Eind november vorig jaar, toen we nog allemaal coronavrij waren en een lock down iets uit een scenario van een zesdehandse rampenfilm leek, dropten die van Bleed From Within een nieuwe track en video online, The End of All We Know, getiteld. Na het beluisteren daarvan lagen toch even uitgeteld in de touwen moet ik bekennen. Als dit een representatief staal zou blijken te zijn van het nieuwe album Fracture, dan zouden we nog voor aangename verrassingen komen te staan. Onze verwachtingen lagen bijgevolg hoog maar we voelen ons niet in de zak gezet, integendeel, dit is één van de beste albums die wij dit jaar al gehoord hebben.
Met dit album moeten deze schotten voor eens en voor altijd komaf maken met hun al veel te lang durende status van die-band-van-net-niet. Nieuwe gitarist Steven Jones kwam in 2017 bij de band het album Era (2018) liet al horen dat ze er klaar voor waren. Met Fracture zijn ze echt wel klaar voor een plekje als hoofd- ipv supportact.
Er werd gekozen voor een andere manier van werken, waarbij de songs niet enkel maar door twee bandleden werden geschreven maar door de hele band als een collectief. Die benadering werd op Fracture nog verder uitgediept en dat kwam het resultaat enkel maar ten goede. Op die manier kwamen ze er bijvoorbeeld achter dat Jones ook een aardige noot kan zingen en zijn cleane vocals mooi kan combineren met het krachtige geschreeuw van frontman Scott Kennedy.
Laten we de sound van BFW gewoon op Moderen Metal houden. Op het eerste gehoor neigt het naar metalcore en soms door Kennedy’s heftigheid zelfs naar deathcore maar er zitten evengoed meer melodieuze elementen in. Maar bovenal is het heftig! Enorm heftig! Vanaf de openingsnoten van The End of All We Know, tot de laatse van A Depth That No One Dares blijft het gaspedaal ingedrukt tot op het metaal. Tien juweeltjes van nummers. Bestaande uit breaks die in je gezicht ontploffen met de heftigheid van een zichzelf respecterende H-Bom en baslijnen die je ingewanden vakkundig uit elkaar te rafelen. Het gitaarduo Jones en Gowans zijn een zaligheid om naar te luisteren en Ali Richardson is als een menselijke drumcomputer maar dan pakken beter. Waar Kennedy zich vroeger in zijn lyrics nogal eens boos durfde te maken over mistoestanden allerhande in de wereld zijn de teksten nu meer op zichzelf gericht. Vrolijker werden ze echter niet op maar het is wel meegenieten (klinkt pervers, ik weet het) van andermans miserie zo.
Ze voelen zich ook niet te beroerd om af en toe eens hulp te vragen aan bevriende muzikanten. Zo komt Matt Heafey van Trivium een gitaarstukje toevoegen aan Night Crossing (waarvoor ook een hilarische quarantainevideo werd gemaakt) wat het nummer meteen een hele andere dimensie meegeeft.
De definitieve verovering van de wereld moet voorlopig noodgedwongen even worden uitgesteld. Maar het Coronavirus weze bij deze gewaarschuwd. De pandemie van Bleed From Within laat zich door niets of niemand tegenhouden.
Releasedatum: 29 mei 2020
luister
Lees
BLEED FROM WITHIN are putting the past behind them and positing an overhauled frame of mind on “Fracture”. A recent statement from the Glaswegians aimed to reshape the band's heretofore struggles: "The doubt and fear that consumed us for years have been replaced with an insatiable hunger to grow as people. We've noticed this shift in energy and channeled it into our music. As a result, our new album is the strongest and most uplifting we have ever written." BLEED FROM WITHIN embodied that statement during the writing and completion of early video single, “The End of All We Know.” For it was this very track that served as a lighthouse for the rest of “Fracture”. The album title may appear to have a negative connotation, but it serves a constructive purpose. The very definition of ‘fracture’ is a ‘break,’ ‘breach,’ or ‘split.’ BLEED FROM WITHIN are fracturing their relationship with “bad old days.” “Fracture” and the songs contained within are liberation vehicles; the album is ten ways BLEED FROM WITHIN are opening new doors. Like “Era”, BLEED FROM WITHIN recorded “Fracture” at the band’s rehearsal/studio space in Glasgow and with Adam ‘Nolly’ Getgood at Middle Farm Studios in South Devon.