top of page
Sven Togni

Albumbespreking | Swans, Leaving Meaning


Hoeveel muzikanten heb je nodig om een geniaal album te maken? Volgens Michael Gira blijkt het antwoord 32 te zijn. Swans 3.0 is misschien wel een éénmalig versie van Swans, want de enige constante, oprichter Michael Gira, liet weten dat de band vanaf nu met wisselende bezetting zal voortgezet worden. Muzikanten voor Leaving Meaning zijn naast Gira zelf, Larry Mullins van Nick Cave’s Bad Seeds, Yoyo Röhm van Mick Harvey en Kristof Hahn, oudgediende bij Swans en Gira’s band Angels of Light. De opnames gebeurden in hoofdzaak in Berlijn en dus is het voor de hand liggend dat het merendeel van de gastmuzikanten Europeanen zijn. Gira koos hen omdat hij fan is van hun werk en hun gezelschap zeer op prijs stelt. Nadat Gira de vorige versie van Swans na 3 geniale shows in Brooklyn vaarwel zei (zoek zeker even naar de documentaire “Where Does a Body End", die de band de laatste jaren volgde.”) was het even onduidelijk wat er met de band zou gebeuren. Maar nu is er dus het eerste nieuwe dubbelalbum. Twaalf nummers die samen een dikke 90 minuten innemen en dus (traditioneel) verspreid staan over 2 CDs. Sereen wordt het album ingezet met Hums en onverwacht rustig nummer maar naar Swans normen vooral kort nummer., een ideale sfeerszetter zeg maar. Anneline een nummer dat ons direct in de sfeer van Angels of Light doet belanden. De begeesterende stem van Gira werkt hypnotiserend zoals steeds. The Hanging Man is dan weer een typisch Swans nummer, dat van de eerste tot de 11e minuut blijft boeien. Voor het eerst gaat het tempo de hoogte in. De baslijn draagt dit nummer terwijl Gira bijna in trance zijn teksten schreeuwt. Amnesia werd al gespeeld tijdens de afscheidshows in Warsaw, de legendarische zaal in de Poolse wijk van New York. Textueel een pareltje met de fantastische zin “The President’s mouth is a whore”. De Zweedse gezusters Von Hausswolff zorgen samen met mevrouw Gira voor ondersteundende vocals. Bijna genadeloos gaat het over in titeltrack Leaving Meaning. Het eerste van twee nummers waar het Australische jazz trio The Necks op meespelen. Rustig maar tevens heerlijk enerverend en pas het tweede nummer dat maar blijft duren zonder te gaan vervelen, iets waar Gira een meester in is. Live worden de nummers vaak nog meer uitgerokken en zo kan een show van 2 uur toch maar 5 nummers bevatten. Sunfucker is daar nog zo’n voorbeeld van, en voor mij allicht het sterkste nummer van het album. “Why am I on this Earth?” wel ik zou zeggen om van deze muziek te kunnen genieten. De backing vocals van de Von Hausswolffs is hier zowaar nog beter en is eigenlijk meer dan een ondersteunend onderdeel. Cathedral of Heaven brengt ons weer naar het solowerk en de Angels of Lights-era. The Nub, het tweede nummer met The Necks is zeer theatraal en speciaal geschreven voor Baby Dee die nochtans onlangs haar afscheid had aangekondigd. It’s Coming It’s Real is het laatste nummer met de dames Von Hausswolff die met hun stem je meeslepen naar een hoogtepunt terwijl ze je heerlijk half in slaap wiegen.

Het 15e album van de band die in 1982 in de ondergrond van New York ontstond en samen groot werd met Sonic Youth. Ruim 35 jaar is de post-punk band al inspiratie voor talloze bands rond heel de wereld. Bestel maar snel tickets voor het optreden in de AB in Brussel!

Score: 84/100

Info

Release Datum: 25 oktober 2019 Label: Young God Records Producer: Michael Gira Uitgaven: Download, 2x CD, 2x Vinyl website Singles: It’s Coming It’s Real The Hanging Man

Tracklist:

Disc 1

1. Hums 2. Annaline 3. The Hanging Man 4. Amnesia 5. Leaving Meaning 6. Sunfucker

Disc 2 7. Cathedrals of Heaven 8. The Nub 9. It's Coming It's Real 10. Some New Things (CD/DIGITAL ONLY) 11. What Is This? 12. My Phantom Limb

bottom of page