backdrop of industrial metal and the tearing frequencies of Drone / Noise music. Denouncing the moral decline of our society's descent into darkness with paradoxical simplicity and clarity, “Negative” borrows from the opus of Theodor Adorno to dismantle the chimera of individuality and critical thinking within the cogwheels of consumerism. An anathema spelt against the culture industry for standardizing all arts and forms of expression, and acknowledging with lancinating lucidity the disingenuousness of all so-called creative achievements - in arts as in underground music - as the mere part of a wider design set to tame individuality. In perfect symbiosis with the music, the artwork is also raw and yet sophisticated, whimsical but austere, and lavishly minimalist: created by renowned Australian photographer Sophie Gabrielle, the image was photographed a manifold of times, with its negatives sunk in polluted water and then dried allowing microbes to eat away at the negative itself. Similarly, “Negative” unfolds as a process of negative dialectics, a backdrop of negation set against the stage of the apparent world with the intent to finally make the invisible visible FFO: Cephalic Carnage, Anaal Nathrakh, Discordance Axis

credits

released May 7, 2021 LINE UP Void: Everything CREDITS Extra layers of noise in tracks number 4 and 5 by Davide Destro (LaColpa, MacabroDio) Guest vocals and songwriting in track number 4: Derhead Recorded, mixed and made sense of by Davide Tavecchia and Void at Twilight Studio Original artwork photo by Sophie Gabrielle Additional artwork (inlays) and t-shirts design by Giuseppe Fancellu (Sscvlt) Band’s pictures by Sarah Beck Concept, design, artistic producers and supervision by: Evokaos (Brucia Records)



bottom of page