Wat een evolutie in slechts drie albums over een periode van vijf jaar. 'Southern gothic' Adia Victoria gaat in sneltempo van een vitriool spuwende, krabbende en klauwende 'bitch' - de boodschap gaat wat verloren in haar uiterst agressieve aanpak - op Beyond The Bloodhounds (2016) naar een volwassen vrouw die beseft dat ze véél meer kan bereiken met een meer subtiele aanpak. Haar debuut stond muzikaal ook voor blues gedrenkt in snijdende rock&roll en zelfs punk. De opvolger Silences (2019) liet al een gevarieerder pallet horen, al kon je het album eerder in de indie rock hoek proppen dan de blues zoals wij (bleekscheten) die kennen en het liefst omschrijven. Make no mistake, juffrouw Victoria graaft dieper in de tradities van de blues dan eender welke muzikant op dit moment. Blues zoals gebracht door Big Mama Thornton, Memphis Minnie en ook wel Bessie Smith of een Algia Mae Hinton.
Op haar derde langspeler horen we een erg relaxe Adia, muzikaal dan. Thematisch zoekt ze verder naar de onderliggende identiteit van het zuiden van de V.S., de wortels van het 'zijn' en het 'behoren' ginder in dixie. Net als Skip James, Victoria Spivey, Bessie Smith, Jessie Mae Hemphill, Junior Kimbrough geeft ze context aan de blues. Het is ook nog steeds een schreeuw om verandering, ondubbelzinnig en direct. Het siert haar trouwens dat ze dit nog steeds doet vanuit dat diepe zuiden, vanuit Nashville dan nog. Een regio die nog steeds leeft en beeft onder de toorn van 'Christus' en een bange bevolking die wanhopig aan haar verleden vastklampt. De spookachtige en Gotische sfeer in haar sound moet je dan ook eerder vanuit die hoek bekijken. Bijna niet te geloven hoe bepaalde (blanke?) media haar songs en teksten nog steeds kraken, want wat deze dame op A Southern Gothic neerzet is een ongelooflijke rijke smeltkroes van traditionele blues zoals die ooit gespeeld werd in de broeierige swamps van de zuidelijke V.S. De selectie gastmuzikanten die een bijdrage leveren op dit album zijn een bewijs dat Adia Victoria Paul serieus wordt genomen én is toegetreden tot de crème van in de blues-/muziekwereld. Van Margo Price en Kyshona Armstrong over Stone Jack Jones tot Jason Isbell en Matt Berninger, ze leveren allemaal een opmerkelijke en gewaardeerde bijdrage. Beste blues-/americana fans, doe jezelf een plezier en luister op z'n minst naar dit fantastische album. Misschien voel je niet wat ik voel, maar geef het op z'n minst een kans.
to the south—my land and my people. this record is yours. from one of your daughters.
Releasedatum: 17 september 2021
luister
lees
Met 'A Southern Gothic' vervolgt Adia haar reis door de conflicten van het Amerikaanse Zuiden en de verontrustende weerklank van het verleden. Sonisch is het album vol van juxtapositie; het is een mengeling van historische montage en moderne profetie, donker en licht, liefde en afkeer. De elf tracks zijn de muzikale belichaming van de relatie die zo veel mensen, vooral zwarte vrouwen, hebben met het Zuiden.