De Manen Opzij. Spoiler alert, maar het is geen hapklare brok. Dit is een project dat in 2018 ontstond toen 4 muzikanten/kunstenaars besloten iets te doen rond de saga van Malegys. Dit is een vertelsel uit het Heuvelland waarin 3 meisjes op reis gaan met een paard. 2dagen lang vervagen voor hun de grenzen tussen realiteit en verbeelding.
Toen het muziekcentrum Dranouter aan hun vroeg om er verder iets mee te doen begonnen ze te creëren en te experimenteren en het muzikale aspect kunnen we nu al horen op deze plaat (later volgt ook nog een voorstelling met een danseres).
De Manen Opzij bestaat uit CVHE (Amenra), Thomas en Maarten van Mothá ( mensen die in De Handelsbeurs waren voor de De Doorn shows van Amenra zullen hun kennen als supportact) en Simon (oa De Beren Gieren). Ze gingen aan de slag met traditionele instrumenten, maar manipuleerden deze ook zorgvuldig en dit zorgt voor een echt uniek geluid.
De oudere lezers zullen zeker zeggen dat het wat lijkt op Dead Can Dance, maar toch heeft het zijn eigenheid. Het voelt zelfs op een bepaalde manier Vlaams. Zijn het de instrumenten, is het het verhaal, wie zal het zeggen. Diepe bassen, rollende drums en hele hoop experimentele geluiden nemen je mee op een haast psychedelische trip zonder dat het Spacey klinkt. Het blijft geworteld op aarde, het aardse vind ik dan ook heel centraal staan. Het lijkt alsof je in een droom naar het verhaal kijkt terwijl de geluiden die je in zulke scenes zou verwachten je oren verzachten.
Ik vind het mooi hoe iets nieuws toch oud kan aanvoelen. Op geen enkel moment denk je dat je naar een oude opname aan het luisteren bent, maar zoals ik al eerder zei zijn die wortels er.
Kunst hoeft ook niet altijd schokkend of vernieuwend te zijn, kunst mag gewoon kunst zijn, volledig naar eigen interpretatie. En dit is zeker een fascinerend kunstwerk waar je even tijd voor moet nemen. Maar de pay-off is groot.
Releasedatum : 1 juli 2022 via Consouling Sounds
Luister
Lees :
De Manen Opzij (The Manes Aside) is the title of a project where 4 musicians from different disciplines have come together. Thomas Hoste and Maarten Marchau are two experienced musicians from the Flemish folk scene. Together they form Mó tha, an improvisation project that starts from traditional in- struments, but produces a completely new sound by means of electronics. Simon Segers is a drummer for De Beren Gieren, Black Flower and MDCIII, among others. Colin H. Van Eeckhout is the frontman of sludge metal band Amenra and has an experimental solo project that bears the letters of his name: CHVE. In November 2018, these four musicians came together around the idea of making a piece inspired by an old saga (Malegys) from the Heuvelland region. In this saga, three girls are seduced by a wonderfully beautiful horse. The horse takes them on a two-day trip where the boundaries between reality and dream are replaced. At the invitation of Muziekcentrum Dranouter they got together and started to improvise. This created different musical atmospheres based on the elements of the story. This was worked on during a year in residency at the music center. With a unique set of instruments they alternate improvisations with intense drum rolls, deep and warm bass drones and experimentally distorted hurdy-gurdy tones. During the creation process, a visual work of art emerged that began to influence the music and vice versa. A dance performer was also involved at a later stage. Nele De Baets-Lemmens dances through the visuals and tones like a fleeting ghost. This is how De Manen Opzij eventually came into being, which is more than just music, a true total work of art that makes connections between past and present, between different artistic disciplines and movements in music. This special whole was captured in an audio recording that will be published on Consouling Sounds and will be shown on stage later this year.