top of page
John Van de Mergel

Albums | Brittany Howard - What Now



Ha, na het vluchtig beluisteren van enkele songs dacht ik dat Howard eindelijk eens een toegankelijk album zou maken, voor een breed publiek én dat hierdoor haar nummers ook bij ons grijs gedraaid zouden worden op diverse radio's. Dik mis ja, want ook al lijken delen van haar nummers vlotjes in het oor te liggen, toch slaagt deze creatieve ziel erin telkens en overal een draai aan haar nummers te geven of een weg in te slaan waarbij ze de modale muziekliefhebber terug kwijtraakt en programmatoren doet huiveren. En dat terwijl ze in de (Amerikaanse) pers alom geprezen wordt. Compromissen sluiten m.b.t. creativiteit zal ze dus nooit doen en net daarom hou ik zo enorm van haar muziek. Want ook op What Now druipt de eigenzinnigheid en intensiteit eraf.


Denk gerust Prince in zijn meest creatieve (lap, voor de derde keer gebruikt) periode. Ook Howard overstijgt genres, al zit elke noot diep in vintage soul en funk geworteld. Hier laat ze dan eens haar gitaar wat heviger rocken en daar sluipen invloeden uit jazz de songs binnen. Maar soms kan je er gewoon geen stempel op drukken en kan ik enkel maar vaststellen dat ze zich dan overgeeft aan muzikale chaos. Grif toegegeven kom ik er ook wel eens nerveus van en vraag me dan af 'Waarom?'. Het antwoord is simpel, omdat ze het wil én kan, die vrijheid nemen om geheel haar eigen weg op te gaan in haar composities. Geen grenzen voor Howard en dat maakt deze artieste zo sterk: als luisteraar kan je niets voorspellen en word je telkens opnieuw verrast. Vandaar ook de titel van haar tweede solo release.


Na twee kleppers van albums met de Alabama Shakes én het met maar liefst zeven Grammy nominaties overladen debuut Jaime, gaat Brittany Howard 'gewoon' op haar élan door en levert ze opnieuw een voetdruk af. Eentje die nog maar eens héél veel indruk maakt.


Ga haar zeker horen en zien op zaterdag 13 juli tijdens het Cactus Festival.

Ik hoop alvast dat ze er dit najaar een rits EU-data aan toevoegt.


Releasedatum: 9 februari 2024



luister

































lees


With five Grammy® wins and sixteen nominations under her belt, powerhouse vocalist and multi-instrumentalist, Brittany Howard, releases WHAT NOW – the hotly anticipated, revelatory second solo album and first via Island Records . The album, which has found itself on multiple 2024 “must-hear” album lists including The New York Times, NPR, Grammy.com, Pitchfork, TIME, and more, comes after previously released title-track “What Now,” which Pitchfork called a quaking introduction to her next chapter,” “Red Flags” deemed by The New York Times as a “moodier and more meditative side of her versatile sound,” and “Prove It To You” - “a transcendent, consuming banger” – ELLE Magazine.

 

An album deeply informed by the chaotic climate of modern life, Brittany draws an immense and indelible power from endless unpredictability. “With the world we’re living in now, it feels like we’re all just trying to hang onto our souls,” says the Nashville-based musician and frontwoman for four-time Grammy Award-winning Alabama Shakes. “Everything seems to be getting more extreme and everyone keeps wondering, ‘What now? What’s next?’ By the same coin, the only constant on this record is you never know what’s going to happen next: every song is its own aquarium, its own little miniature world built around whatever I was feeling and thinking at the time.” 

 

Over the course of its 12 tracks, Howard brings her musicality to a shapeshifting sound, encompassing everything from psychedelia and dance music to dream-pop and avant-jazz—a fitting backdrop for an album whose lyrics shift from unbridled outpouring to incisive yet radically idealistic commentary on the state of the human condition. At turns galvanizing, cathartic, and wildly soul-expanding, the result is a monumental step forward for one of the most essential artists of our time.

 

Like Jaime, What Now finds Howard taking the helm as producer and working closely with long-time collaborator Shawn Everett (Beck, The War on Drugs). Recorded at the legendary Sound Emporium and the historic RCA Studio A in Nashville, the album emerged through a deliberately free-flowing process, with Howard doubling down on the unfettered creativity that’s long defined her work. “I don’t ever plan too deeply, but usually I show up with the songs almost fully formed,” she says. “With this record there was a lot of exploring sounds on the spot, and trusting that the right thing would come to us.”

 

Despite that highly exploratory approach, many of the songs on What Now unfold in intricate and hyper-inventive arrangements rooted in complex rhythmic patterns, achieved with the help of musicians like Paul Horton (keys), Lloyd Buchanan (keys), Brad Allen Williams (Guitar), drummer Nate Smith (Fearless Flyers, Vulfpeck, Paul Simon), and Alabama Shakes bassist Zac Cockrell. “All the sounds on this album are analog, all the drums are real drums,” Howard points out. “There’s so many different structures and tones happening within the songs that it ended up being a real monster to mix, but we figured it out. In a way it’s shocking to me how it all came together.”


In putting the finishing touches on What Now, Howard reached out to two friends from the Nashville Center For Alternative Therapy and recorded their performance on crystal singing bowls, then used those hypnotic tones as a transition between each song. “This record’s definitely meant to be listened to alone so you can really meditate with it,” she says. “At the end of the day I hope people use the album however they need to, but I do think the gift I bring is to help people to be more introspective and ask themselves questions. And I think with a little self-examination, we can learn to be kinder, more compassionate, more understanding of each other. We can see that a lot of us are going through the same shit, and we all just want to be seen for who we really are.”


Brittany Howard - What Now
Brittany Howard - What Now


bottom of page