Er zijn van die snobs die het als heiligschennis beschouwen om de termen catchy en doom in eenzelfde zin te gebruiken. En toch ga ik het hier lekker doen, nèm! Al is het maar om die zogenaamde puristen op stang te jagen. Niets is zo belemmerend voor muzikale creativiteit als het gemekker van puristen.
Bloody Hammers is een duo dat bestaat uit Dhr. Anders Manga (zang, gitaren, mellotron, drums) en zijn echtelijke wederhelft Devallia (bas, piano, keyboards). Zij presenteren ons anderhalf jaar na hun vorige album The Summoning (2019) al deze opvolger met de lekker bekkende titel Songs of Unspeakable Terror. En dat is uiteraard een rechtstreeks gevolg van de Covid-19 pandemie waardoor ons tweede favoriete macabere koppel (Gomez en Morticia Addams zullen altijd onze nummer 1 blijven) verplicht in hun kot moesten blijven in Transylvania, North Carolina. Toch maar even een fact check gedaan, het plekje bestaat inderdaad. Volgens mij zijn ze er gewoon express gaan wonen omdat het zo mooi op hun paspoort staat.
Maar ik ging dus de termen catchy en doom in één zin vermelden want dat is een combinatie die Anders en zijn madam toch goed weten te creëren. Hoe gaan ze daarvoor te werk? Wel heel simpel eigenlijk, je zet je gitaar op 'stoner' (zo werkt het niet, dat weet ik ook wel maar u snapt ongetwijfeld welk gitaargeluid ik bedoel), speelt korte, punky rocksongs die de invloed van The Cramps en The Misfits niet onder stoelen of banken steken en stopt je lyrics vol met woordspelingen over en verwijzingen naar horrorfilms en
-verhalen. Op die manier maak je een 11 nummers tellend en een dik half uur durend album dat er bij velen als zoete koek in zal gaan. A Night to Dismember en Hands of the Ripper waren de eerste singles en behoren inderdaad tot de kruim van het album. Het prijsbeestje is volgens mij toch Not of This Earth dat gaat over 'Alien Abductions' en vergezeld wordt door een video die een eerbetoon vormt aan de oer-SF films uit de jaren vijftig, toen UFO's nog gewoon vliegende schotels waren en aliens simpelweg Marsmannetjes werden genoemd.
De stoner/punk vormt de dominante factor op dit album maar Lucifer s Light is het buitenbeentje dat meer synthdarkwave klinkt en (eindelijk) ook eens het instrumentarium van Devallia laat horen.
En daarmee hadden ze het album wat mij betreft ook volledig mogen afsluiten want track nr 11, I Spit on Your Corpse trekt nog meer op één van de eerste negen nummers dan het nummer daarvoor.
Eindigen met een middelmatig nummer is simply not done. Of klink ik nu als een purist?
Releasedatum: 15 januari 2021
luister
Lees
At the start of 2020, Anders Manga was about to head out on tour for his darkwave side-project when COVID-19 hit. Soon locked in their house under local stay-at-home orders, Manga and his bride and bandmate, Devallia, spent time jamming in their basement and revisiting some of their classic punk favorites. Holed up and barred from the uncertainty of the world, BLOODY HAMMERS conjured 11 new raw-power tracks inspired by that sound, and now they’re unearthed… from the grave!
While Songs of Unspeakable Terror doesn’t stray too dangerously far from the sound listeners have grown to infectiously adore, the full-length explores yet uncharted territory: retro-ized horror punk in all its gritty glory. This beastly record shouldn’t be confused as an all new direction for the band – these songs are a temporary foray into the unknown while still remaining true to the BLOODY HAMMERS sonic trademark.
Kicking off with first single and album opener “A Night To Dismember”, the album careens the listener down a dark, winding auditory road of melodic punk (in a jet-black classic car, of course). Trudging, metallic terrors like “Hands Of The Ripper” and “Witchfinder General” ensnare the listener, while seductive, unrelentingly heavy tracks such as “Not Of This Earth” will have them screaming for more, and head-bobbers like “The Ones Who Own The Dark” prove this offering isn’t short on melody. Laced with spine-tingling vocal lines, bathed in an occult cocktail of granular guitars and accented by a peppering of vintage Mellotron, each track on Songs Of Unspeakable Terror is a bonafide horror punk pillar.
Anders Manga says about the album:
“When the pandemic hit and I realized I’d be stuck at home for a while, I started thinking I needed to dig into a music project. I was oddly inspired by the unknown, and fear that this plague was gonna wipe us all out. I needed a creative escape. We’d just released the BLOODY HAMMERS album, ‘The Summoning’ a few months earlier, so I didn’t think about doing another Hammers album at all. When COVID was really hitting NYC hard, that got me thinking about my favorite bands from that whole NY/NJ area… Misfits, Wendy O. Williams, Ramones, Dead Boys, The Voluptuous Horror of Karen Black, Twisted Sister and such. That’s where I found inspiration to do a horror punk-ish record