Beyond the black, there's a bright and colorful world of fairies, elves and unicorns. Want geef nu toe, er is helemaal niets 'zwart/donker' aan dit Duitse vijftal. Hun symfonische metal is het muzikale equivalent van Disney: de eerste beide albums waren nog 'Maleficent', nummer drie was nog 'Frozen' en nu is het 'Beauty and the Beast'. Alle nummers zijn héél erg braafjes, zitten bomvol clichés en lijken wel uit een 'formulefabriek' voor radiovriendelijke hits te komen. De gitaren verzuipen veelal in een vette synth saus, de drums lijken soms uit een - zij het erg gesofistikeerde - drumcomputer te komen, al zijn het net de drums die bepaalde nummers toch dat ietsje meer power/metal geven.
Is dit dan een 'slechte' plaat? Belange niet. De 'machine' achter en rondom de uiterst bevallige en vocaal zéér sterke Jennifer Haben heeft met Hørizøns een album van hoog 'pop' niveau gemaakt. Bijna geen enkel nummer moet onderdoen voor een ander, op die éne uitzondering na: Marching On wordt dan ook gezongen door Chris Hermsdörfer (b) en die heeft geen stem om leads op zich te nemen. Hij kan bovendien zijn afkomst niet verbergen want voor het eerst horen we klanken als 'woois' i.p.v. 'voice' en daar krimpen enkele lichaamsdelen toch van ineen. Elize Ryd (Amaranthe) naast Haben plaatsen in Wounded Healer is dan een betere keuze: beide hebben wel een cleane stem, maar verschillen van timbre en vullen elkaar mooi aan. Haben is ook uiterst sterk in ballades, al is I Won't Surrender niet één van haar beste nummers en worden de meubelen deels gered door de cello van Tina Guo. Hadden ze hier maar alle ballast overboord gegooid en het gehouden op stem/piano/cello.
Laat ons eerlijk zijn, Beyond The Black is niet echt een band(zie de cover van het album) , maar een vehikel rond de persoon en het talent van Jennifer Haben, het voormalige Kika prinsesje dat eigenlijk een popster moest worden...en dat uiteindelijk via een omweg ook zal worden. Ter afsluit een vergelijk, omdat ik het niet laten kan: Haben zou voor de 'metal' kunnen zijn wat Shania Twain was voor de 'country'.
Lees hier mijn review over het in 2018 verschenen derde album Heart Of The Hurricane.
Releasedatum: 19 juni 2020
luister
Lees
Beyond The Black's modern blend of melodic rock and metal emerges from the cocoon and reaches the next level with fourth album Hørizøns, released via Napalm Records on June 19th. Led by vocalist Jennifer Haben, the band unbolts their unequalled, differentiated spectra of melodic rock spiced with sonorous melodious metal soundscapes in 13 manifold songs. Hørizøns‘ atmospherically dark harshness creates the stylistic bow over the distinctive melodic rock meets pop sound in symbiosis with fragile yet strong fragments. The charismatic outfit persuades with a rousing, emotional clout and their strong, confident message off self-assertion!
The album kicks off with a heavy, yet atmospheric title track, spanning the range of intumescent soundscapes and Haben’s crystal clear, striking vocals. Followed by their first single, “Misery”, Beyond The Black prepares a powerful manifesto of self-confidence and draws its listeners into a wide melodic range between symphonic mellifluousness and uncompromising energetic metal fragments. Beautiful yet strong harmonies, emotional storytelling and powerful vocal lines weave throughout “Wounded Healer” (feat. Elize Rhyde off Amaranthe) and will light your way in gloomy times. Dark subliminal grooves coalesce with harmonizing guitar lines and form the prevailing nexus of “Human” and its unmistakably catchy chorus. Another facet rises with “You Are Not Alone”, which is dominated by electronic influences as well as symphonic sounding violins. Hørizøns‘ atmospherically dark harshness creates the stylistic bow over the distinctive melodic rock meets pop sound in symbiosis with fragile yet strong fragments. The charismatic outfit persuades with a rousing, emotional clout and their strong, confident message off self-assertion. This is a multi-layered, metallic offer proving Beyond The Black’s standing in the scene!